Thursday, 30 December 2010

Tuesday, 28 December 2010

CERITA DARI SEBERANG | Sudahlah

Menjelang Final kedua Piala Suzuki, bahang pertembungan makin terasa. Kedatangan pasukan kebangsaan Malaysia mendatangkan gelisah seluruh rakyat Indonesia. Sesi latihan pasukan Harimau Malaya terpaksa dilencongkan ke tempat lain gara-gara 40 ribu rakyat Jakarta berhimpun di tempat latihan Malaysia. Femes juga Malaysia ni ye. Pasukan Garuda datang sini takde pun orang nak kisah.

Sementara itu media-media picisan, nyamuk dan juga arus perdana Indonesia semakin galak mengapi-apikan amarah rakyat Indon kepada Malaysia. Antara cerita pelik yang didengar ialah kononnya Malaysia menggunakan bomoh!. Malaysia juga didakwa bermain kotor dengan menabur serbuk gatal di tempat latihan pasukan Indonesia. Dan cerita laser-melezer juga semakin hangat dengan pelbagai foto superimpose yg tak masuk akal disiarkan demi menunjukkan kejahatan Malaysia.

Lebih memburukkan keadaan apabila Presiden Persatuan Sepakbola Indonesia, encik Nurdin ape tah, mengeluarkan kenyataan bahawa layanan buruk dari penyokong Malaysia diterima oleh barisan Indonesia sejak di penginapan, jalanan hingga ke lapangan.. bodo betul kenyataan macam tu dikeluarkan oleh pemimpin bola diorang semata-mata nak tutup kelemahan sendiri.

Blogger-blogger gampang yg tak sekolah kat sana pun sibuk jugak nak memanaskan lagi suhu pertembungan, dengan mengajak rakyat Indonesia beramai-ramai 'menyiksa' penyokong Malaysia, atas balasan jahat yang dilakukan penyokong Malaysia terhadap penyokong mereka di Kuala Lumpur.. Jahatkah penyokong Malaysia???


Kalian sebenarnya bertuah. Di Kuala Lumpur, penyokong kalian boleh bebas bergerak, bebas berkongsi kenderaan awam, boleh makan kat kafe yang sama, dan dengan aman juga supporter kalian dibenarkan menyanyi dan bersorak menguasai tangga stadium bukit jalil. Tiada pun penyokong Malaysia yang mengganggu laluan kalian. Malah kami di Malaysia lebih memilih untuk memberikan senyuman berbanding cercaan sebab kami tau kita saudara dan tidak ada gunanya bermusuhan hanya kerana sebijik bola. Malah, lebih dari itu, kalian penyokong Indonesia diberi layanan karpet merah oleh pemimpin bola disini. Pihak FAM menyediakan sejumlah tiket yang banyak dan 40% ruang dalam stadium untuk kalian duduk dengan selesa sehinggakan rakyat kami terpaksa bersesak-sesak dan ramai yang datang ke stadium tanpa dapat menyaksikan aksi di padang gara-gara terlalu sesak.

Lain pula situasinya di Jakarta, tak mungkin rakyat Malaysia diberi layanan sebegitu rupa. Tak mungkin supporter Malaysia bebas berjalan dalam kumpulan kecil. Tak mungkin juga ada yang berani mengibar bendera di tengah jalanan kerana kami tau, aksi itu pada kaca mata kalian bersifat provokasi dan harus dihapuskan dan pandangan kalian.

Merayau-rayau di alam siber, rasa sedih melihat kata-kata orang seberang yang mati-matian mahu memusuhi Malaysia. "sediakan parang, buluh runcing untuk malingsia", antara provokasi bodoh yang tak cerdik. Di laman facebook juga, mereka tergamak meletakkan gambar orang dipenggal kepala dan 'caption'nya tertulis, "Ini menanti supporter Malaysia"..

Bermacam-macam gambar superimpose menghina Malaysia disiarkan, antaranya ini,
dan banyak lagi termasuklah penghinaan terhadap Yang Dipertuan Agong dan lambang-lambang negara yang tak sanggup disiarkan..

Belek-membelek, sehinggalah sampai ke gambar yang paling tragis-

dengan caption yang dahsyat -
"Ya Allah, kau hantarkanbencana keatas negeri Malaysia...."
"gambaran yang ditonggu-tonggu oleh seluruh rakyat asia..."...

ASTAGHFIRULLAH.......

Sebagai seorang Islam, aku mendoakan....

"YA ALLAH, KAU PELIHARAKANLAH INDONESIA DARI SEBARANG BALA BENCANA DAN TEGUHKANLAH PERPADUAN SESAMA MUSLIM DIANTARA KAMI RAKYAT MALAYSIA & INDONESIA "

...................................

MADE IN MALAYSIA

Tak perlu lagi memandang ke luar sana, tak perlu lagi berbicara tentang kehebatan Red Star Belgrade, Beksiktas, Aremania dan sebagainya.
Bumi MALAYA sudah punyai produk tersendiri....






Cerita Dari Seberang | Bung Karno Tak Selamat

Persekutuan Bolasepak Asia Tenggara kini sedang menimbang kemungkinan perlawanan Akhir II esok dilangsungkan di luar Jakarta berikutan insiden rusuhan penyokong di Stadium Gelora Bung Karno akibat tak berpuas hati dengan urusan penjualan tiket.

Keputusan itu dibuat memandangkan keadaan padang stadium rosak teruk akibat dipijak oleh warga mereka sendiri, selain peningkatan ancaman terhadap keselamatan pemain Malaysia. Jika pagar mereka boleh roboh kerana amuk terhadap persatuan sendiri, bayangkan apa yang akan jadi jika amuk mereka ditujukan khas kepada pemain Malaysia....

Di pihak FAM, they are ready untuk jadi host sekali lagi, tapi tak mungkin game ni kembali ke Kuala Lumpur. Alternatif lain, perlawanan diadakan di stadium palembang misalnya...

Cerita Dari Seberang


Jakarta
- Indonesia merupakan unggulan untuk menjuarai Piala AFF. Namun setelah laga final leg pertama, status itu memudar. Hal ini dinilai karena banyak yang sudah bersikap takabur padahal tim belum juara.

Perjuangan Indonesia untuk menjuarai Piala AFF 2010 semakin berat, menyusul kekalahan telak 0-3 dari Malaysia dalam laga final leg I di Stadion Bukit Jalil, Minggu (26/12/2010) malam WIB.

Padahal, sebelum laga ini digelar, anak buah Alfred Riedl menyandang status unggulan.

Melalui akun twitter-nya, gelandang Ahmad Bustomi berpendapat bahwa kekalahan ini merupakan sebuah teguran dari Yang Maha Kuasa.

"Sebuah tamparan dr Alloh untuk kta semua bahwa kta blm juara blm apa2 tp sdah byk yg takaburrr.......!!!" tulis gelandang Arema Indonesia itu dalam akun twitter @bustomi_19.

Apa yang dikatakan Bustomi bisa diterima. Untuk urusan final di Piala AFF sebenarnya bukan hal yang istimewa bagi tim Merah Putih. Pasalnya ini adalah kali keempat bagi Indonesia menjadi finalis.

Final keempat ini dicapai Indonesia dengan catatan impresif mulai dari babak grup hingga semifinal. Sejak itu, atensi kepada timnas mulai meningkat.

Sayang, dari sejumlah atensi dan perhatian itu, beberapa di antaranya tidak relevan dengan sepakbola. Beberapa di antaranya dinilai mulai dipolitisir.

Selain itu, Irfan Bachdim cs juga mulai dihadapkan pada "gangguan-gangguan" lain seperti acara di luar lapangan yang tidak ada hubungannya dengan persiapan mereka, serta liputan media yang mulai berlebihan.

Kekalahan ini memang menjadikan kans tim Garuda untuk merengkuh gelar juara Piala AFF 2010 semakin berat. Meski begitu kesempatan itu tetap ada.
( nar / a2s )

Sunday, 26 December 2010

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU


INILAH BARISAN KITA,
YANG IKHLAS BERJUANG,
SIAP SEDIA BERKORBAN,
UNTUK IBU PERTIWI,

SEBELUM KITA BERJAYA,
JANGAN HARAP KAMI PULANG,
INILAH SUMPAH PENDEKAR KITA,
MENUJU MEDAN BAKTI,

ANDAIKATA KAMI GUGUR SEMUA,
TABURLAH BUNGA DI ATAS PUSARA,
KAMI MOHON DOA,
MALAYSIA BERJAYA,

SEMBOYAN TELAH BERBUNYI,
MENUJU MEDAN BAKTI.

MALAYSIA,
Tanah TumpahNya Darahku

Saturday, 25 December 2010

TIKET TERLEPAS TANGAN...

Diberitakan tiket yg diperuntukkan utuk penyokong Malaysia sudah banyak terlepas ke tangan INdon.. Orang yang bertanggungjawab menjual tiket kepada penyokong Indon memang tak bertamadun. PETUALAN BANGSA !

SANGGUP MENGGADAIKA MARUAH NEGARA KERANA KEUNTUNGAN PERIBADI !

Saturday, 18 December 2010

Sedia Lakar Sejarah, Elak Tragedi Silam

Malam ini barisan muda negara turun mengerah keringat hingga ke titisan yang terakhir. Misi mempertahankan bekalan 2 gol harus dilunaskan disamping melancarkan serangan berterusan untuk mencari gol sebagai bonus.

Disaat getir sebegini, motivasi dan jurulatih dan pimpinan jeneral dalam padang memainkan peranan memastikan mental pemain tidak terjejas. Dan mereka harus fokus untuk menghadapi baki 90 minit.

Lupakan seketika kemeriahan di Bukit Jalil rabu lalu. Kerana jika terlalu diraikan, bimbang kelalaian menguasai diri. Sejarah silam membuktikan bahawa bekalan awal tidak menjamin kemenangan di hujung masa.

Piala AFF/Tiger edisi 2004, separuh akhir pertama Malaysia menentang Indonesia di Jakarta. Kejutan berlaku, 2 jaringan Liew Kit Kong membawa kemenangan 2-1 ke atas Indonesia.
Selang seminggu kemudian, perlawanan timbal balik dilangsungkan di Shah Alam. Separuh masa pertama, Khalid Jamlus bijak mengelirukan penjaga gol Indonesia dan menjaringkan gol sulung untuk menambah agregat menjadi 3-1. Namun, di kala masa hanya tinggal 45 minit untuk membawa Malaysia ke Final, kesebelasan pemain Indonesia bagaikan dirasuk. Memperkotak katikkan barisan Malaysia dan berjaya menyumbat 4 gol seterusnya membawa kemenangan agregat 5-3.


Walau apa pun, barisan yang turun malam ini bukanlah barisan Liew Kit Kong, bukan juga Syamsuri Mustafa.. Ini zaman Khairul Fahmi, ini zaman Shahrul Talaha.

Good Luck Harimau.

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU

AL-JABBAR Group sertai Keghairahan Bolasepak Kelate

Syarikat berasaskan produk kesihatan dari Kelantan, Al-Jabbar Group tampil bersama-sama KAFA untuk menjadi rakan penaja bersama-sama memeriahkan penglibatan korporat dalam bolasepak Kelantan untuk musim 2011.

Terkenal dengan produk DR. JISM, Al-Jabbar menjanjikan sesuatu buat Kelantan dan yang pastinya penyertaan Al-Jabbar ini dilihat sebagai usaha berterusan Tan Sri Annuar Musa yang sangat komited merealisasikan impian mengkorporatkan Liga Malaysia.

Selain Al-Jabbar, rakan penaja yang lama seperti Al-Hamra, Air Asia, Yusmira Trading, dan Sinar Harian masih lagi teguh bersama KAFA untuk sama-sama memainkan peranan kearah kemajuan bolasepak Kelantan khasnya, bolasepak Malaysia amnya.

Terima kasih bos Al-Jabbar, Kamaruzzaman Che Hussein....

........................................................................

*pasukan lain bila lagi???? bergerak cepat. Dapatkan penajaan dari penerbit filem 40 juta rupiah ni pun boleh... dia tengah banyak duit tu....

kahkahkahkah.......

Thursday, 16 December 2010

Lensa Ultras Malaya





foto-foto oleh : Aidil Rizal, Azri Jefril, Fadzli Deto, Safwan Fikri


15 Disember 2010 mencipta sejarah.
Sejarah menundukkan Vietnam 2-0, dan sejarah penting buat ULTRAS MALAYA, atmosfera yang dicipta malam semalam adalah yang terbaik sejak 3 tahun penubuhan.
Terima kasih kepada yang turut serta menumbang tenaga, bergabung menaikkan suasana sedemikian...
Jumpa lagi, Final mungkin.....

Safiq, Baddrol untuk Kelantan?

Oren Kecik punye keje

Cakap-cakap dari Kota Bharu bercerita mengenai 'Last Minip Transfer' mengatakan KAFA berjaya mengikat 2 bintang Malaysia, Safiq RAhim dan Baddrol Bahtiar untuk musim hadapan.

Sejauh mana kesahihannya, kita tunggu pengumuman rasmi dari Tan Sri Presiden..

Vietnam Tersungkur di KL

gambar oleh: Azri Ahmad Jefril


Alhamdulillah...
Tahniah kepada anak buah Rajagobal kerana berjaya menundukkan Vietnam 2-0 pada aksi separuh akhir pertama Piala AFF sekaligus membuktikan bahawa layak ke separuh akhir bukan sekadar nasib semata-mata.
Aksi bertenaga pemain Malaysia turut dibantu oleh pemain ke 12 kita iaitu PENYOKONG. Kehadiran luar biasa penyokong untuk perlawanan yg melibatkan Malaysia pada malam ini adalah menakjubkan. Kehadiran luar biasa, dengan sokongan terbaik yg sudah lama tidak terbit dari penyokong Malaysia...
TERIMA KASIH PENYOKONG...

Sunday, 12 December 2010

Malaysia Tak Perlu Awang Import - Shabery Chek

Dalam berita 2 3 hari lepas, Menteri Belia dan SUkan, Datuk Ahmad Shabery Chek berkata, keghairahan pasukan dari Asia Tenggara mendapatkan khimat pemain import tak perlu dituruti oleh Malaysia. Menurut beliau, gesaan dari peminat untuk mendapatkan khimat pemain asing (merujuk kes Brendan Gan) tidak perlu dilayan kerana adalah lebih manis kita menggunakan khidmat anak tempatan.

Nampaknya, pak menteri mungkin keliru dalam kes nih. Kalau pemain IMPORT, tengok singapura. Ambik pemain yg tah dari mana, takde kene mengena, terus diberi kerakyatan untuk menyarung jersi Singapura. Itu dipanggil NATURALISASI PEMAIN. Kalau FAM nak import pemain macam tu, aku pun tak setuju.

Dalam kes Brendan Gan, ia BERBEZA.. Brendan bukan mahu diimpot tapi dipanggil balik, kerana menurut undang-undang FIFA, Brendan layak menyarung jersi Malaysia kerana ada pertalian darah dengan negara ini (bapanya dilahirkan di Negeri Sembilan).

*Ramai yg tak paham undang2 FIFA. Kalo kalian nak paham, try main game FOotball Manager. haha, master benda tu, korang tau laa selok belok pengurusan bolasepak.. 90% sama dengan dunia realiti..


Thursday, 9 December 2010

Brendan Sedia Dipanggil...


While his hopes of playing for Australia are unlikely to be realised any time soon, Gan's prospects of playing for Malaysia (through bloodlines) are being boosted by the locals who have identified him as a strong prospect for the Tigers.

''My inbox [on] Facebook is overflowing with messages from Malaysian fans who want me to come and play for them,'' he said. ''There's been no contact so far from the Malaysian FA but I'd definitely be open to it.''

Tuan punya badan dah bersuara. Pentadbir bila nak mula???
Kata-kata dari Brendan Gan tu bukan aku yg reka-reka, bukan juga utusan malaysia atau berita harian yg tulis. Tu adalah berita dari akhbar Australia...

sumber : SURAT KHABAR AUSTRALIA

Formula Satu | Kemelut Lotus-Lotus



cerita formula satu.....

Tahun pertama penampilan di litar F1, pasukan Tony Fernandes muncul sebagai pasukan baru terbaik. Musim kedua, 2011 Tony turut mengumumkan Lotus Racing akan bertukar nama kepada Team Lotus.

Hari ini, laporan akhbar menyiarkan berita Proton, salah satu penaja Lotus Racing 2010 mengumumkan Proton Holding melalui Group Lotus sudahpun menguasai Gennie Capital untuk memegang teraju utama pasukan Renault F1 untuk musim 2011 membawa nama Lotus Renault GP.

Tindakan terbaru Proton ini bakal menyaksikan 2 Lotus bakal berentap di litar luma F1. Lotus original milik Proton melalui Group Lotus. Dan Lotus milik Tony Fernandes adalah nama Lotus yang diperoleh melalui penguasaan saham Team Lotus oleh Konsortium milik Tony bersama rakan-rakan.

Pertikaian pemilik sebenar Lotus bermula sejak pertengahan musim 2010. Nak cerita pun tak paham jugak sebab kemelut Proton-Tony ni melibatkan perundangan yang menyaksikan konsortium Tony sudahpun memenangi hak menggunakan nama TeamLotus.

Apa-apalah, perundangan, ke mahkamah ke, tunggu musim 2011 bermula. Biar litar yang tentukan sape lagi hebat.

*Kalo Team Lotus dapat naik podium, NEGARAKU akan berkumandang.....

Monday, 6 December 2010

BON VOYAGE DEKMAN

foto:sukanmania

Tubuhnya sudah dibaluti warna kuning hitam, bukan lagi merah putih...
BON VOYAGE Akmal. Semoga hajatmu tercapai. Terima kasih kerana menjulang TRW ke tahap ini...

Kembalinya Hero Lama

Lupakan seketika saingan Piala Suzuki yang menyaksikan kesemputan Malaysia menguasai saingan dan kesemputan peminat menyaksikan siaran langsung..

Kembali ke Kota Bharu.
Peminat TRW sudah pun menerima perkhabaran bahawa Kelantan kini mendapat sentuhan orang lama setelah bintang-bintang sepakat meninggalkan pasukan. Untuk musim 2011, skuad bimbingan Satianathan bakal mendapat sentuhan kembali Hero lama iaitu Khalid Jamlus, Wan Rohaimi dan Danial Fadly selain nama-nama yang sudah diumumkan sebelum ini iaitu Azwan Roya, Aziz Ismail dan Solihin Kanasian (K Soley).

Berbicara tentang pengambilan Khalid Jamlus yang disifatkan peminat sebagai langkah kebelakang yang diambil KAFA. Kembalinya Khalid juga dilihat sebagai langkah terdesak KAFA yang kehilangan beberapa nama besar yang mengambil keputusan berhijrah ke pasukan lain.

Walaupun ramai yang meragui keupayaan Khalid yang sudah semusim berehat panjang dari saingan kompetitif, saya berpendapat langkah Khalid kembali ke Kota Bharu waja DIPUJI !

Disaat segelintir pemain kesayangan KAFA yg dahulunya 'nobody', tapi menempa nama bersama The Red Warriors, kini mengangkat kaki melupakan budi, Khalid mungkin jadi penyelamat. Khalid Jamlus melupakan ego diri untuk kembali menyahut cabaran walaupun suatu ketika dahulu dia pernah dibuang walaupun KHALID JAMLUS pernah menyuarakan hasrat untuk menjadikan Kota Bharu sebagai destinasi terakhir sebelum menggantung but.
Pernah disingkirkan suatu ketika, sesetengah pemain bergelar bintang mungkin akan buat2 merajuk atau jual mahal jika pasukan lama mencarinya untuk rujuk kembali, tapi tidak bagi Khalid.

Sehingga kini, sentuhan Khalid Jamlus mungkin diragui, tetapi keikhlasan dan ketulusan hatinya usah diragui...

VIVA KHALID JAMLUS !!!

Wednesday, 1 December 2010

Misi Bermula..


Malam ini, bermula satu cabaran baru, cabaran sebenar untuk anak-anak buah K Rajagobal membuktikan kejaguhan di rantau ini sesudah membuktikannya pada peringkat bawah 23 tahun di Sukan Sea yang lalu.

Skuad kita bertandang ke Jakarta dalam keadaan tempang, dan terpaksa pula mengharungi gelora Bung Karno yang memang terkenal dengan 'gelora'nya.

Ayuh Amri Yahyah...
Sepertimana pernah kamu perbudakkan Edwin Van De Sar satu ketika dulu, Markus Horisson mungkin mangsa seterusnya malam ini. Ulangi kegemilangan, pimpinlah adik2 harimau itu sebaik mungkin.
InsyaAllah kemenangan di pihak kita.

Apapun yang terjadi,
MALAYSIA TETAP DI HATI !