Thursday, 31 December 2009

LABUHNYA TIRAI 2009

Kurang beberapa jam sahaja lagi, tirai 2009 secara rasminya akan ditutup. Menutup cerita suka duka sepanjang 365 kali naik turun matahari rutinnya. Melonjakkan lagi angka baru dalam kehidupan manusia di muka bumi. Mengubah 9 kepada 10 dalam paparan tarikh sekaligus menyimpan segala yang berlaku pada tahun ini sebagai sejarah dan kenangan.

Mengimbas memori 2009, banyak peristiwa besar yang berlaku. Yang besarnya sudah tentulah perubahan tampuk kepimpinan negara daripada Tun Abdullah Badawi kepada Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia ke 6. Mengambil alih pemerintahan negara dalam persekitaran politik dalam negara yang kurang stabil selepas pilihanraya umum ke 12 merupakan satu cabaran getir kepada Datuk Seri Najib Razak dan safnya dalam menentukan hala tuju politik rakyat Malaysia 2 3 tahun akan datang.

Bercerita mengenai bolasepak, topik utama dalam kalendar 2009 sudah tentunya kejayaan Malaysia menamatkan kemarau 20 tahun penantian pingat emas bolasepak Sukan Sea.Menundukkan ego Vietnam pada perlawanan akhir Sukan Sea lalu tentunya kejayaan terbesar buat barisan pimpinan Aidil Zafuan Radzak dalam mencorakkan perjalanan getir bolasepak negara yang seringkali buntu dalam pencarian sinar di hujung kelam. Katalah apa sahaja, gol nasib atau apa saja, semestinya keputusan yang dicari bukannya cara mendapatkan keputusan itu.

Walaubagaimanapun, kejayaan menggondol pingat emas Sukan Sea itu sebenarnya hanyalah satu permulaan kepada suatu perjalanan yang panjang. Tidak harus berpuas hati dengan keadaan semasa, skuad bolasepak kebangsaan mesti mengekalkan rekod dan mengulangi pencapaian ini setidak-tidaknya untuk 2 3 temasya akan datang serta mengungguli saingan Piala AFF/Suzuki. Ketika itu kita sudah berjaya menyaingi kekuatan musuh setempat seperti Thailand dan Singapura untuk menjadi jaguh Asia Tenggara. Selepas mengungguli saingan di pentas Asia Tenggara, Malaysia bolehlah berkira-kira untuk menembusi pentas Asia yang tersangatlah luas serta getir gelombangnya ini seterusnya berjalan dan berlari bersama-sama kuasa Asia seperti Jepun dan Korea. Apabila kita berada di landasan ini, kita sebenarnya mampu untuk ke Piala Dunia.

Untuk mencapai matlamat ini, FAM selaku pemerintah bolasepak di negara ini seharusnya mempunyai pelan jangka panjang dalam merencana kemajuan sukan bolasepak negara. Cuma yang menjadi permasalahannya, pemerintah bolasepak di negara bertuah ini tiada rangka perancangan seolah-olah pasrah dengan keadaan semasa dan menganggap “buatlah apa pun, kita tak akan kemana”..

Layakkah pemikiran seperti ini wujud dalam kepala pemerintah-pemerintah organisasi sukan nombor satu rakyat negara ini? Setidak-tidaknya mereka ada rancangan, ada impian. Dulu pernah ada sasaran Malaysia di Piala Dunia 2018. Sekarang? Masih wujud lagikah misi itu? Kalau wujud, apa yang dilakukan untuk mencapai misi tersebut?

Tepuk tangan tanya mereka....

Tuesday, 29 December 2009

Liga Malaysia & Penaja

Umum mengetahui, sejak berakhirnya jodoh DUNHILL dengan FAM, lembaga pemerintah bolasepak negara kini sering sengkek. Kesengkekan lembaga ini sekaligus turut memberi kesan kepada pasukan-pasukan lain yang memilih untuk beraksi dalam liga seliaan lembaga bolasepak itu. Untuk maklumat yg kini tinggal sejarah, DUNHILL menyumbangkan RM30 juta setahun kepada FAM untuk diagihkan kepada pasukan2 yang bermain dalam liga M sebagai geran tahunan dan jumlah itu amat besar dan melayakkan nama DUNHILL tertera pada dada setiap pemain yang beraksi dalam Liga M.

Kini, setelah kerajaan mengharamkan pembabitan syarikat tembakau dalam sukan, FAM seperti hilang dompet. Mujurlah datang TM (Telekom) sebagai penyelamat. Ramai yang mengatakan TM adalah penyelamat. Tapi jumlah RM8 juta setahun yang disumbangkan TM adalah satu jumlah yang kecil untuk sebuah perjalanan sebuah liga profesional. Lalu aku berfikir, layak ke TM diletakkan pada dada setiap pemain. Dengan tajaan 8 juta dan bahagi pulak dengan semua pasukan yang bertanding, jumlah dana yang terima setiap pasukan adalah sekitar 200k-300k sahaja, satu jumlah yang kecil berbanding penaja utama yang diperolehi sendiri oleh beberapa pasukan.

Aku mengomel pasal penaja ni bukan apa. Tapi serabut tengok logo TM yg besar tu. Tambahan pulak musim 2010 ni pasukan kelantan menerima banyak tajaan antaranya ALHAMRA, SINAR HARIAN, & YUSMIRA TRADING. Bukan saja Kelantan, pasukan lain pun ada, contohnya Johor FC (Kulim Bhd & KFC), KL Plus (PLUS Bhd). Tak bolehkah kalau pasukan dalam liga Malaysia mengutamakan penaja sendiri pada jersi pasukan? Tak salah letak logo TM, tp kecik2 sudah ler. kat lengan ke, bahu ke. Biarlah yang ada penaja sendiri letak di depan...

*sedang membayangkan jersi kelantan 2010 yg dipenuhi logo penaja.......

Sunday, 27 December 2009

Sketsa Bolasepak Malaysia

Kejayaan menamatkan kemarau emas 20 tahun sudah pun berakhir. Namun tidak bermakna perjuangan kita untuk memartabatkan kembali bolasepak Malaysia sudah berakhir. Kita masih punya misi yang besar. Ini hanyalah satu permulaan kepada suatu kebangkitan.

Sejak berakhirnya Sukan Sea lalu, gembira rasanya menatap media-media cetak mahupun elektronik tempatan. Gembira kerana hampir setiap hari ada cerita pasal bolasepak negara. Sana-sini topik perbualan tentang skuad emas rajagobal pun masih belum berakhir.

Memetik kata-kata menteri belia & sukan, "apa guna jadi juara keseluruhan sukan sea, jika tak menang bolasepak.", cukup membuktikan bahawa bolasepak adalah segala-galanya. Bolasepak sukan sea mendapat liputan meluas. satu-satunya sukan yang mendapat siaran ke Malaysia dari bumi Vientiene. Semua ini membuktikan bahawa bolasepak tetap dihati rakyat Malaysia.

Memang ramai yang mengkritik. Terlalu benci dengan bolasepak Malaysia. Tapi dalam benci ada rindu. Mereka tak boleh menipu diri sendiri tentang kerinduan terhadap kejayaan itu. Dan emas penutup 2009 itu setidak-tidaknya melunaskan sedikit rindu dendam yang dipendam sekian lama.
"BENCI TAPI SAYANG", kata Hasbullah Awang.

Melihat kepada kegilaan dan kefanatikan rakyat Malaysia terhadap bolasepak ini, sepatutnya pihak pemerintah bolasepak pandai memanipulasikan kefanatikan ini kepada keuntungan. Dalam bahasa mudahnya, bolasepak kita dah sepatutnya jadi satu industri. Tapi sayang ia masih belum layak dipanggil kerjaya yang selamat selagi pemerintah-pemerintah ini masih sayangkan bilik berhawa dingin di Kelana Jaya !

-------------------------------------
sori, lama x kemaskini. gua bercuti panjang di suatu kawasan yang tidak mempunyai air, api, telepon, apatah lagi gelombang berokben !

Sunday, 6 December 2009

UNDIAN KUMPULAN PIALA DUNIA 2010

KUMPULAN A
AFRIKA SELATAN, MEXICO, URUGUAY DAN FRANCE

KUMPULAN B
ARGENTINA, SOUTH KOREA, NIGERIA DAN GREECE

KUMPULAN C
ENGLAND, USA, ALGERIA DAN SLOVENIA

KUMPULAN D
GERMANY, AUSTRALIA, GHANA DAN SERBIA

KUMPULAN E
NETHERLANDS, JAPAN, CAMEROON DAN DENMARK

KUMPULAN F
ITALY, NZ, PARAGUAY DAN SLOVAKIA

KUMPULAN G
BRAZIL, IVORY COAST, KOREA UTARA DAN PORTUGAL

KUMPULAN H
SPAIN, HONDURAS, CHILE DAN SWITZERLAND

*Malaysia tidak layak untuk diundi bersama 32 pasukan ini kerana faktor-faktor tertentu. Mungkin juga berkait rapat dengan isu kemenangan 11-0 keatas Timor Leste

Monday, 23 November 2009

Dilema Melayu Kita

Assalamualaikum dan salam perpaduan. Kali ini sangkunang taknak berceloteh pasal bolasepak. Lupakan sekejap bolasepak, lupakan sekejap stadium. Sebentar tadi satu Malaysia sudah saksikan siaran langsung Pertandingan Akhir Dikir Barat Kebangsaan RtM yg dimenangi oleh kumpulan Sri Istana dan Sri Arena. Tahniah kepada Sri Arena dari tumpat yang telah memenangi pertandingan akhir yg bertemakan kahwin & cinta ini.
Tp aku bukan nak ulas pasal dikir tadi. Saje bila dengar dikir barat, teringatkan satu lagu yang cukup menusuk kalbu aku suatu ketika dulu. Lagu ni mula didendangkan masa aku masih aktif berdikir di skolah dulu dan kini pencipta dan penyanyi lagu ini sudah pun dijemput Allah 2 tahun lepas. Al-fatihah buat Allahyarham Cikgu Naim.
Hayati lagu ciptaan Arwah ni...

Apa erti kemerdeka'e,
Bagi umat Melayu kito,
Tak boleh terima perubahe,
Anak cucu berputih mato,
Orang lain rebut peluwe,
Sanggupkah tengok sajo,
Masa tetap berjale,
sesaat tak tunggu kito,
Dilemo..Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Bangso lain hidup bersatu,
Kita baloh samo sekampung,
Bangso lain koho maju,
Bangso kita masih mundur,
Oghe kecek cayo selalu,
Hangguk palo mace Jepun,
Ikut stail dulu-dulu,
Jadi katok bawah tepurung,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Rumoh oghe rumoh batu,
Rumoh kito rumoh atap,
Rumoh oghe pagar batu,
Rumoh kito pagar krawat,
Rumoh oghe kapet bledu,
Rumoh kito tikar karat,
Maso bekwoh nyambuk natu,
Patoh gelegar cabuk tukak,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito,

Keto oghe keto Mercedeh,
keto kito Morris Minor,
Keto oghe asap nipih,
Keto kito asap bbungo,
Keto oghe idup denge suih,
Keto kito mapuh tolok sokmo,
Beli baru takdok pitih,
Beli berah pun hute sokmo,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Anok oghe naik kapa terbe,
Anok kito naik teksi,
Anok oghe make hote,
Anok kito keda kopi,
Anok oghe jadi toke,
Anok kito jadi kuli,
Habih pitih tengoh bule,
Bare bini gada lagi,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Anok oghe jadi peniago,
Anok kito jadi petani,
Anok oghe baju cap boyo,
Anok kito baju guni,
Anok oghe bahagio,
Anok kito ko duk pening,
Jadi mangso dadoh ganjo,
Jadi mangso budayo kuning,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Anok oghe baco buku,
Anok kito duduk deghak,
Anok oghe masuk ke U,
Anok kito masuk lokak,
Anok oghe minum susu,
Anok kito togok ubak,
Macamano kito nok maju,
Kalu tok sey uboh sikap,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

Anok oghe dudok masjid,
Anok kito tepi jale,
Anok oghe duduk ngatik,
Anok kito duduk gewey
Anok oghe peranga baik,
Anak kito supo setey,
Dudok cari balo penyakik,
Tok sey pikir maso depe,
Dilemo...Dilemo...Dilemo Melayu kito.

downlod disini

Wednesday, 18 November 2009

NAZA FC ikut jejak MyTeam?

Sumber daripada Utusan Malaysia hari ini menyatakan bahawa Kelab Bolasepak Kuala Muda NAZA mungkin akan menarik diri dari persaingan Liga Super 2010 mengikuti jejak langkah satu lagi pasukan kelab MyTeam FC yang sudah sudah mengucapkan selamat tinggal kepada bolasepak.

Aku sebagai penyokong kebangkitan pasukan-pasukan kelab dalam liga malaysia ini agak terkilan jika berita ini menjadi kenyataan. Senario pengunduran kelab-kelab di malaysia disaat kelab mereka sudah 'establish' memang satu situasi yang tidak sihat dalam perkembangan bolasepak negara kita.

Mengimbau kembali sejarah kebangkitan dan keguguran pasukan-pasukan kelab 10 tahun kebelakangan ini, aku teringatkan kelab yang pernah menjadi fenomena bolasepak malaysia satu ketika dulu iaitu MPPJ FC. Sape x ingat? kelab yg pernah membawa masuk pemain remaja Boca Juniors, Juan Manuel Arostegui dan kelab ini pernah memahat nama sebagai kelab pertama dan satu-satunya pasukan kelab yang pernah menjulang piala malaysia. Namun, dikala mereka meniti kejayaan, berjaya mengumpul penyokong, mereka membuat keputusan menarik diri dari liga malaysia.

MPPJ bukan yang pertama. Sebelum itu pun, 2 pasukan kelab dari selangor juga gugur dalam perjuangan. Kelab bolasepak MK Land dan kelab Bolasepak Public Bank. Kedua-duanya dari selangor. DAn kedua-duanya juga menarik diri setelah melayakkan diri untuk bersaing di Liga Super. Kelab-kelab kecik yang tarik diri tak payah cerita la. Banyak. Kelantan TNB, SKMK, KL Malay Mail, antaranya..

Public Bank FC = tarik diri 2006
MK Land FC = tarik diri 2006

MPPJ FC = tarik diri 2007


Menariknya tentang ketiga-tiga pasukan ini ialah mereka menarik diri dari persaingan setelah pasukan masing-masing layak ke liga super dan memiliki beberapa pemain bintang seperti Alex James (MK Land), Ivan Ziga (Public), Khaironisam, Kit Kong, Nanthakumar, Sebastian Martelotto (MPPJ). Dan ketiga-tiga pasukan ini menarik diri atas alasan kewangan.

Logikkah masalah kewangan kewangan menjadi alasan? Kecuali MPPJ, Public Bank dan MK Land mustahil tak ade duit. dah syarikat masing-masing pun buat duit.

Berbalik kepada ura-ura penarikan diri Kuala Muda NAZA FC, masalah kewangan juga dilihat satu alasan yang tidak logik melainkan komitmen pengurusan yang menjadi penyebab. Pertukaran pentadbiran MPPJ satu ketika dulu menjadi menyebab setelah pemimpin baru di Majlis Perbandaran Petaling Jaya (kini bandaraya) tidak berminat untuk meneruskan kesinambungan pemimpin terdahulu yang gila bola.

Kehadiran pasukan-pasukan kelab seperti ini amat perlu dalam menagih kemeriahan liga bolasepak kita ini. Dalam kes komitmen kelab ni, aku amat respek dengan Kelab Bolasepak Johor (Johor FC) yang memang komited dalam memburu kejayaan dalam liga malaysia. Mereka tidak memiliki nama-nama besar tapi mereka gigih bertahun-tahun beraksi dan naik sedikit demi sedikit sehingga mampu mengambil alih peranan Johor FA sebagai wakil pasukan bolasepak Johor.

Aku harap Kuala Muda NAZA akan terus bertahan sesuai denan visi mereka -
To be the most successful Malaysian football club in the region.

GOOD LUCK KM NAZA FC

sape ade cadangan macamane nak maintain pengurusan pasukan kelab kat malaysia nih?

Tuesday, 17 November 2009

Barisan Red Warriors 2010


Goalkeeper
Syed Adney (Myteam)
Shahrizan Ismail
Khairul Fahmi Che Mat

Defender
S.Subramaniam (Perak)
Zamri Ramli
Farisham Ismail
Rizal Fahmi Rosid
Azizi Mat Rose (Perlis)
Sharudy Aziz
Zairul Fitree Isyak
Daudsu Jamaluddin

Midfielder
Badri Radzi
Shakir Syaari (Myteam)
Khairan Eroza Razali
Wan Zaman Wan Mustafa
Indra Putra Mahayuddin
Zul Yusri Che Harun
Azlan Zainal

Striker
Norfarhan Muhammad
Nor Sharul Idlan Talaha (Myteam)
Akmal Rizal Rakhli (KM Naza)
Nizad Ayub
Che Hisamuddin Hassan
S.Chanthuru (Penang)
Ramzul Zahini

kaler kuning tu pemain baru

Monday, 16 November 2009

AKMAL RIZAL MILIK KELANTAN


"alhamdulillah dah selesai tandatangan kontrak bersama pasukan kelantan..harap penyokong red warriors akan dapat memberi sokongan pada saya.."
-Facebook Akmal

Bekas peledak utama skuad kebangsaan Malaysia, Akmal Rizal Ahmad Rakhli,27 tahun sah menjadi milik pasukan Kelantan untuk Liga Malaysia musim 2010 menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau di laman Facebook miliknya sebentar tadi. Akmal, pernah menjadi penyerang sensasi Malaysia suatu ketika dulu juga pernah berkelana di bumi Perancis untuk menyarung jersi kelab divisyen2 Perancis, Racing Strasbourg dan FC Heguenau. Diberitakan, Akmal menjadi penjaring terbanyak untuk kelab tersebut sebelum kelab diturunkan divisyen (relegated). Mengikut format liga di sana ketika itu, penurunan kelab ke divisyen bawah menyebabkan kelab tidak boleh memiliki pemain asing lantas jodoh Akmal di Strasbourg terpaksa dileraikan.

Sentuhan pemusnah yang dimiliki menjadikan beliau watak penting ketika membantu Malaysia menggondol pingat perak sukan sea 2001 dibawah bimbingan Allan Harris yang ketika pernah dilabel sebagai barisan terkuat alaf baru yang pernah Malaysia miliki. Akmal juga pernah mendapat perhatian kelab Divisyen 1, FC Sedan yang berhasrat mendapatkan tandatangannya. Namun, kecederaan lutut memaksa Akmal kembali ke tanah air walaupun di sanubari beliau, terdetik hasrat untuk melangkah jauh meneroka bolasepak eropah.

Sekembalinya dari Eropah, Akmal menyertai negeri kelahirannya Kedah, kemudian berhijrah ke Selangor dan pada tahun 2009, beliau menurunkan tandatangan untuk menyarung jersi pasukan Kuala Muda NAZA.

Kini, Akmal bakal menyertai kelompok elit The Red Warriors. Diharapkan penyertaan akmal ke pasukan Kelantan dapat menjelmakan kembali sentuhan pemusnah yang pernah dimiliki beliau satu ketika dulu sekaligus menyumbang kejayaan besar kepada barisan Red Warriors untuk musim 2010 nanti. Diharapkan juga, Kelantan dapat menjadi platform terbaik buat Akmal dalam misinya untuk kembali menyarung jersi keramat kuning hitam Harimau Malaya.
Sudah lama aku x tgk akmal pakai jersi kuning nombor 14 tu..

SELAMAT DATANG & SELAMAT MAJU JAYA !


Sunday, 15 November 2009

2009 yang sensasi

2009 masih lama lagi untuk dihabiskan. Tapi, bolasepak Liga Malaysia musim 2009 sudah menutup tirai dengan rasminya setelah Rezal Zamri Yahya (kapten NS) menjulang piala tertua di Asia (Piala Malaysia) pada malam 7 november lalu.

Bercakap mengenai bolasepak Malaysia tahun 2009, banyak suka duka untuk diperkatakan. Bolasepak Malaysia menuju satu dimensi baru. Bolasepak Malaysia memecah tradisi 'bola kampung'. Ahhh, pedulikan cakap orang yang bolasepak Malaysia masih di takuk lama. Pedulikan coretan wartawan sukan yg mengatakan tahap bolasepak Malaysia masih jauh untuk menuju 'real bolasepak'. Bagi aku bolsepak malaysia 2009 menempa sejarah baru. Kontroversi, konspirasi, dan tradisi..

Musim 2009, pemerintah bola memulakan sepak mula bola seperti biasa. Lantas kontroversi menjelma setelah pasukan kesayanganku 'The Red Warriors', diberi tiket percuma untuk ke Liga Super atas ihsan PDRM yg menarik diri ketika itu. Pedulikan juga. Percuma kita ke Liga Super dibayar dengan harga tinggi. Tanggal 7 Januari 09, kontroversi tercetus. Mungkin juga konspirasi. KAFA dijatuhkan hukuman 'kalah percuma' setelah gagal menghentikan hujan lebat yang turun di Kota Bharu untuk perlawanan menentang KL Plus (lihat sini). Silapnya KAFA disini ialah kerana KAFA tidak bersiap sedia lebih awal dengan kesebelasan utama bomoh serta pawang hujan untuk mengalih hujan ke pasir mas, besut atau ke seberang siam.

7 haribulan berlalu dengan pelbagai reaksi. Ada pro ada kontra. Di pihak penyokong, kelate dot net mengambil inisiatif untuk mengadakan demo secara aman di Wisma FAM. Kami hanya berdemo ok! bukan merusuh.

7 haribulan kembali. Tapi kini di bulan April. 7.4.2009 mencatatkan satu lagi sejarah hitam buat bolasepak negara. Perlawanan separuh akhir 1 Piala FA dicemari insiden keganasan, baik dalam mahupun luar stadium. Di dalam, laki Rita Rudaini dibalun Halim Napi, gara-gara mamat 21 tahun ni mencabar abe Halim yang sudahpun main bolasepak semasa laki Rita ni masih dalam kandungan. Di luar stadium, trak polis dibakar (bukan trak sbenarnya, landrover buruk je). Penyokong merusuh untuk memberi hadiah berharga buat kelantan. Stadium Sultan Mohamad IV DIGANTUNG !

Pedulikan insiden penggantungan. Kelantan bangkit di seremban untuk menuju ke Final Piala FA 2009. Sesuatu yang tidak pernah terpikir di dalam kepalaku walaupun pernah menyimpan cita-cita itu. 25 April ditunggu. Tarikh keramat di Bukit Jalil bertemu selangor. Menjangkakan sesuatu yang buruk bakal berlaku, PDRM mempersiapkan anggota hitam bertopi merah di setiap tempat di luar, di dalam, di padang, dan di tempat duduk. Kelantan tewas penalti kepada selangor. Alhamdulillah, aman je malam tu walaupun kalah.

7 haribulan muncul lagi. Kini 7 haribulan 11. Langkahan ke bukit jalil yang penuh gemilang. Meriah sungguh. Bangga aku menjadi sebahagian daripada anggota 'THE REDS'. Apa tak bangganya, seminggu sebelum final, cerita kelatan menghiasi dada akhbar. Perang saraf juga milik Kelantan di alam siber. Dan bertambah bangga lagi, sepanjang seminggu selepas final pun, Kelantan masih lagi menghiasi dada akhbar walaupun tak menang. Kesian NS.

Masa berlalu, saat berganti. sedar tak sedar, Liga M 09 dah habis dah pun. Buat Kelantan/KAFA, tahun ini penuh dengan suka duka. Suka dengan kejayaan yang hadir begitu cepat, duka dengan kejayaan yang tidak lengkap sepenuhnya. ditambah lagi dengan pedih luka x tertanggung dek curahan cuka dari pihak pemerintah bola malaya..

Ramai pengkritik, rama pengutuk. Terlalu negatif, YA ! sangat negatif. Tapi kita selalu memandang negatif. Kenapa tidak diambil yang positifnya? Tak de positif? bohong !

Sedarkah kalian wahai penyokong, penonton mahupun pengunjung bolasepak serata Malaya. Perangai penyokong Kelantan dipandang buruk oleh banyak pihak. Tp penyokong2 Kelantan ini lah wajah bolasepak Malaysia. Gelombang baru tercetus, fanatik terhadap pasukan sangat tinggi. Bermain di Kota Bharu sentiasa panuh, di kandang lawan juga tetap bersama. Pihak pengurusan Kl Plus dan Tentera bolehlah berterima kasih kepada KAFA sebab kutipan tiket mereka melambung tinggi jika ada perlawanan menentang kelantan di lembah klang.

Semangat penyokong kelantan ini turut memberi kesan positif kepada lawan. Apa? penyokong2 pasukan seperti selangor, kedah, perlis akan turun beramai2 memenuhi stadium mereka andai pasukan mereka menerima kunjungan barisan the red warriors. Secara tidak langsung, kehadiran penyokong seperti ini dapat membantu meringankan masalah kewangan yang dihadapi oleh persatuan negeri masing masing.

Gelombang baru Liga Malaysia skrg ini nyata adalah usaha penat lelah 'mastermind' utama the red warriors iaitu Tan Sri Annuar Musa. Cetusan idea kepimpinan yang berjiwa bola di pihak KAFA sebenarnya sesuatu yang sukar ditemui di tempat lain di Malaysia. Dengan pengurusan ala EPL, sistem bonus kalah menang setiap perlawanan adalh sesuatu yg wajar dipraktikkan oleh pengurusan pasukan2 lain. Sesuatu yang menarik tentang Tan Sri ialah bagaimana beliau mempromosikan pasukan untuk menghadapi musim baru liga dalam usaha menarik peminat dan sokongan ramai. Majlis pengenalan pemain, pelancaran jersi pasukan, pengumuman penaja, dan sebagai nya adalah sesuatu yang jarang dilakukan oleh pasukan lain. (ada jugak tp sekadar nak x nak je)...

Akhir kata. Selamat Maju Jaya untuk Tan Sri dan KAFA untuk musim 2010. Buat THE REDS sekalian, jangan lupa, Majlis Pengenalan Pemain dan Pelancaran Jersi 2010 pada 21.11.09 di KB Mall.

TERIMA KASIH TAN SRI


Thursday, 12 November 2009

Kecoh | Wanita Bercoli Di SNBJ ?

Di pagi yg hening ni aku melilau-lilau di alam siber. Masih lagi dalam mood piala malaysia, masih teringat final di SNBJ sabtu lepas. Saje buka laman-laman web kelab penyokong pasukan-pasukan lain untuk tgk apa kutukan dan kritikan forumer2 terhadap penyokong kelantan. DAN, ku terjumpa satu thread menarik dan panas... Laman web dirahsiakan untuk kesejahteraan sejagat. Tp yg menariknya thread tu membicarakan tentang perangai penyokong kelate yang teruk sehingga ada awek kelate menyokong kelate di SNBJ dalam keadaan bercoli sahaja.. siap ada gambar lagi. nih....nampak x ?

Macam-macam kritikan dilemparkan. Tak cukup dengan insiden bom mengebom tu, bende ni dijadikan bahan plak. tak bermoral la, awek serambi mekah la...
Tp sayangnya pengkritik-pengkritik sekalian, awek tu sebenarnya bukanlah awek. Tu jantan.. Aku tau sebab sebelum game start aku dah terserempak ngan mamat ni.. itu lelaki yg pakai coli merah untuk menunjukkan kelainan dalam menyokong.. hehe...cool bro.

Agaknya kalo tu awek betul, brader-brader kat depan dia tu x tgk padang dah. Asyik tgk belakang je,...

ni haa, gambar zoom, nampak tak halkum kat leher tu??? Ada macam awek ke, badan besar camtu??

kepada brader yg pakai nih, sori publish cerito pasal mu.. sajo jah nok menjawab fitnah.. haha.. kawe sapot demo boh ! kemah..

Wednesday, 11 November 2009

Gosip 2010 | Norhafiz Untuk Red Warriors ???

Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) kini sedang berusaha untuk membawa masuk beberapa pemain bintang untuk menguatkan barisan The Red Warriors untuk cabaran musim 2010.
Antara yang sudah mengesahkah tandatangan ialah Penyerang Malaysia bawah 23, Norshahrul Idlan Talaha. Dan seorang lagi yang bakal dibawa masuk ialah pemain pertahanan yang masih dirahsiakan identitinya. Menurut Harian Kosmo,

Kosmo! difahamkan, seorang pemain pertahanan juga akan dibawa masuk untuk mengisi kekosongan yang bakal ditinggalkan oleh Nazrulerwan Makmor yang akan pulang ke pangkuan pasukannya, Felda United.

Menurut sumber berkenaan, pemain pertahanan tersebut merupakan bekas pemain skuad Piala Dunia Remaja 1997 dan pernah beraksi untuk pasukan Negeri Sembilan, Selangor dan Pahang.

Kalau ikut aku, nama Norhafiz Zamani Misbah menepati 70% daripada klu yang diberi. Pernah main Pahang, Negeri Sembilan. Pemain skuad Piala Dunia 97, berapa orang je yg masih beraksi, yg lain kebanyakkan dah bersara.

Kalau rumours ini betul, mungkin norhafiz merupakan penyelesaian kpd masalah pertahanan kelantan. Tapi kalau tak betol, jangan marah....KL PLus pun mampu bayar mahal jugak tau..

Monday, 9 November 2009

Merahnya Bukit Jalil

Memandangkan mood final piala malaysia masih belum surut, melihatkan rakyat kelate masih lagi sugul dan kecewa serta masih enggan bercakap mengenai bola, gua dengan ini memutuskan untuk menerbitkan atau bahasa inggerisnya mem'publish'kan gambar2 merah membara di bukit jalil sabtu lepas.
Gambar dari kamera sony (xtau model) milik rakan sangkunang, Encik Fazli Salam ini menceritakan segalanya...

LUAR STADIUM











DALAM STADIUM






SAAT PILU BERMULA.......................




Sunday, 8 November 2009

Bakpo Kelate Kaloh?

PERINGATAN ! Tulisan ini bukan mengkritik kelantan, tapi mengutuk sebilangan rakyat kelantan yg berfikiran tak rasional..

Aku memulakan tulisan ini pada pukul 6.20..
balik dari stadium smalam x tido lagi. Ingat tak mau menulis pasal perlawanan akhir semalam. Sebab semua orang dah tau yang kelate kalah 3-1. Dan semua orang tahu yang perlawanan akhir ini paling meriah dari segi jumlah kehadiran tapi paling tak meriah dari segi permainan.
Tapi jari ini gatal, mulut ini banyak mengemam , hati ini masih tergamam..
Kenapa kelate main macam tu?
Kenapa senang2 je disayurkan oleh Jang?

Hari ini kita berdiari sikit.
Semalam aku sampai di Stadium Nasional Bukit Jalil pada pukul 3.25 petang. Lautan merah sudah kelihatan sana sini. Aku kagum, aku bangga. Bangganya jadi anak kelate kerana rakyatnya yang betul-betul gilakan bola. Sampai je di perkarangan stadium, budak kelate memang gila... sebab? Sebab masa tu ada 5 orang peronda polis berkuda sedang meronda. Penyokong kelate terjerit-jerit bersorak kearah abang2 polis berkuda tu. Tiba-tiba depan mata aku ada sorang mamat mana tah bakar mercun bola bersaiz besar sikit dari guli putih, dan menggelekkan bahan letupan tu ke arah kaki salah seekor kuda yang membawa polis. Meletop ! sikit lagi nak kena kuda tu, nasib baik kuda terlatih PDRM ini tangkas menangani situasi keganasan manusia di muka bumi ini. Cool je dia elak mercun tu.. jap, kalau aku jadi kuda tu, aku dah sumpah habis-habisan... Dan aku rasa kuda tu memang menyumpah dan berdoa sekali agar kelate kalah.. Ingat sikit brader ! binatang selalu berzikir dan bertasbih tau. tak macam kita. dan bila kuda yang tak bersalah tu mendoakan kekalahan kelate, 10 % ruang kekalahan mula menjelma.

Kemudian, aku ke surau dekat LRT untuk menunaikan tanggungjawab umat Islam pada waktu petang disamping memantau pergerakan lautan merah yang kian pekat warnanya. Sorakan x pyh cakap la. Meriah beb! Meriah menyambut penyokong2 kelate yg baru tiba dari LRT. Itu untuk yg berbaju merah saja. Bila tiba segerombolan manusia kuning turun dari LRT, lain macam meriahnya. Sumpah seranah maki hamun carut mencarut kedengaran. But its ok.. aku masih boleh terima, sebab aku sendiri pun turut menyumbangkan suara untuk meng'gege'kan suasana. Tp bila makin ramai, makin meriah jadinya, bila makin meriah, makin tak terkawal jadinya. Ketibaan laskar berkuning ini disambut dengan botol2 100+, mineral singgit, vitagen dan bermacam-macam jenama air lagi.. ok lagi, sehinggalah aksi baling mercun ke arah laskar kuning bermula. Kesian beb, depan mata aku budak kecik, orang pompuan kene baling mercun. Sikit lagi nak kena kepala akak tu. Nasib baik tak kena, kalau tak abis terbakar tudung yuna kaler itam yang dia pakai tu..
Kalau aku jadi akak dan budak2 kecik tu yg tak bersalah tu, aku akan mendoakan kekalahan kelantan. Dan aku rasa akak tu berdoa walaupun dalam hati. Peratusan kekalahan bertambah lagi jadi 20%.. Ingat brader, doa orang teraniaya sentiasa dimakbulkan Allah.

Masuk stadium.. NS memang dah kalah awal. Kelantan 75% tempat duduk diisi oleh tentera merah. Aku bangga, tp yang tak bangga nya bila mana brader2 Jang sedang memasang banner "Daulat Tuanku" dan disambut 'boooo' oleh penyokong merah. Ish, tak kena tulah ke nanti? haha, takpe laa yang tu. Mungkin peratusan tu tambah 5% je kot..

Game mula. aku dah x sedap hati tengok percaturan B Satianathan ni. Taktikal apa yang dia guna? Apa strategi dalam kepala dia? Nizad Ayub main 1st eleven instead of khalid jamlus? Zamri, budak umur 19 tahun yg biasa main forward tu mlm ni main left back? come on la macha, ini final sudaaah. no time for trial laa. Big game, Big risk !

Dan kerisauan aku menjelma jua pada minit 17. Hasil kesilapan kecil tp besar kesannya, dilakukan oleh pemain yg aku risau tu, zamri menyebabkan lautan merah tenang seketika. Tompok kecil baju kuning mula bersorak riang. Memang kesilapan zamri adalah satu kesilapan yg x sepatutnya berlaku di final di kala semua pemain mengambil langkah berhati-hati.
Tp masa tu aku masih yakin. Sathia should do something.

2nd half, kemasukan Khalid & Cik Hisham mengembirakan penyokong merah. Tp kegembiraan itu hanya sekejap. 10 saat berlalu NS menambah gol.. salah sape? defend lagi..
dipendekkan cerita, gol ke3 salah sape??? orang yg sama, zamri. (tp xpe la, ko mude lagi)

Masa ini hatiku sayu dan sedih melihat banner panjang yg tertulis " Terima Kasih Tan Sri Presiden" dijatuhkan oleh mereka2 yg tak mengenang budi. Sedih sungguh melihat banner yg berpuluh2 meter panjang itu jatuh sikit demi sedikit. Sedih bukan sebab banner tu mahal, tp sebab nilai di sebalik banner tu. Jatuhnya sebuah perjuangan yang sering dilaung-laungkan. Dan jatuhnya kehormatan penyokong terhadap insan yang telah menaikkan martabat bolasepak kelantan 2 tahun kebelakangan ini. Aku paham perasaan penyokong, aku pun sama rasa macam diorang rasa. Diorang kecewa aku kecewa, diorang marah aku pun marah.

Apapun, gol tunggal indra sedikit mengubati kekecewaan. Gol cantik plak tu, bertaraf antarabangsa. Dan gol itu juga berjaya menobatkan indra selaku penjaring terbanyak Piala Malaysia, 1 gol mengatasi Zaquan.

Habis perlawanan, pertempuran masih belum tamat. Insiden baling membaling, pukul memukul berlaku di luar stadium. Member aku dari kelatedotnet, dipukul oleh rakan senegeri kerana member aku cuba mempertahankan sorang penyokong NS yg dibalun beramai-ramai.. Kesian mu adib. Tp aku respek mu, mu lah wira sejati. Sanggup mempertahankan penyokong NS yg kene balun ngan budak2 hooligan tu.

secara keseluruhan, aku menganggap kekalahan dengan gol2 yg pelik ni adalah berpunca daripada sikap penyokong kelate sendiri, (sebilangan).. aku ikhlas katakan doa mereka yg tak bersalah DIMAKBULKAN ALLAH.

Apa-apa pun, yg menang tetap menang yg kalah tetap kalah.
Tahniah Negeri Sembilan, Daulat Tuanku Muhriz. Syabas jugak buat kelate, kerana daripada 20 pasukan yg bertanding, berada di tempat kedua adalah satu pencapaian yang 18 pasukan lagi tak mampu untuk lakukannya..
dan
TERIMA KASIH TAN SRI ANNUAR MUSA.
Bapa bOlasepak Kelate. TEruskan usaha murnimu untuk membangunkan bolasepak negeri CIk Siti Wan Kembang... !

KELATE TETAP TERBAIK !!!!!!
Champion in the making ..........kito gomo lagi pahni.. gomo pialo, buke gomo oghe

Saturday, 7 November 2009

Debaran, Milik Siapakah Piala ini ?


lukisan: berita harian & utusan

Imbas Kembali



Gambaran suasana lautan merah di SNBJ pada perlawanan akhir Piala FA lalu..
dan hari ini, lautan ini bakal kembali dengan gelombang yang lebih besar dan merahnya lebih pekat seiring semangat yang membara.

Ayuh The Reds, kita tawan Bukit Jalil malam ni !!!

Friday, 6 November 2009

Penyokong perlu patuh arahan

KOTA BHARU - Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) meminta lebih 60,000 penyokongnya yang akan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil supaya mengawal emosi dan mematuhi segala arahan pihak berkuasa bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.


Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata, mereka perlu menjaga nama baik Kelantan ketika perlawanan tersebut berlangsung dan membuktikan bahawa penyokong negeri ini adalah yang terbaik.


Beliau berkata, pihaknya menjangkakan lebih 60,000 penyokong Kelantan dari seluruh negara akan membanjiri stadium tersebut esok.


''Patuhilah segala peraturan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan jagalah nama baik Kelantan sepanjang perlawanan itu nanti," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan 1001 tiket menyaksikan perlawanan akhir itu kepada pelajar sekolah di Majlis Sukan Negeri Kelantan di sini, semalam.


Anuar berkata, KAFA telah mendapat kebenaran FAM menjual 56,000 tiket untuk menyaksikan perlawanan akhir tersebut bagaimanapun kesemuanya telah habis dijual.


"Kita telah meminta tambahan tiket dan FAM telah memberikan kebenaran kepada kita menjual lagi sejumlah tiket bagaimanapun ia masih tidak mencukupi kerana permintaan yang tinggi dari para peminat bola sepak negeri ini.


"Saya berharap mereka yang tidak mendapat tiket boleh membelinya secara terus daripada kaunter di stadium pada hari pertandingan," katanya.


Sementara itu, Anuar berkata, KAFA telah menyewa khas kereta api untuk membawa kira-kira 1,500 penyokong dari negeri ini memandangkan kesemua bas telah habis ditempah.

"Kereta api ini adalah tempahan khas dan diluar jadual biasa. Ia akan bertolak ke Kuala Lumpur pada pukul 12 tengah malam Jumaat dari Tumpat dan bertolak balik pada pukul 2 pagi keesokannya.

"Tren khas ini akan membawa peminat setia kita dan tetamu khas termasuk 1001 sekolah ini," katanya.


-utusan malaysia

---------------------------------------------


pakak2 laa denga nasihak presiden kito tu. jange duk bbolok dale stedium, jange mekong kokse, pekong kalu gi jauh takpola, takut nyo pekong keno ko puok sdiri, x pasa2 duk baloh samo sdiri pulok. hok maghi jauh tu beringak bawok keto muto atah jale rayo. semangak, smangak jugop tp keselamate keno jago.. bereh blako, jupo puok kito di bukit jalil.....

Wednesday, 4 November 2009

Keputusan Anugerah Bolasepak Kebangsaan 2009 FAM/100Plus


KEPUTUSAN AKHIR ANUGERAH BOLASEPAK KEBANGSAAN 2009 FAM/100 PLUS YANG DIUMUMKAN SEBENTAR TADI ADALAH SEPERTI BERIKUT;



PEMAIN HARAPAN TERBAIK

  • Mohd Muslim Bin Ahmad (Harimau Muda)

PENJAGA GOL TERBAIK

  • Farizal Marlias (Perlis)

PEMAIN PERTAHANAN TERBAIK

  • Aidil Zafuan Abdul Razak (Negeri Sembilan)

PEMAIN TENGAH TERBAIK

  • Mohd Amri Yahyah (Selangor)

PEMAIN PENYERANG TERBAIK

  • Indra Putra Mahayuddin (Kelantan)

KELAB BOLASEPAK TERBAIK

  • Pasukan Johor FC

JURULATIH TERBAIK

  • K.Devan dari (Selangor)

PERSATUAN BOLASEPAK TERBAIK

  • Persatuan Bolasepak Selangor (FAS)

PEMAIN PALING BERNILAI

  • Indra Putra Mahayyudin (Kelantan)

KELAB PENYOKONG TERBAIK

  • Kelab Penyokong Pasukan KL Plus

---------------------------------------------------
komen sangkunang:
Tahniah FAM dan semua pemenang.Buat pertama kalinya anugerah ini diadili oleh juri profesional berbanding sebelum ini yg mana pemilihannya dilakukan ala-ala akademi fantasia iaitu sms.. sape yg popular serta hensem maka dialah yg akan menang.

gua rasa semua pemenang setiap kategori adalah layak berdasarkan prestasi yg ditunjukkan sepanjang musim liga malaysia 2009 ini KECUALI anugerah kelab penyokong terbaik..
macam mana kriteria pemilihan dia eh??? Apa hebatnya kelab penyokong KL PLUS tu? adakah kerana banner 'United We Stand' yg mereka gantung setiap perlawanan?
Gua x kesah kalau kelab penyokong kelate x menang pun asalkan ia dimenangi oleh kelab yg betul2 PENYOKONG bola mcm selangor ke, kedah ke.. tp KL Plus!!! ish, ish..
gua rasa diorang menang sebab gendang diorang bunyi sedap (baru beli) dan didendangkan pulak oleh gadis2 cantik seramai 10 orang tu........

FINAL PIALA MALAYSIA 09 | Kempen 1Penyokong 1Degho

foto: userun kelatedotnet

Sempena perlawanan akhir bersejarah 7 november ini, Kelab Penyokong Siber Bolasepak Kelate (kelate.net) menganjurkan kempen 1pnyokong 1 degho yg bermaksud 1penyokong 1 bendera atau dengan kata lain, penyokong The Red Warriors diminta membawa bendera kelantan @ bendera redwarriors satu setiap seorang.
Jadi ambo ingin menyahut seruan kempen ini dan mengajak sekali adik kakok yg bakal ke Bukit Jalil untuk sama2 membawa bendera. Implikasinya cukup mudah, bila 50 000 kipas susah mati mengibarkan satu bendera ditangan mereka, ia akan membentuk satu gelombang merah yang cukup besar dan meriah serta secara psikologinya mampu menggerunkan pihak lawan dimalam itu nanti...

pakak bawok blako deh.. dop mahal pun degho tu, 3 4 riya jah. kalu dopsey beli gak, bawok laa kain gapo2 hok kala meroh. selimut pom bulis !

Monday, 2 November 2009

RAKAMAN MENJELANG FINAL

Sesi penggambaran aksi penyokong Red Warriors menjelang final Piala Malaysia utk disiarkan dlm rancangan Sekilas Liga RTM
  • Lokasi: HTO de Futsal, Subang

  • Tarikh: 3/11/2009

  • Waktu: 8.30 pm

Dijemput semua penyokong The Red Warriors hadir dengan pakaian merah, bendera kelantan, banner, ikat palo dll. Sebuah pasukan dikir barat sedang diatur utk turut menyertai sessi ini

Sunday, 1 November 2009

Pendekar Merah | Coming Soon


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Saturday, 31 October 2009

KIJANG MENGAMUK DI KANDANG SINGA

Alhamdulillah.....
Alhamdulillah.....
Alhamdulillah.....

Impian Kelantan untuk merasai pentas final piala malaysia setelah menunggu berkurun lamanya akhirnya tercapai setelah membenam cabaran Singa Utara, Perlis di kandang mereka sebentar tadi..

JAringan hatrik Norfarhan Mohamad cukup untuk meletakkan kelantan selesa ke Bukit Jalil dengan agregat 5-1.
KAwe masih tiada kata-kata.. hanya perkataan
syukur ALHAMDULILLAH mampu terucap..

Wallpaper RedWarriors | Kelantan FA


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Wednesday, 28 October 2009

Hot Pic Of The Day


Presiden KAFA, Tan Sri Anuar Musa
mengalungkan mafla The Red Warriors kepada Menteri Besar, Tuan Guru Nik Aziz semasa menyambut ketibaan beliau di Stadium Sultan Mohamad ke4.

BOLASEPAK MERAPATKAN UKHUWAH !

kredit gambar: userun kelatedotnet

Tuesday, 27 October 2009

TM Piala Malaysia Separuh Akhir | Keputusan

Separuh Akhir Pertama
27 oktober 2009

KELANTAN 2-0 PERLIS
Indra Putra Mahayuddin, Rizal Fahmi

NEGERI SEMBILAN 1-0 TERENGGANU
Zaquan Adha Radzak

Wallpaper RedWarriors | kijang vs singa utara

TM PIALA MALAYSIA
SEPARUH AKHIR 1
KELANTAN vs PERLIS

GOMO KELATE GOMO !
__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Monday, 26 October 2009

Wallpaper Bolasepak | Piala Malaysia 09


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

TM Piala Malaysia : JADUAL PERLAWANAN SEPARUH AKHIR

TM PIALA MALAYSIA
Separuh Akhir 1


27 Oktober 2009

KELANTAN vs PERLIS
Stadium Sultan Mohamad ke4

TERENGGANU vs NEGERI SEMBILAN
Stadium Sultan Ismail Nasirudin

DATANGLAH KE STADIUM UNTUK MEMBERI SOKONGAN KEPADA PASUKAN KESAYANGAN ANDA. TIADA ANDA TIADALAH BOLASEPAK MALAYSIA !!!

Saturday, 24 October 2009

Wallpaper RedWarriors | Std Sultan Mohamad IV

__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Friday, 23 October 2009

TM Piala Malaysia : JADUAL PERLAWANAN SUKU AKHIR 2

Jadual Perlawanan TM Piala Malaysia Suku Akhir ke2
24 Oktober 2009

KELANTAN
(1) vs (1) KL PLUS FC
Stadium Sultan Mohamad IV, KB

KM NAZA (0) vs (2) NEGERI SEMBILAN
Stadium DaruL Aman, Alor Setar

PERLIS (2) vs (1) JOHOR FC
Stadium Utama, Kangar

TERENGGANU (1) vs (1) SELANGOR
Stadium Sultan Nasaruddin, KT

Tuesday, 20 October 2009

Keputusan Piala Malaysia 20/10/09 | Suku Akhir Pertama

TM PIALA MALAYSIA
Keputusan Penuh Perlawanan Suku Akhir 1
20 Oktober 2009

KELANTAN 1-1 KL PLUS FC
N SEMBILAN 2-0 KM NAZA
JOHOR FC 1-2 PERLIS
SELANGOR 1-1 TERENGGANU

Monday, 19 October 2009

Suku Akhir Piala Malaysia | Clash of the Warriors


Clash of the Warriors!
Esok, 20 oktober 2009 bersamaan dengan 2 Zulkaedah 1430, bakal tercetus satu pertembungan melibatkan 2 kelompok pahlawan. Pertembungan ini bukan pertembungan politik mahupun pertembungan lori dan bas. Ianya adalah pertembungan SUKU AKHIR PIALA MALAYSIA melibatkan KL Plus FC @ Pahlawan Lebuhraya menentang Kelantan @ Pahlawan Merah di Stadium Cheras Kuala Lumpur.

JAdi, memandangkan seluruh warga media termasuk media elektronik mahupun media cetak sudahpun mewar-warkan perlawanan ini secara besar-besaran. Maka besar jugalah harapan gua untuk melihat stadium yg terletak di tepi jalan cabang 3 Jalan Yaakob Latif itu penuh nanti dengan ribuan penonton, peminat, dan penyokong bolasepak dari sekitar Cheras, Sg Besi, Kerinchi, Lembah Pantai, Mid Valley, KLCC, Wangsa Maju, Setiawangsa, Sentul, Gombak, Shah Alam, semua tempat laaa... Pengkritik bolasepak pun dijemput sama untuk memeriahkan stadium ini nanti yg perlawanannya akan berlangsung pada pukul 8.45 malam iaitu selepas waktu smayang maghrib dan isyak. Jangan masuk pukul 6, nanti telepas smayang magrib.

Memandangkan ramai anak-anak kelate yg mendiami bumi Lembah Klang ini, pakat2 la datang untuk menyokong pasukan kesayangan kite nih. Sape lagi nak sokong kalo bukan kite ye tak.
Pakaian yang disyorkan ialah pakaian berwarna merah, x kira tshirt ke, kain pelikat ke, kain selimut ke, yang penting MERAH dan menutup AURAT !
Bawak skali bendera kelate. Bendera mana2 parti politik adalah DIHARAMKAN. nak bawak jugak boleh tp jangan kibarkan. Lipat buh dalam poket je..
Harga tiket plak tak mahal. Sepoloh hingget aje, harga lebih singgit dari harge Dunhill 20.

Jupo sano puok-puok kito!

GOMO KELATE GOMO !

Wallpaper RedWarriors | Kelantan


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Wednesday, 14 October 2009

Wallpaper RedWarriors | Khalid Jamlus


photo : kzaman
design : sangkunang
__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

TM Piala Malaysia : JADUAL PERLAWANAN SUKU AKHIR

Persaingan TM Piala Malaysia 2009 peringkat kumpuan sudah melabuhkan tirai dan kini tumpuan beralih kepada saingan peringkat kalah mati iaitu suku akhir membabitkan 8 pasukan terbaik.

SUKU AKHIR PERTAMA
20 Oktober 2009

KL Plus FC vs Kelantan
Std Cheras, KL

N Sembilan vs Kuala Muda NAZA
Std Paroi, NS

Johor FC vs Perlis
Std JCorp, Johor

Selangor vs Terengganu
Std Shah Alam

Tuesday, 13 October 2009

Keputusan Piala Malaysia 13/10/09

Keputusan Penuh Perlawanan ke-5
TM Piala Malaysia

KL Plus 0-1 Perlis
Pahang 6-0 Melaka
N. Sembilan 2-0 Terengganu
Johor 5-0 Sarawak
Perak 1-1 Johor FC
UPB FC/MyTeam 3-1 Kuala Lumpur
KM Naza 2-3 Selangor
PDRM 2-2 Sabah
Kelantan 5-0 ATM
Pulau Pinang 0-4 Kedah

CARTA AKHIR PIALA MALAYSIA PERINGKAT KUMPULAN

Kumpulan A


Pasukan P M S K J B MT
1 KL Plus 6 4 1 1 14 5 13
2 Perlis 6 4 1 1 13 5 13
3 Pahang 6 1 3 2 14 11 6
4 Melaka 6 0 1 5 4 24 1


Kumpulan B


Pasukan P M S K J B MT
1 N.Sembilan 6 6
0 0 15 1 18
2 Terengganu 6 4 0 2 14 5 12
3 Johor 6 2 0 4 12 10 6
4 Sarawak 6 0 0 6 1 26 0


Kumpulan C


Pasukan P M S K J B MT
1 Johor FC
6
4 1 1 14 6 13
2 Perak 6 3 2 1 11 4 11
3 Kuala Lumpur 6 1 2 3 3 9 5
4 MyTeam 6 1 1 4 7 16 4


Kumpulan D


Pasukan P M S K J B MT
1 Selangor 6 4 2 0 15 7 14
2 KM Naza 6 4 0 2 12 8 12
3 PDRM 6 1 2 3 5 12 5
4 Sabah 6 1 1 4 7 12 4


Kumpulan E


Pasukan P M S K J B MT
1 Kelantan 6 5 0 1 12 4 15
2 Kedah 6 3 1 2 9 3 10
3 Pulau Pinang 6 2 1 3 7 11 7
4 ATM 6 0 2 4 5 15 2

PIALA MALAYSIA | Suku Akhir yang PELIK

Malam ini merupakan kemuncak aksi dalam persaingan TM Piala Malaysia 2009 dalam peringkat kumpulan. Malam ini juga menjadi malam penentu pasukan manakah yang akan mengisi tempat ke suku akhir yang masih berbaki 3 tempat. 5 pasukan terlebih dahulu sudah mengesahkan tempat di suku akhir. Kelantan, Selangor, Negeri Sembilan, KL Plus, dan Terengganu terdahulu sudah mengesahkan tempat ke suku akhir.

Dengan format baru yang agak pelik ini, tempat ke suku akhir akan diisi oleh 5 pasukan yang bergelar juara kumpulan, dan diiringi oleh 3 lagi pasukan yang mengumpul mata terbaik di tempat kedua.. dan lebih pelik lagi, wujudkah keadilan dalam penentuan dan perancangan tempat oleh setiap pasukan pada suku akhir nanti?
Kenapa wujud kesangsian?? tengok format suku akhir ni..
Johan A v Johan E
Johan B v Naib Johan C2/D2/A2/E2
Johan C v Naib Johan D2/A2/E2/B2
Johan D v Naib Johan A2/E2/B2/C2
Kesangsian dan ketidakadilan berlaku dalam format ini jika dilihat pada perlawan suku akhir yang menemukan Johan Kumpulan A vs Johan Kumpulan E. Sedangkan pada perlawanan lain, Johan kumpulan akan bertemu naib johan kumpulan lain yang mana ianya lebih adil.
Kumpulan A akan menabalkan sama ada Perlis atau KL Plus sebagai Johan. Manakala kumpulan E, Kelantan sudah disahkan sebagai Johan.

Maknanya di suku akhir nanti Perlis/KL Plus akan bertemu Kelantan. Kedua2 nya adalah Johan.
HUh !

TM Piala Malaysia : Jadual Perlawanan ke 6

HARI PERLAWANAN 6

13 Oktober 2009

Kumpulan A
KL Plus vs Perlis 8.45 mlm
Std Cheras

Pahang vs Melaka 8.45 mlm
Std Hang Tuah

Kumpulan B
N. Sembilan vs Terengganu 8.45 mlm
Std Paroi, NS

Johor vs Sarawak 8.45 mlm
Std Larkin, Johor

Kumpulan C
Perak vs Johor FC 8.45 mlm
Std Ipoh, Perak

UPB FC/MyTeam vs UPB MyTeam8.45 mlm
Std Petaling

Kumpulan D
KM Naza vs Selangor 8.45 mlm
Std Darul Aman

PDRM vs Sabah 8.45 mlm
Std Selayang

Kumpulan E
Kelantan vs ATM 8.45 mlm
Std Sultan Mohamad IV

Pulau Pinang vs Kedah8.45 mlm
Std Bandaraya