Wednesday, 31 December 2008

SELAMAT TINGGAL 2008

oleh : sapix sangkunang
31 disember 08

HAri ini merupakan penutup tirai tahun 2008 meninggalkan episod2 suka duka sepanjang tahun. dan esok, angka 2009 akan membuka tirai bakal hadir bersama dengan harapan, impian dan azam baru.
sedikit rangkuman untuk 2008

Politik
2008 menyaksikan negara Malaysia dilanda gelombang politik paling ganas dalam sejarah negara selepas tahun 1969. bermula dengen siri pilihanraya yang menyaksikan parti pemerintah barisan nasional gagal mempertahankan kemenangan 2/3 kerusi parlimen serta kehilangan 5 buah negeri kepada pakatan pembangkang.
rentetan dari itu, pelbagai suka duka ceritera dan drama menghiasi persada politik tanah air. rancangan pengambilalihan kerajaan pusat 16 september yg tak jadi kenyataan, kepulangan semula datuk seri anwar ke persada politik, skandal liwat anwar kembali membuka panggung. dan pastinya perkara yg paling menarik sebagai penutup cerita politik 08 adalah isu hukum hudud yang menggegar kembali setelah diasak KJ.. tahniah KJ.anda memang berani.

Sukan
sukan badminton menggegar. lee chong wei merangkul pingat perak sukan olimpik dan dianugerahkan datuk. menamatkan penantian sekian lama untuk merangkul pingat sukan olimpik. sukan bolasepak mestilah keutamaan. malaysia yg diharapkan untuk merangkul kejuaraan pertama piala aff/suzuki tetapi gagal untuk ke separuh akhir-gagal mengulangi kejayaan 2 tahun lepas. penantian kejuaraan malaysia akan diextend lagi..

Pendidikan
dunia pendidikan dikejutkan dengan pemergian timbalan menteri pelajaran, datuk razali ismail yang pulang ke rahmatullah. pemergian Allahyarham sememangnya dirasai oleh semua warga pendidikan kerana Allahyarham seorang yang sangat dedikasi dan komited terhadap perjuangan pendidikan malaysia sehingga mengenepikan seketika kehangatan perebutan jawatan dalam parti..

Tahun 2009 akan tiba dengan seribu satu cerita lagi. dan yang paling menarik adalh tahun 2009 adaalh tahun peralihan kuasa dimana YAB Datuk Seri Abdullah akan menyerahkan kuasa kepada timbalannya, Datuk Seri Najib..
semoga Malaysia akan terus aman makmur dan berupaya mengharungi cabaran politik globalisasi dengan lebih yakin dan mantap..

ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA

DIMENSI BARU BOLASEPAK ASEAN


oleh : sapix sangkunang

Vietnam melakar kejuaraan pertama Piala AFF/Suzuki setelah mencipta kemenangan agregat 3-2 menewaskan jaguh asia tenggara, thailand di stadium hanoi hasil hasil jaringan minit-minit akhir oleh wira mereka lee cong vinh. kejayaan ini amat manis kerana hadir di hadapan penyokong mereka sendiri dan lebih manis lagi kerana mereka sebenarnya tidak diberi harapan pada awal saingan piala suzuki yg mana calon juara lebih tertumpu kepada thai dan singapore.apa yang menarik untuk diperkatakan disini ialah kuasa bolasepak asia tenggara hari ini sudahpun berkembang dan jaguhan asean tidaklah berpusat kepada thailand, singapore malah indonesia semata-mata. vietnam yang mara ke suku akhir piala asia 2007 sepatutnya sudah diberi perhatian awal2 lagi.
kembali ke malaysia, situasi ini secara tak langsung sebenarnya memberi cabaran yg lebih besar kepada malaysia yang belum pernah menjamah piala aff. saingan malaysia selepas ini sudah tentunya makin getir. jika edisi-edisi sebelom ini, malaysia adalah pasukan yg sering mengkonfemkan diri ke kelompok 4 terakhir atau semi final, namun tidak lagi ketika ini. segalanya sudah terbukti apabila malaysia tersingkir awal pada edisi kali ini sekaligus gagal mengulangi kejayaan semi final 2 tahun lalu.
apakah malaysia sudah merosot? jawapannya tidak! malaysia tidak merosot, permainan malaysia masih berkembang maju, tapi perkembangan malaysia tidak sepantas vietnam dan satu lagi pasukan yg dalam pembikinan menuju gemilang, myanmar. dengan kata lainnya, permainan malaysia makin ketinggalan dalam kalangan pasukan asean.
melihatkan keadaan semasa dengan kebangkitan vietnam, mahupun myanmar, malaysia harus sedar kita sekarang sudah terkeluar dari kelompok favourite asean... thai, singapore, vietnam, indon, myanmar, malaysia???
sesuatu perlu dilakukan segera untuk mengembalikan kejaguhan kita setidak-tidaknya menerajui asia tenggara...
jangan sampai satu hari nanti untuk ke piala aff pun kita terpaksa bersaing dalam kelayakan bersama loas, filipines, timor leste...
jangaaaaaaaaanlah !!!!!

Sangkunang Rempit-Episod 2

Skuad bermotor IPBA meneruskan ekspedisi merentas batasan timur dan barat.
kali ini anggota skuad seramai satu orang iaitu sangkunang ditemani skuad motor staf hospital kl seramai sorang jugak merempit dari jeli ke kl petang td.
perjalanan dimulakan pukul 10.00 pagi dan tiba di lembah kelang pada pukul 5.00 petang.

sekian................

Sunday, 28 December 2008

SALAM MAAL HIJRAH

Satu Muharam detik permulaan,
Perkiraan tahun Islam Hijrah,
Perpindahan Nabi dan umat Islam,
Dari Kota Mekah ke Kota Madinah,

Atas keyakinan dan iman yang teguh,
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu,
Rela berkorban harta dan nyawa,
Demi menegakkan Islam tercinta,

Hijrah itu Perjuangan,
Hijrah itu Pengorbanan,
Hijrah itu Persaudaraan,
Hijrah membentuk Perpaduan,

Oleh itu mari semua,
Kita sambut Maal Hijrah,
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman

“Ya Allah Ya Tuhanku,
Kekalkanlah kesucian agama Islam di Malaysia serta tinggikanlah martabat pemeluk-pemeluknya. Mantapkanlah iman dan jiwa pemeluk-pemeluk agama suciMu dan berilah kami kekuatan dalam menghadapi segala cabaran, ujian dan dugaan dariMu. Semoga tahun baru yang mendatang ini akan membawa bersama nikmat dan kesenangan dariMu dan jika kesulitan yang engkau turunkan, biarlah kesulitan itu akan menambahkan lagi kekuatan iman kami Ya Allah.”


SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1930 KEPADA SEMUA BLOGGERS BERAGAMA ISLAM DAN SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT DI MALAYSIA.

Wednesday, 24 December 2008

Takziah

al-fatihah buat sepupuku, Kak Lina yg kembali ke rahmatullah malam tadi.
arwah meninggal selepas melahirkan anak lelaki yang juga dijemput Allah beberapa jam lebih awal darinya. semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang2 beriman disisi Allah.
kedua-dua beranak di simpan di lahad bersebelahan..
AL-FATIHAH................

DOWNLOAD BUKU UMUM PISMP IPGM

off topic bola sekejap. kembali ke dunia nyata....

kepada warga Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan, Institut Pendidikan Guru Malaysia, anda dijemput untuk mendownload Buku Umum PISMP IPGM yang telah dikeluarkan oleh BPG. Semoga pengedaran buku ini mampu menyelesaikan kekusutan minda dan keserabutan maximus dalam kepala otak anda akibat terlalu ditekan dan menekan kerana belajar tanpa hala tuju seperti yang sering rakan-rakan canang-canangkan.
Belajar dah nak abis tp baru dapat rangka kursus.
xpe laa, better late than never mat saleh kata.
selamat mendownlod

Monday, 22 December 2008

Suzuki Cup :Thailand, Vietnam Tentukan Juara

Piala Suzuki 2008 hampir sampai ke kemuncak. Malaysia yang tersingkir awal pada edisi kali ini gagal setidak-tidaknya mengulangi kejayaan mara ke separuh akhir pada edisi lalu. terpaksalah kita menunggu lagi dua tahun lagi untuk menjamah piala suzuki/aff yang tidak pernah sampai ke bumi malaysia untuk kita menatapnya..
dan semalam, 'jaguh' asia tenggara, singapura yang dibarisi ramai pemain asing terpaksa tunduk kepada kekentalan barisan vietnam yang menundukkan singapura 1-0.
terdahulu, thailand mengesahkan kejaguhan mereka setelah membenam cabaran indonesia 2-1 dalam satu perlawanan yang sengit di stadium Rajamangala.
bertemu di final nanti, Vietnam menentang Thailand.
syabas buat vietnam

Tuesday, 16 December 2008

SATIA SELAMAT

oleh: sapix sangkunang
16 disember 08

Disebalik desas desus rombakan pasukan kebangsaan serta berakhir ikatan antara Satianathan dan badan induk bolasepak negara, FAM hari ini membuat keputusan mengekalkan khidmat ketua jurulatih itu yang disambung kontraknya setahun lagi setelah mengambil kira kesuntukan masa menjelang perlawanan kelayakan Piala Asia dan juga persefahaman beserta keserasian skuad yang dibentuk Satia sejak 7 bulan yang lalu.
Keputusan mengekalkan satia ada baiknya kerana dibawah kendaliannya, skuad malaysia tidaklah seteruk yang dipandang ramai kerana sepanjang tempoh perkhidmatannya, ranking malaysia naik. Corak permainan skuad Malaysia boleh dikatakan agak meningkat walaupun hakikatnya kemarahan peminat ekoran prestasi mengecewakan di Piala Suzuki masih belum reda.
Jika dipandang dengan mata emosi semata-mata, memang wajar Satia dipecat, dan skuad yang ada digugurkan. Tapi dipandang dengan mata akal, berbaloikah?berkesankah?positifkah kalau kita bubarkan skuad ini. Siapa pula pengganti skuad ini nanti?kalau barisan pemain terbaik yang ada di malaysia sekarang ini dibubarkan 100% siapa pula akan menggalas tugas ganti?
Sebenarnya skuad yang ada sekarang sudahpun lengkap Cuma, kegagalan individu dan kekurangan daya tahan mental yang menjadi penyebab kita tersingkir dari kejohanan piala suzuki tempoh hari. Mungkin ada beberapa pemain yang patut digugurkan tetapi tidaklah wajar kalau dibubarkan semua.
Kita masih memiliki pemain2 yang hebat dan digeruni lawan seperti Safee Sali, Indra Putra Mahayuddin, Aidil Zafuan, dan ramai lagi pemain muda berbakat yang masih ada dalam skuad.
Pemain2 yang tidak membawa sumbangan kepada skuad kebangsaan, malah membawa bencana, sepatutnya berani membuat keputusan sekarang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada jersi kebangsaan sebelum kalian semua dikritik dengan lebih teruk lagi.
Bagi Satia pula, peluang kedua yang diberikan oleh FAM ini perlulah digunakan dengan sebaik mungkin kerana cabaran yang mendatang pasti lebih besar. Anda tidak punya banyak masa sebelum sepak mula kelayakan Piala Asia. Kenalpasti beberapa pemain yang harus berundur dan beberapa muka yang harus diangkat naik. Bina stamina dari sekarang dan perkasakan basic skill yang selalu dilupakan sehingga jadik kesilapan bodoh.
Ayuh, buktikan masih ada sinar untuk skuad kita.
tentang FAM, biarkanlah mereka dengan jawatan mereka.............

Saturday, 13 December 2008

Epilog Kegagalan Yang Gagal

Oleh: Sapix Sangkunang
13 disember 08

Semalam kita dirundung kegagalan, hari ini kita masih berada dalam lingkungan kegagalan, harap-harap esok yang menjelma bukan lagi mengundang kegagalan. Namun, itulah hakikat yang pahit untuk ditelan. Sistem bolasepak kita sudah gagal !
Mengapa? Siapa? Bagaimana?
Persoalan biasa yang sering ditimbulkan baik oleh pengkritik, media mahupun cerdik pandai sukan Malaysia.
Jawapan yang kononnya bernas yang sering diberikan oleh para cerdik pandai ini adalah “dahulu kita pasukan yang kuat”, “dahulu korea dan jepun gerun dengan kita”, “dahulu kita dipandang tinggi”....asyik-asyik jawapannya sama, dahulu, dahulu dan dahulu...mana penyelesaian? Setakat membandingkan dulu dan sekarang tu, para pengkritik kelas bawahan a.k.a pakcik makcik warung kopi secawan bertemankan karipap sejuk yang tak study sukan pun boleh jawab. Persoalan ini memerlukan jawapan berupa penyelesaian konkrit demi menyelamatkan sukan nombor satu ini.
Kerapkali juga liga bolasepak eropah dijadikan jawapan kepada kemerosotan bolasepak kita. Kerancakan bolasepak mat saleh penyebab kita merosot. iye ke? Mat saleh kat england tu ambik skill orang melayu ke? Oooo, masa british jajah tanah melayu, mereka ambik kemahiran kita bawak balik ke negeri oram putis?
Lagi?
Bolasepak kita gagal kerana fizikal kita tak setanding dengan orang negara lain. Ini jawapan yang saya dengar dari seorang tetamu rancangan Arena di TV1, 13 Disember. Tetamu yang dihormati itu memberi alasan kita kalah fizikal dengan thailand, they are more tougher than us.. ye ke? Tak boleh diterima jugak rasanya. Skuad malaysia yang ada pada hari ini tidak lagi patut menyalahkan saiz badan jika kalah. Dalam negara asia tenggara hari ini, pasukan malaysia adalah antara pasukan yang memiliki pemain bersaiz eropah selain singapoora yang mengimpot pemain oram putis. Fizikal bukan lagi persoalan untuk malaysia. Kita memiliki pemain badan besar seperti, shukor adan, asrarudin putra, indra putra, amirul hadi, syed adney, dan kembar zaquan-zafuan yang bukannya kerdil. Kecuali beberapa pemain sahaja seperti hardi dan daudsu yang lain bukannya layak dipanggil kecik. Tengok sajalah masa perlawanan malaysia-thailand. Pemain-pemain thailand ada rata-ratanya tidak boleh menandingi fizikal shukor, indra, asrarudin. Namun kita masih tewas.
Respon kepada kekalahan, ramai yang menuding jari kepada jurulatih, kepada penjaga gol, kepada ketumpulan penyerang, dan yang pasti kepada pengurusan bolasepak Malaysia. Ya, kegagalan sebenarnya adalah sistem bolasepak kita. Sistem dari akar umbi, pentadbir, dan juga perjalanan keseluruhan bolasepak di Malaysia adalah GAGAL.
Kerja mengurus sesebuah organisasi bolasepak sebenarnya bukan semudah walaupun punya harta berjuta. Harta, kedudukan dan kekayaan tidak menjamin seseorang itu mampu memimpin organisasi bolasepak dengan berkesan. Semua itu tidak berguna jika pemimpin dan pekerja organisasi itu tidak punya minat mendalam dalam bolasepak.
Tak payah bagi contoh panjang-panjang. Kita ambik contoh pengurusan laman web Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang ibarat hidup segan mati tak mau. Teruknya yang amat bagi laman web organisasi bolasepak negara yang tak up to date, x de bahan pastu masa pestabola tempoh hari boleh pulak under mentenen. ??!!?
Kenapa jadi macam ni? Jawapannya adalah kerana faktor minat.
Mereka yang bekerja menguruskan laman web FAM adalah orang yang dibayar gaji, punya kepakaran dalam iT. Tapi sayangnya, mereka mungkin kurang minat mendalam dalam mengambil tahu selok belok perjalanan bolasepak malaysia.
Kita tengok situasi seterusnya; pengendali laman web kelab penyokong bolasepak negeri/kelab seperti kelate.net, yob4ever.com, hijaukuning.com, dan juga harimaumalaya.com yang jauh lebih hebat webnya berbanding apa yang ada dalam laman web FAM... siapa mereka? Orang-orang yang mengendalikan laman-laman web penyokong ini adalah orang yang tidak dibayar gaji oleh sesiapa malah sanggup menggunakan dana sendiri semata-mata kerana MINAT !
Bila kita punya minat yang tinggi, apa yang dilaksanakan pun InsyaAllah akan menjadi. Pengurusan laman web itu adalah contoh yang kecil. Tapi sekecil-kecil contoh itu boleh kita zoomkan untuk pengurusan yang lebih besar. Sudah tentulah pengurusan organisasi itu sendiri. Biar orang yang berkeupayaan + punya minat/pengetahuan mendalam dalam bolasepak malaysia yang menguasai barisan tadbir urus badan bolasepak malaysia. Cukuplah badan bolasepak kita dicorakkan oleh orang-orang politik yang sekadar mahu mencari kepentingan peribadi didalam organisasi. Biar semua individu yang bekerja dengan badan bolasepak itu orang yang cintakan bolasepak. Biar tak pandai main bola, asal tahu pasal bola. Tahu sejarah, dan pengetahuan yang luas dalam hal ehwal bolasepak malaysia khasnya dan dunia amnya.
Ayuh FAM.. kami menuntut perubahan. Kami bukan mengritik semata-mata. Kami bersuara kerana kami sayangkan bolasepak malaysia.

“HIDUP MATIKU SEORANG MALAYSIA”

Thursday, 11 December 2008

Piala Suzuki : Berkecai Sudah

oleh : sapix sangkunang
dalam episod frust menonggeng, xde mood nulis manjang!


hajat peminat bolasepak Malaysia untuk menyaksikan piala aff.suzuki hadir buat kali pertama ke Malaysia terpaksa ditangguhkan beberapa tahun lagi.
Sudah jelas dan terang sebentar tadi, Malaysia ditunjukkan jalan keluar oleh thailand yang menghukum aksi longlai Malaysia.
kesilapan helmi eliza sudahpun dihukum oleh satianathan yang memasukkan syed adney utk mengambil tempat yang ditinggalkan helmi.
nyata kemasukan adney tidak memabawa apa2 makna utk malaysia yg mudah ditumbangkan thailand.
namun apa yang pasti, kegagalan pemain pada edisi kali ini membawa kepada kegagalan besar yang harus ditanggung B Satianathan yg mana kontraknya menjadi galang ganti. putus jodoh bersama malaysia adalah harga yang terpaksa dibayar oleh Satia walaupun beliau sudahpun melakukan yang terbaik untuk malaysia termasuk menaikkan kembali ranking malaysia. namun dalam bolasepak, silap siapapun, jurulatih lah yang bertanggungjawab terhadap kesilapan itu.
"HIDUP MATIKU MASIH SEORANG MALAYSIA"

Wednesday, 10 December 2008

Piala Suzuki : Helmi Malang Malaysia Tenggelam


oleh; sapix sangkunang 10 disember 08

Malaysia berdepan prospek pulang awal dari kejohanan setelah tewas 2-3 kepada Vietnam pada perlawanan kedua Piala Suzuki semalam.
dan orang yang dipersalahkan atas kekalahan ini ialah penjaga gol terbaik negara, Helmi Eliza Elias yang melakukan kesilapan besar dengan melepskan gol yang tidak sepatutnya dilakukan sebagai pemain profesional seperti beliau.
namun, seprofesional manapun, sehebat manapun seseorang keeper, mesti suatu hari akan hadir hari malang buat mereka yang seringkali melakukan kesilapan 'bodoh' yang mengundang kedukaan kepada pasukan. saya disini bukanlah hendak mengkritik tp hendak menjentik sedikit.
sebenarnya dalam karier helmi dalam skuad kebangsaan, perlawanan menentang Vietnam semalam adalah 'hari' helmi sepertimana 'hari-hari' yang melanda penjaga gol sebelum ini. helmi yang diangkat dan diagung2kan sebagai penyelesai masalah gawang malaysia yang sering bermasalah akhirnya dimaki hamun juga setelah azizon kadir dimaki hamun berkilo-kilo banyaknya selepas aksi mengecewakan piala asia 2007.
sorot kembali hari-hari malang gol keeper walaupon bertaraf piala dunia;
pada tahun 2002, penjaga gol berbisa england, david seamen terkulai layu bersama2 pasukannya gara-gara kesilapannya gagal menangkap bola sepakan percuma ronaldinho dalam perlawanan menentang brazil yang seterusnya menghukum england keluar dari kejohanan.
di malaysia, masih ingatkah kita pada Kamaruzzaman Hassan?
penjaga gol skuad sukan sea malaysia pada tahun 2001. malaysia ketika itu yang diterajui allan harris dengan barisan pemain hebat seperti akmal rizal, indra putra, hairuddin, gagal di perlawanan akhir bolasepak sukan sea di KL, ditewaskan thailand 1-0 gara2 kesilapan mudah yang dilakukan kamaruzzaman, tertampan bola ke gawang sendiri walaupun tidak diasak oleh pemain thailand yang seterusnya membawa episod malang kepada malaysia dan dirinya sendiri yg dikritik dan terus menyepi dari aksi antarabangsa sehingga kini..
dalam piala malaysia pun situasi ini berlaku. final piala malaysia 2004, megat amir faisal tersilap langkah gagal menyelamatkan lontaran kedalam adrian jurad chamrong yang membawa kemenangan perlis menjuarai piala malaysia menewaskan kedah 1-0.
dan semalam adalah hari untuk helmi eliza elias. tak tahulah apa sebenarnya yang ingin dilakukan helmi ketika itu, namun apa yang pasti ia mengundang kemarahan besar B Satianathan yang mana kegagalan helmi bakal membawa kepada kegagalan satianathan seterusnya bakal menyaksikan jodoh malaysia dan satia bakal ditamatkan jika malaysia pulang awal kali ini.
walau apapun, harapan masih ada walaupun senipis manapun, ia tetap dipanggil harapan.
malaysia bakal berdepan tuan rumah thailand hari ini, mengharapkan satu kemenangan disamping mengharap belas ihsan loas untuk mencipta keajaiban untuk menundukkan vietnam. satu perkara yang agak mustahil berlaku diatas kertas namun tidaklah begitu mustahil berlaku diatas padang.
semoga berjaya anak-anak buah Satianathan.

"LAHIRKU SEORANG MALAYSIA"

Lelaki di IPTA/IPTS

by sapix sangkunang.

10 disember 08

Baru-baru ni, isu kekurangan billangan penuntut lelaki di IPTA ditimbulkan kembali. Kali ini di dewan mulia parlimen. Isu dibangkitkan oleh ahli parlimen Rembau, Yang Berhormat Encik Khairy Jamaluddin ketika bertanya soalan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron.

Timbalan menteri itu menjawab walaupon kaum lelaki kurang di IPTA, namun kaum lelaki masih menguasai bidang pengajian peringkat doktor falsafah.

Untuk YB Khairy, sangkunang tolong jawabkan persoalan itu;

Sebenarnya, isu kekurangan lelaki di IPTA pada hari ini tidaklah perlu YB gusarkan mahupun ditakuti. Sebelum bertanya kenapa kurang, YB perlu menyelidiki faktor2 yang menyebabkan lelaki kurang di IPTA.

Pada pendapat sangkunang, lelaki kurang di IPTA bukan kerana lelaki kurang pandai semata-mata. Tapi perlu dilihat dalam sudut serta faktor yang luas lagi.

Pertama, IPTA dikuasai kaum perempuan kerana pemilihan untuk mendapat tempat dalam institusi itu lebih memihak kepada perempuan kerana sistem pendidikan kita yang masih ‘exam oriented’.

Sistem peperiksaan di peringkat sekolah adalah lebih kepada penilaian dalam dewan peperiksaan yang mana ia lebih menitikberatkan penguasaan memori calon berbanding kefahaman dan penguasaan amali. Oleh sebab itulah sistem ini lebih memihak kepada kaum perempuan yang kebanyakkannya berupaya untuk menghafal satu buku teks berbanding pelajar lelaki yang hakikatnya boleh melakukan perkara yang sama tetapi kurang sifat kerajinan berbanding kaum perempuan.

Jom selidik lagi kenapa lelaki kurang di IPTA.....

Institusi pengajian selepas SPM/STPM di negara ini adalah terlalu banyak merangkumi bidang kedoktoran, sektor awam mahupun yang yang terlibat dengan lapangan kemahiran, tidaklah tertakluk kepada universiti sahaja. Jadi kebanyakkan lelaki yang tidak diterima masuk ke IPTA ini menyertai institusi2 yang sejiwa dengan mereka seperti politeknik, kolej komuniti, pusat giat mara, institut latihan perindustrian dan banyak lagi.

Jadi, pernahkah kita terpikir, jika lelaki tidak memenuhi pusat2 sebegini, adakah kaum perempuan akan berbondong-bondong memenuhinya???

Sanggupkah kaum perempuan berkecimpung dalam lapangan yg memerlukan mereka dicemari minyak2 hitam enjin kenderaan, lori bas kontena, serta dibakar kulit dek terik panas mentari?

Satu lagi,

Walaupun kaum lelaki tidak ramai yang menyertai IPTA, tak bermakna mereka tidak berguna kepada negara. Jika tidak menyertai institusi2 kemahiran, ramai kaum lelaki akan menyertai pasukan2 keselamatan negara spt tentera, polis, maritim, bomba, kastam, imigresen dan sebagainya. Perempuan pun ada turut serta tetapi tidak ramai jumlahnya jika nak dibandingkan dengan populasi mereka diperingkat belia muda. Jadi jika kekurangan lelaki di IPTA dipersoalkan kenapa kekurangan perempuan dalam bidang2 sebegini tidak dipersoalkan walhal khidmat mereka pun diperlukan juga dalam bidang2 tersebut.

Hmmm, terfikir jugak sangkunang. Kalau terlalu ramai lelaki masuk IPTA/IPTS, sape laaa yang nak tolong kejar mat rempit malam2, sape laaa yang nak siram rumah terbakar, sape laaa yang nak tembak menembak dengan pengedar dadah, sape laaa yang nak jadi posmen hanta surat rumah ke rumah, sape laa nak jaga sempadan, sape laa, sape laaa.....

Cuba terbalikkan keadaan dan berfikir sejenak...Lelaki memenuhi IPTA/IPTS sementara pasukan2 keselamatan negara, bengkel lori bas keretapi, serta tukang-tukang besi keluli, dimonopoli kaum wanita.....

*setiap makhluk Allah punya peranan masing2 hatta seekor nyamuk sekalipun.

sekian

Monday, 1 December 2008

BERJAYA ATAU BERAKHIR.........

Bermula 5 Disember ini skuad bolasepak kebangsaan yang berjersi baru bakal menggalas tugasan penting iaitu Piala Suzuki/AFF di Phuket sesudah dipindahkan dari bandaraya bergolak Bangkok, Thailand. Seminggu sebelum bermulanya kejohanan terbesar ASEAN ini,Timbalan Presiden FAM, Encik Khairy bin Jamaluddin sudahpun memberi kata dua kepada pengendali skuad kebangsaan, B. Satianathan supaya membawa pulang keputusan terbaik yang menjadi ukuran kepada kesinambungan kontraknya yang bakal berakhir tidak lama lagi. Keputusan terbaik yang dimaksudkan calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia itu tidaklah dijelaskan secara terperinci, sampai ke mana, juarakah, membelasah lawankah berkilo-kilo kah, mengekalkan rekod tanpa boloskah,mendapat anugerah jersi terchantekkah...????
Di pihak satianathan, yang terbaik itu sudahpun difahaminya. Apa lagi yang terbaik kalau bukan juara. Takkan laa kandas di peringkat kumpulan dikatakan terbaik. Kalau juara adalah maksud ahli parlimen Rembau itu, sudah pasti beratlah bebanan Satianathan untuk merealisasikannya namun ia bukanlah satu kemustahilan yang harus diwaswaskan.
Skuad Harimau Malaya diletakkan sekumpulan bersama Loas, Vietnam dan tuan rumah Thailand. Atas kertas, nampak Malaysia mungkin mudah menundukkan Laos, tapi berdepan laluan getir menentang Vietnam dan Thailand. Namun jika dilihat prestasi semasa, kekuatan Malaysia, Vietnam dan Thailand adalah agak setara. Begitu juga dengan pasukan pilihan yang menghuni kumpulan yang satu lagi, Singapura, Indonesia dan Myanmar. Cuma apa yang mungkin membezakan kesemua pasukan pilihan ini ialah semangat juang. Mungkin skuad kita agak ketinggalan dari segi semangat juang jika nak dibandingkan dengan Indonesia dan Thailand.
Walau bagaimanapun, skuad malaysia kali ini dianggap dan dilihat lebih lengkap berbanding edisi-edisi sebelum ini. Dari segi persediaan misalnya. Jika sebelum ini, persiapan untuk menghadapi AFF sekadar seminggu dua, tapi kali ini agak berlainan. Skuad ini sudah disediakan sejak Ogos lagi iaitu pada perlawanan menentang Chelsea. Kemudian skuad ini berpesta di pestabola merdeka sebelum mengharung gelora Indochina menyertai piala jemputan Grand Royal Myanmar. Dan kemuncak persiapan, skuad Malaysia menentang Singapura di petaling jaya semalam yg berkesudahan rimau dan singa berkongsi mata 2 sama.
Seperti yang ditegaskan Khairy, semuanya sudah lengkap dan kemahuan jurulatih seperti menyudahkan liga lebih awal sudahpun ditunaikan. Kini untuk merealisasi, bukan lagi janji...
Kita mahu dengar sorakan kemenangan, bukan lagi alasan.....

SELAMAT BERJUANG WIRA-WIRA MALAYA!

Friday, 28 November 2008

DATUK RAZALI ISMAIL - Perginya Seorang Patriot

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Itulah yang berlaku dalam arena pendidikan hari ini. Tarikh 28 November 2008 adalah satu tarikh yang bakal diingati oleh seluruh warga pendidikan di Malaysia. Tarikh di mana kita kehilangan seorang wira yang hampir seluruh hidupnya diabadikan untuk kemajuan dunia pendidikan di Malaysia- Datuk Razali bin Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia.

Secara peribadi, sangkunang amat sedih dengan pemergian Allahyarham yang sangkunang sifatkan terlalu awal kerana arwah baru sahaja menduduki kerusi penting di kementerian dalam perjuangannya membela dan memajukan pendidikan di Malaysia. Namun, sudah jadi adat dunia setiap dari kita pasti akan kembali kepada-Nya.

Allahyarham merupakan idola sangkunang. Sesiapa yang mengenali sangakunang pasti maklum tentang hal ini. Sangkunang sudah mula mengenali Allahyarham semasa beliau menjadi Pengarah Pelajaran Terengganu lagi. Perjalanan karier pendidikannya merupakan faktor utama membuatkan sangkunang tertarik. Bagi sangkunang, beliau adalah orang yang tepat pada posisi yang tepat. Beliau adalah pemimpin kementerian yang berjiwa guru dan amat rapat dengan warga pendidik dan juga bakal pendidik.

Masih lagi sangkunang ingat, ketika baru sahaja diangkat menjadi Timbalan Menteri Pelajaran, beliau membuat lawatan ke Institut Perguruan Bahasa-bahasa Antarabangsa untuk bertemu mata dengan warga Institut Pendidikan Guru Malaysia. Dalam ucapannya, beliau menggunakan persembahan power point, satu teknik yang tidak digunakan oleh ahli politik mahupun menteri yang lain. Apabila ditanya mengapa beliau beliau berbuat demikian, Allahyarham menjawab “saya bukan menteri, saya adalah guru. Guru mesti melakukan yang terbaik untuk memberi kefahaman dalam penyampaian”...

Satu perkara yang menimbulkan kekaguman terhadap arwah ialah keupayaannya memberi ucapan berkenaan pendidikan tanpa menggunakan teks. Kali terakhir sangkunang bertemu arwah ialah pada 19 November 2008, ketika beliau merasmikan satu sidang konvokesyen J-QAF peringkat kebangsaan di Putrajaya dimana arwah berucap tanpa menggunakan teks dan sangkunang terperasan satu perkara. Apabila Allahyarham Datuk Razali Ismail memberi ucapan, semua hadirin dalam dewan khusyuk memberi perhatian dan sanak saudara yang berada di luar dewan turut khusyuk memberi perhatian kepada skrin televisyen yang menunjukkan arwah sedang memberi ucapan. Ada yang berdiri, ada yang duduk, tua muda termasuk para petugas berkerumun berdekatan skrin untuk sama-sama mengikuti ucapan arwah yang sangat bermakna. Situasi yang sama sekali berbeza apabila orang lain memberi ucapan pada sidang yang lain.

Pergimu satu kehilangan. Ya, memang kehilangan. Kami di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) amat berterima kasih dan terhutang budi diatas segala jasa dan pengorbanan Allahyarham Datuk sehingga terangkatnya taraf kami pada hari ini yang satu ketika dulu adalah Maktab Perguruan. Hasil inisiatif dan kerja keras Allahyarham Datuk sejak berada di posisi Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG) lagi, kami bakal pendidik hari ini menikmati segala kemudahan serta pengikitirafan yang bakal menyaksikan IPGM/BPG melahirkan ‘anak sulung’/guru berijazah pertama dalam 2 tahun lagi. Sayang, Datuk tidak berkesempatan untuk menyaksikan sejarah yang bekal tercipta hasil keringat Datuk itu.

Banyak lagi jasa Allahyarham semasa hayatnya dalam membina mercu anda gemilang arena pendidikan negara termasuk Projek Persiangan-Salinatan yang akan meninggalkan seribu satu kenangan serta kemajuan pendidikan untuk anak-anak di Sabah dan Sarawak. Arwah sangat serius dalam membela anak-anak yang berada di ceruk pedalaman dan berusaha menyamaratakan pendidikan sesama bandar dan luar bandar. Arwah bukan bercakap kosong. Arwah turun padang sendiri berakit, bersampan, mendaki bukit demi menjenguk anak-anak malaysia yang berada jauh di pedalaman Sabah dan Sarawak. Masih sangkunang ingat, satu lawatan arwah ke asrama sebuah sekolah di pedalaman sarawak. Arwah membuat lawatan mengejut di malam hari dan masuk ke dalam asrama yang serba daif. Satu tindakan yang mengejutkan pegawai-pegawai ialah, Allahyarham Datuk Razali mengucup dahi salah seorang kanak-kanak yang tidur tidak berbaju diatas lantai dan Allahyarham Datuk menarik selimut untuk menyelimuti budak tersebut. Ini mengambarkan Arwah amat dekat dan komited terhadap pendidikan negara.

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si kucing belang,
15 menteri boleh kucari-ganti,
Tapi tak akan sama dengan Datuk Razali seorang....

Semoga Allahyarham Datuk Razali bin Ismail ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan bertakwa disisi Allah.

Semoga rohmu tenang disana dan pergi sebagai seorang mujahid. Akan kami susuli perjuanganmu dengan ikhtiar ke arah masa depan pendidikan Malaysia yang lebih gemilang di masa hadapan. InsyaAllah........

Sunday, 23 November 2008

Sangkunang Rempit KL - Jeli

buat kali pertama aku nak jadi poyo...
ingat kudabesi sorang boleh jadi poyo. ! haha

semalam 22 november 2008 skuad bermotor anokkelate ipba sbanyak 2 bijik moto berjaya merempit dari KL ke kampung halaman di negeri cik siti wan kembang.
perjalanan bermula jam 4.40 pagi dan DBG sampai pada jam 11.04 pagi di Jeli.....

Saturday, 15 November 2008

Download Wallpaper Bolasepak

ni adalah koleksi wallpaper2 bolasepak ciptaan sapix@sangkunang untuk dikongsi bersama...






Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Tuesday, 11 November 2008

Pulanglah Titus James

oleh: sangkunang
11 november 08

Bermula 5 disember ini, pasukan bolasepak malaysia akan turun padang lagi beraksi dalam piala suzuki/aff di bangkok thailand dalam misi mengembalikan kegemilangan bolasepak malaysia yg agak kelam 3 4 tahun kebelakangan ni.
sangkunang perhatikan, persiapan dan persediaan malaysia untuk misi aff kali ini lebih mantap berbanding edisi-edisi sebelumnya yang dikenali dengan nama piala tiger dan piala aff...
jika sebelum ini, persiapan malaysia hanya ala kadar dengan menentang pasukan kelab2 dalam negara dan pemilihan pemain seringkali dilakukan secara last minit. tetapi kali ini, jurulatih B. Satianathan sudah bermula awal. pasukan negara sudah mula dikumpulkan keserasian dan kefahaman dalam kempen pestabola merdeka baru-baru ini, grand royal di myanmar yg akan bermula esok dan beberapa siri perlawanan persahabatan termasuk menentang hong kong dan singapura sebelum sepak mula piala suzuki.
persediaan malaysia juga mendapat berita positif dari perancis yg mana anak malaysia yg berpangkalan di sana, titus james palani sudah menyatakan persetujuan untuk kembali ke malaysia menyarung jersi keramat kunig hitam. cuma, titus berdepan dengan beberapa masalah untuk pulang ke malaysia. melalui e-mail yg dikirim oleh orang kuat harimaumalaya.com, titus menjelaskan masalah yang dihadapi sekarang yg seringkali membantutkan keinginannya untuk pulang sepertimana yg berlaku ketika perlawanan malaysia-chelsea dan juga pestabola merdeka tempoh hari.
titus menjelaskan yang dia sekarang sedang memohon status PR di perancis memandangkan dia sudah berada di sana hampir10 tahun. PR dipohon bertujuan untuk memudahkan lagi pergerakan karier bolasepak titus disana untuk menghapuskan status dirinya sebagai pemain import.
berbalik kepada permasalahan yang sedang dihadapi, titus menjelaskan bahawa undang-undang negara perancis menetapkan sesiapa yang sedang memohon status PR dan masih belum mendapat pengesahan, tidak dibenarkan keluar dari negara tersebut. mana-mana pemohon yg melanggar peraturan itu mungkin menghadapi kesukaran dalam proses pengesahan PR nya. peraturan ini dibuat oleh perancis memandangkan negara itu mempunyai ramai rakyat asing yg bermastautin di sana.
dalam email juga titus memberitahu yg dia akan mencuba sedaya upaya menyelesaikan masalah itu dengan membuat permohonan dan jika semuanya berjalan lancar, titus dijangka pulang sebelum bermulanya piala suzuki.
besarlah harapan peminat malaysia untuk melihat kelibat titus james di piala suzuki nanti. walaupun, sejauh mana kehebatannya tidaklah diketahui, namun setidak2nya ia boleh menjadi satu perang saraf kepada pasukan2 lawan dan sekaligus juga mampu menaikkan semangat pemain-pemain malaysia yg lain untuk untuk berjuang dengan 'french style'.....

MALAYSIA BOLEH !

Saturday, 8 November 2008

Destinasi Bangkok

Details utk Trip ke Bangkok sempena AFF Cup 2008


(a) Tarikh dan Pengangkutan

Tarikh Berlepas; 5/12/2008 di LCCT,Sepang

Tarikh Balik; 11/12/2008 dari Bangkok

Tiket Pergi-Balik(airasia): RM480 - RM500

(b) Penginapan

Duration: 7 hari 6 malam (5/12/2008 - 11/12/2008)

Tempat: Hotel Ibis Siam, Bangkok (80meter dari venue perlawanan, Stadium Rajamangala)

Kos Penginapan (utk 7hari 6malam): RM250.00 (untuk 2 org sebilik) / RM130.00 (untuk 4 org sebilik, belum termasuk extra bed)

* Plz info kami awal2 jika kamu mahu share bilik 4 org.

(c) Pasport*

Pasport Berkumpulan - minimum 2 org,maksimum 20 org (murah je!!) - RM200 (utk semua yg takde passport)

* Belum diketahui brape kos satu kepala kerana hanya selepas confirmation oleh semua ahli baru blh dapat tahu siapa yg takde passport - (Contoh: RM200 / 20 org = RM10)

Pasport Antarabangsa - RM300

*bagi yg dah ada pasport, x perlu buat pasport baru kecuali kalau pasport anda dah mati!!!!

(d) Makan Minum dan Lain-Lain Kos

RM250**

**anggaran sahaja

(d) Jumlah anggaran (Kos Pasport, Makan Minum dan Lain-Lain Dikecualikan!)

RM750


Andaikata tiada sponsor, inilah dia kos-kos PROJEK BANGKOK kita. Rasanya kita tak perlulah tunggu nk ada sponsor baru nk pergi. Yang penting kita SANGGUP. Kalau dapat sponsor(kalau rezeki murah), Kos akan dikurangkan.

Bagi yang Berminat;
(sila sertakan nama penuh,ic, dan no telefon)
Hubungi : 0133537671 (aisamuddin)

Tempat Terhad!!!(50 tempat sahaja!!)

SILA NYATAKAN KESANGGUPAN ANDA SEBELUM JAM 11.59 Malam, 16/11/2008!!

TAWARAN INI TERBUKA UTK UMUM,SEBAR2KN KPD RAKAN2 ANDA!!

I Wish U Tewas Cepat ! amiiin...

Polis Kelantan buru ketua kumpulan samun paling dikehendaki

KOTA BAHARU: Polis Kelantan sedang memburu seorang lelaki yang dipercayai ketua kumpulan samun paling dikehendaki yang licik melakukan jenayah samun di daerah Gua Musang, Jeli, Kuala Krai, Machang dan Tanah Merah.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, ACP Mazlan Lazim berkata, polis mengenal pasti ketua kumpulan tersebut sebagai Bakri Jalil, 34, dari Kampung Banggol Kemiang, Paloh Rawa dekat Machang.

“Suspek yang dipercayai mempunyai 20 rekod jenayah lampau dalam kes curi dan samun bersenjata sangat dikehendaki pihak polis dan sudah diburu sejak dua tahun lalu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, suspek menggunakan parang dan senapang patah ketika melakukan kegiatan curi dan samun.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengenali suspek berkenaan diminta tampil menghubungi pihak polis dengan segera di balai polis berhampiran atau menghubungi DSP Ang Ah Ban (Bahagian Siasatan Khas Jenayah Berat) di talian 016-2279188,” katanya.

-------------------------------------------------------------------------------------

suspek telah melakukan rompak/samun berkumpulan dan bersenjata di sekitar jeli, kuala krai mengakibatkan orang kampung tidak tidur malam kerana takut kejahatan dan kedajalan yang dibawa mereka ini.
modus operandi mereka sama, iaitu memecah masuk rumah orang kampung secara berkumpulan (5 orang), seorang menunggu di kereta yg diletakkan jauh dari rumah mangsa. keluarga mangsa diikat. ketua keluarga (bapa atau lelaki) biasanya diikat dan dijaga oleh 3 perompak dengan pisau, parang dan keluli pemotong besi di kepala.
tempoh rompakan=kurang 1 jam

doakan semoga Allah cepat turunkan pengajaran setimpal dengan keributan yang mereka bawa.
amin........

Friday, 7 November 2008

Di Kala Malam Bulan Mengambang

oleh : sapix sangkunang
7 November 08

Johan termenung memikirkan nasib dirinya yang tidak habis-habis dilanda kekecewaan melampau. sudah 3 purnama malang asyik menimpa dirinya yang berseorangan melalui liku-liku hidup. sudahlah cacat, keluarga yang ada sudah lama meninggalkan dirinya dek kerna tidak berupaya menahan kegagalan demi ketewasan yang sudah menjadi asam garam hidup johan.

Bukan johan tidak mahu mencuba, tetapi cubaannya kerapkali menemui jalan buntu di hujung perjalanan. baru saja tiga hari lepas, johan mendaki dan hampir sampai ke puncak gunung yang diimpikan selama ini untuk mengambil daun degasum yang dikatakan mampu membawa cahaya untuk menyembuhkan kecacatannya demi keluarga. tapi dia tersungkur, dan tergolek hanya beberapa langkah sahaja sebelum mencapai dahan pokok degasum. malam yang diterangi cahaya bulan tiba-tiba kelam.

Hari ini, johan tekad.hari ini johan berazam. johan tidak mahu memandang ke belakang lagi. cahaya bulan mengambang kali ini tidak akan johan persiakan. johan tahu, saat ini, detik ini bulan itu akan bersama menemani langkahannya. dan johan juga tahu bulan itu setia menemaninya walaupun kerlipan ribuan bintang di langit hanya akan bersamanya apabila dia sampai ke kemuncak pokok degasum yang diimpi itu.

Johan memandang bulan dan terus membuat langkahan....

Sunday, 2 November 2008

BUDAK KELANTAN


Analisis Filem:
filem berkisarkan kehidupan remaja-remaja kelantan sekitar 90-an yg terkenal dengan 'gedebe' dan merupakan 'oghe mmegey kawase pasar seni'.
mengisahkan jaha, pemuda yg menghabiskan zaman persekolahan di sekolah henry gurney selepas kejadian bunuh di kelantan. kehidupan selepas zaman henry gurney kemudiannya dihabiskan di kuala lumpur dan disini bermulanya kehidupan x bermoral jaha yg terlibat dengan kegiatan perdagangan ubat batuk, pil kuda, gangsterisme dan menjual perempuan bersama rakan2, Bokbong, Jemey...
suatu hari jaha dipertemukan dengan kawan baik masa kecik iaitu Buchek, pemuda beriman yg baru menamatkan pengajian di universiti malaya. disini kegiatan jaha mula diketahui buchek. buchek yg 'terjun ke kandang harimau' cuba untuk bergaul dengan jaha dengan niat untuk membawa jaha kembali ke pangkal jalan.
konflik timbul apabila jaha sanggup untuk melepaskan aweknya, che nor untuk jaha sebagai satu jalan untuk menyelamatkan jaha dari dunia dosa yg di harunginya seharian...

cerita dia ada sedikit persamaan dengan konsep cerita Anak Halal..
pakat2 tengok je laa. nanti x best cerita semua
bukan orang kelantan jangan risau, subtitle disediakan =)

Friday, 31 October 2008

Artikel lama

keratan akhbar 13/7/2007....

ruangan forum utusan malaysia dimana komen sangkunang selepas kekalahan malaysia 5-1 kepada China dalam saingan Piala Asia telah disiarkan.

saje je,
nak up cerita lama

Thursday, 30 October 2008

Jati Diri ???

oleh : Sapix
30 Oktober 08

Thread pilihan (harimaumalaya.com)
Perdebatan tentang jati diri rakyat Malaysia di stadium...

Soalan;
Adakah wajar skiranya kita sbagai pnyokong bolasepak MALAYSIA memakai jersi team laen smasa mmberikan skongan kpda MALAYSIA?? contohnya, smasa MALAYSIA Vs CHELSEA di shah alam aritu..ak rse skit mta r ble tgk org2 kte pkai jersi CHELSEA..ini mnunjukkan mreka tdk support bola sepak tanah air.. -marsteenagers
.........................................................................................................

Jawapan pilihan;

1. Pendapat peribadi : tak wajar
Pendapat umum: terpulang kepada mereka kerana mereka menggunakan wang sendiri untuk membeli jersi tersebut..
Oleh kerana itulah Harimau Malaya diwujudkan...untuk mengembalikan semangat sayangkan pasukan negara lebih daripada pasukan luar... -ultramanzye

2. mungkin diorg rasa berbelah bagi kot...diorg pn fan chelsea...hahaha...amek contoh kalo team EPL yg korg sokong datang cni, msti rasa berbelah bagi gak...mesti rasa nk pkai jersy diorg...tp yg pnting HATI tetap pada Malaysia... -keypadlock_rimaumuda

3. x wajar lgsg, diorg tu org mane? klu btol2 org malaysia mesti ada jersi malaysia, alaar stakat rm30 jual kt stadium pn dh ok, nk buat ape beli jersi chelsea rm 200 lbh tp bila tanya jersi malaysia xde, ape ni? korg org mane? i.c malaysia gak, blagak poyo jd fan chelsea, chelsea dtubuhkn taun brape pn x tau nk poyo, stakat sokong chelsea masa stat abramovic beli club tu baik x payah, x kisahla nk sokong chelsea ke liverpool ke, yg penting jersi malaysia gak kebanggaan rakyat negara, banggalah pakai jersi malaysia drpd bangga pakai jersi yg ada nama ronaldinho kt blkg baju tu, harimau malaya.com ni pn patut adakan kempen beli jersi malaysia. renung2kn n slmt bramal. -ijoy83

4. sebelom world cup 2002, pasukan brazil mengadakan perlawanan persahabatan dengan malaysia di stadium bukit jalil.
tp yg paling menyakitkan hati aku,
ada laa sekumpulan penyokong berwajah nusantara, bertubuh asia, dan berkata-kata dalam bahasa melayu terkinja-kinja melompat kegirangan sambil mengibar-ngibarkan bendera brazil
orang2 yg mengibarkan bendera asing tu sedarkah?
kita orang malaysia mengibarkan bendera brazil...
x pernah terpikir ke,
ada x orang brazil yg sudi mengibarkan bendera kita??????
ada orang luar sudi pegang jalur gemilang kita?
pikirkan - sapix

5. Nak bandingkan chelsea vs malaysia mcm kurg seswai je. Chelsea tu kelab.
tp lwn brazil mmg tak patut r pkai jersi brazil, sbb brazil tu mmg lawan kita, negara kan.
aku pon serba salah gk nk pkai jersi pe mase game chelsea tu. akhirnye, untuk adil, jersi malaysia kaler biru!!
Baju je biru, hati malaya.. lagipon time tu fan excited giler tgk malaysia main beb..
pakai jesi chelsea pon, smangat sokong malaysia time attack.
wassalam.. - peq

6. bagi aku...dengan memakai jersey malaysia ini adalah satu langkah pertama yang mampu melonjakkan semangat player...kalau player masuk stadium..skali stadium penuh ngan fan yang pakai jersey malaysia dan berjiwa malaysia....tapi palayer takkan tau kalau korang kata dalam jiawa korang tetap malaysia...ini semua akan memberi kesan keatas motivasi player secara tak langsung...so pendirian aku tanpa kompromi - shutup

7. topik yang bagus..aku dah lama hairan bin ajaib dgn rakyat malaysia...apa nak jadi
Malaysia lwn Manchester ke...Malaysia lwn skolah kebangsaan arau ke...malaysia lwn brazil ke...malaysia lwn kilang papan Lee ke...bagi aku jersi yang patut di pakai adalah jersi Malaysia...takde langsung bab berbelah bagi nih...
Sebab ape team EPL suka dtg Asia? terutama Asean, hong kong etc...sebab diorang tau fan based kat sini ramai n ramai yang akan support team diorang bila g stadium...inilah satu bentuk penjajahan baru yg kita x sedar...
Bagi aku...aku dilahirkan di Perlis Malaysia...maka aku hanya ada 2 team yg aku sokong sampai mati...Perlis dan Malaysia...kalau aku berhabis duit beli jersey ke pegi stadium ke amik cuti keje semuanye bebaloi sebab puas dapat menyokong pasukan tanah kelahiran aku!
Kalau aku sokong Manchester United ke Chelsea ke Bayern Munich ke...ape aku dapat? apakah kelab2 boleh mendatangkan rasa bangga dalam hati aku? adakah kelab2 ni bagi surat ucap terima kasih kat aku? Bukan x boleh sokong...sokonglah team mane pun yg korang suka...tp jgn lah sokongan tu melebehi sokongang korang terhadap malaysia?
Ini pendapat peribadi...x ditujukan kpd sesiape pun...
Negaraku...Tanah Tumpahnya Darahku...Rakyat Hidup Bersatu dan Maju...
- al-tasnim

pendirian adalah hak peribadi. fikir-fikirkan.....

Wednesday, 29 October 2008

Tuesday, 21 October 2008

Langkahan Bergaya Menuju Jaya

Oleh : Sapix SangKunang,
21 Oktober 08


Persaingan peringkat kumpulan untuk Pestabola Merdeka 08 sudahpun tamat. Malaysia melangkah ke separuh akhir dengan langkahan yang amat bergaya. Tundukkan Nepal 4-0, membelasah Awang Hitam Sierra Leone 4-0, dan mengajar Afganistan 'how to play football' 6-0.
dengan 3 kemenangan besar ini, Malaysia menerajui kumpulan A dengan 9 mata, 14 jaringan dan masih mengekalkan rekod bersih gawang tidak dibocori.

Namun, kemenangan bergaya ini masih belum mampu menutup mulut pengkritik-pengkritik setia pasukan negara yang tidak putus-putus mengeluarkan kata-kata 'bernas' mereka tidak kira apa jua keadaan, menang atau kalah, masih setia bersama skuad kebangsaan untuk mengkritik!

jika Malaysia kalah, semua sudah sedia maklum, yg kritikan diterima setinggi gunung kinabalu, melepasi sempadan keamanan, menjangkaui garisan cakerawala. ingatkan sudah menang pujian yg mendatang dan mengganti tempat. rupa-rupanya tidak sesekali. kritikan masih datang.
jika kalah dikatakan kita pasukan lemah, bodoh, macam budak sekolah dan bermacam gelaran. sudah menang dikatakan pula menang nasib, menang atas padang hodoh, menang dengan pasukan bawah umur, lawan tidak hantar pasukan utama, dan lawan dari pasukan yang bertaraf rendah.

abang oi! kita ingat kita ni pasukan bertaraf tinggi ke? nak tunggu kita tumpaskan Brazil dulu baru nak puji ke? tp jangan risau laa peminat setia. kita menang lawan pasukan bertaraf tinggi pun masih ada yg mengkritik. imbas kembali perlawanan malaysia menentang chelsea beberapa bulan lepas. kita kalah 2-0. ramai yang kata chelsea tidak main bersungguh2. apa yg x bersungguh??? kalo x bersungguh xdenye si Deco tu shoot kat keeper kita macam torpedo, xdenye si scholari tu marah2 kat player die. xdenye dia blame mcm2 lepas abis game.kenapa x sengih je??

berbalik pada soal taraf. kita ingat kita punye ranking sangat hebat ke berbanding pasukan yang datang? ukur baju di badan sendiri laa. meh nak tunjuk, kalo saudara saudari pengkritik rajin2kan diri tgk web FIFA ranking, tgk dimana malaysia.
dalam sistem ranking tu dia buat 4 page. page 1 memang otai bolasepak dunia, 2 pun diisi negara2 yg kerap keluar masuk piala dunia dan kejohanan2 utama benua masing2. page 3 bertaraf sederhana dan pasukan kita berada di page 4 dan terakhir. untuk pengetahuan semua, pasukan2 yg dijemput menyertai pestabola kali ni, kebanyaakkannya diisi oleh team di page 4. kecuali Sierra Leone di page 3 berkedudukan 133 dunia.
sampai x apa yg dimaksudkan?

x? ok, tidakkah anda berbangga selapas malaysia berjaya mengatasi negara2 yg setaraf ni? lihat dalam2 brader.lihat dalam-dalam. ini membuktikan yg kita sudahpun improve berbanding mereka dan kita dalam proses mencari lorong melepaskan diri dari kelompok page 4. berdasarkan perlawanan kumpulan pestabola kali ni. kita sudah berjaya. jika 2 3 tahun lepas, menentang negara2 setaraf pun, kita semput, kali ni kita x semput lagi.

jika brader-brader pengkritik ke stadium menyaksikan sendiri corak permainan malaysia sepanjang pestabola, nyata sudah nampak perbezaannya. pemain kini sudah memiliki apa yg dikatakan 'football sense'.. jika anda peka dan perhatikan, 2 3 tahun sebelom ni, corak permainan malaysia amat membosankan dengan larian2 perlahan dan taktik mengebom sering digunakan. mengebom merujuk kepada pemain yg suka sepak x tentu hala tanpa target yg khusus. jika diperhatikan juga, pemain posisi defender pada masa dulu hanya berpegang pada nama posisinya iaitu defend. defend je, bola datang sepak, bola masuk buang, bola mari lagi tummm, sepak je keatas nuu.. pandai-pandai laa stirker cari bola sendirik.keje aku dah setel...
tp sekarang tidak. defender malaysia pada hari ini bukan saja bertindak sebagai defend their area, tp defender sebagai feeder. maknanya, tugas mereka sebenarnya memudahkan tugas pemain tengah untuk menyediakan umpan berguna untuk dimanafaatkan oleh striker. itu yg aku nampak hari ini. kemunculan pemain pertahanan seperti aidil zafuan, asrarudin putra yang memiliki kepantasan larian kebijaksanaan kawalan serta ketenangan membuatkan barisan hadapan kita lebih senang mencetak gol.
malaysia menuju bolasepak moden.
InsyaAllah.....

moga2 malaysia mampu bergelar juara sekali lagi tahun ni.
zzzzzzzzzzzz, lain kali cerita lagi.

Monday, 20 October 2008

Thursday, 16 October 2008

Ada yang bertanya, kenapa ???


oleh : Sapixx 16 Oktober 08

Pasukan Kijang Emas, Kelantan sudahpun memulakan pra musim kempen Liga Malaysia 2009 dengan kejutan dan berita2 sensasi.Bagai mengamuk demi mengubat kedukaan musim lepas selepas gagal ke Liga Super, pasukan bolasepak LIga Perdana Kelantan di bawah teraju Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa menyuntik harapan baru buat kelantan dengan termeterainya kontrak barisan bintang dibarisi Khalid Jamlus (perak), Daudsu Jamaluddin(johor fc), Norfarhan Mohamad(pdrm), dan bekas kapten malaysia bwh2o, Ahmad Azlan Zainal(perak) dan seorang lagi pemain tengah kebangsaan yang juga bekas pemain perak & selangor bakal menyertai kelantan sedikit masa lagi.
Walaupun berita perpindahan sensasi ini sesuatu yang amat ditunggu2 peminat setia bolasepak kelantan, tetapi tidak semua yg berkata begitu. masih ada segelintir peminat yang mempersoalkan pengambilan pemain luar dan berpendapat adalah x macho kalo menang dengan pemain luar. mereka juga mempersoalkan tahap kesetiaan dan keikhlasan perjuangan pemain luar berbanding anak negeri.
Namun penulis percaya majoriti peminat bolasepak kelantan menyokong perpindahan sensasi ini. mungkin yang menentang itu adalah peminat yg ketinggalan zaman dan tidak mengikuti perkembangan bolasepak arus perdana yang sudahpun menjadi satu industri pada hari ini.

berikut petikan kata2 peminat yg menyokong langkah pembaharuan oleh kelantan dan menolak faktor anak negeri atau orang luar sebagai penyumbang kejayaan;

"HOK MANO SO DEMO NOK.. MENE PIALA DGN ORE LUAR KO XMENE2 PIALA GUNA LOCAL PLAYER...

KAWE NAK MENE PIALA... ORE NEGERI MANO XKISOH.. LAGI PN NI ZAMAN PROFESIONAL.. KALU NOK LOCAL PLAYER MAIN NEGERI SENDIRI.. KITA BALIK ZAMAN SEMI-PRO... KO GUANO...
"-priceles


"KAWE SOKONG DEMO...

KITO KENO TGK ZAMAN LA JUGOK &^$@#...
MENANG PIALO MALAYSIA...
OGHE XKIRO DOH GUNO PEMAIN ASAL KELATE KO DOK...
TGK SELANGOR...
KEDOH...
BUKEY SMUO PEMAIN2 DIO PAKA PEMAIN ASAL NEGERI SDIRI..
APO2 POWN..
LU PIKIR LA SDIRI! =)" - Amer Keyrick


"loni zamey profesional.
team mano bijok mengurus,
bijok cari pemain,
hok tu laa yg berjayo.

ambik player lua x bermakno kito pinggirkan anok negeri.
anok kelate masih ado tempat daley team. bukenye 25 oghe pemain kito tu oghe lua blako.

so lagi,
memandangkan pengurusan baru kito ni banyok pitih,
keno guno laa kelebihan tu.

kawe stuju kato priceles tu,
hok mano menentang kemasukan player luar tu x teringin ko nok tgk kito meney pialo.
tok teringin ko tgk sek2 kelate hok rama di kolo lumpo penuh stadium di luar kelate main.
x teringin ko nok tgk oghe2 kelate blarok rama2 gi bukit jalil final piala malaysia.
x teringin ko nok tgk oghe kelate kumpul lagi rama2 di air kale chepo tu sambut wira2 kelate wak kelik piala malaysia.

impak daripada kemasukan pemain bintang ko kelate tu loni napok doh.
kelate koho soho.
bulih kato hari2 sok koba wak masuk berita kelate.
ado harapan jadi pasukan elit supo kedoh, selango.

kalu dulu gak,
masuk sok koba jugok.
pasa gapo???
gaji x baya,
gaji tunggok,
pemain protes...
puah doh kito duk zamey tu.
lamo sangat doh kito kenal kelate kito ni sebagai pasukan x ganah. main bola x sedak...

loni laa masa untuk kito buktikan.
loni maso untuk kito gegar malaysia..

kawe sdiri pun banggo,
bilo jupo saing2 oghe luar.
dukkecek bola kecek pasal team kelate skali.

dulu kalu kecek pasa bola gak,
kawe duk denga crito oghe jah laa x leh nok crito pasa team sdiri..

kawe harap kelate mampu merangkul pialo musim baru nih.
buke staket satu pialo.
sapuh blako hok ado kat malaysia ni.
supo selangor wak mulo,
supo kedoh wak mulo.
" - sapixx

apa-apa pun, ini zaman bolasepak profesional dan bolasepak berkembang pesat dari hari-hari. jual beli pemain dijadikan industri di negara-negara eropah yg mana bakat yg dikurniakan dijadikan sebagai produk untuk diperdagangkan.
jadi anak negeri atau tidak, kesetiaan, keikhlasan, bukanlah satu persoalah besar kerana di era profesional ini pemain harus bijak memasarkan pakej yang mereka ada agar periuk nasik mereka terus berasap !

sekian dari Sapixx, Kelate Dot Net

Monday, 13 October 2008

PESTABOLA MERDEKA 2008

oleh : Sapixx
13, Oktober 08..

Piala keagungan negara, Pestabola Merdeka kembali. Piala yang diilhamkan oleh Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman pada tahun 1957 ini merupakan piala bolasepak tertua di Asia malah lebih lama dari Piala Kofederasi Bolasepak Asia (AFC Nation Cup) sendiri.

Pelbagai kenangan, suka duka, pahit manis, serta memori indah menyusuri zaman bersama-sama kemegahan piala ini.

Hasrat utama Tunku melancarkan kejohanan ini adalah untuk hadiah kemerdekaan Malaya dan memberitahu dunia bahawa Malaya sudah merdeka dan berdaulat disamping merancakkan lagi bolasepak di Asia yang pada masa itu tidaklah semegah hari ini. Pada masa itu Malaya merupakan antara kuasa bolasepak utama Asia kerana Malaya adalah antara negara yang diperkenalkan permainan bolasepak oleh penjajah British.

Pestabola Merdeka suatu ketika dahulu pernah menghimpunkan pasukan-pasukan ternama seperti Korea dan Jepun yang mana pada masa itu juga mereka seringkali 'kecut perut' bila berhadapan dengan Malaya/Malaysia.

Bukan mahu mengungkit, tapi sekadar terkenang cerita2 lama betapa prestijnya Kejohanan Pestabola Merdeka pada masa lampau.

Memasuki era 90-an, Pestabola melalui pasang surutnya. kejohanan ini pernah beberapa tahun, ditiadakan mungkin kerana alasan, kewangan dan prestasi semasa skuad Malaysia. Tahun 1989 merupakan tahun pertama Pestabola ditiadakan diikuti dengan tahun 1990. Tahun 1991, Pestabola kembali ke padang tetapi tahun berikutnya ditiadakan kembali. Malaysia menjulang kejuaraan apabila Pestabola Merdeka diadakan semula pada tahun 1993 dengan menewaskan Korea. Seperti yo-yo, Pestabola menyepi pada tahun 1994 dan diadakan semula pada tahun 1995. Bermula 1996, Pestabola ibarat dikuburkan apabila 4 tahun berturut-turut menutup gelanggang. Sudah lama berehat, Pestabola Merdeka sudah semakin dilupakan dalam kalendar kejohanan jemputan antarabangsa.


Memasuki era millenium, Pestabola kembali menemui peminat setia bolasepak negara. Tahun 2000 dan 2001 membuka padang, tetapi kembali sunyi untuk 4 tahun berikutnya..

Sehinggalah pada tahun 2006, Pestabola Merdeka kembali dengan azam untuk mengkonsistenkan penganjuran dan mengembalikan kembali keagungan kejohanan tertua ini. Tahun 2007 menyaksikan kejohanan ini hampir2 dibatalkan atas alasan kewangan dan penajaan. Mujurlah, FAM diselamatkan oleh Kerajaan Negeri Selangor melalui Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) untuk menjadi penganjur sekaligus menyaksika Malaysia menjulang kejuaraan sesudah 14 tahun Piala Pestabola tidak berada bersama pasukan kebangsaan Malaysia.

Tahun ini, Pestabola kembali. menjanjikan cabaran yang lebih getir buat pasukan Malaysia. Kejuaraan mesti dipertahankan. Tutup mulut2 yang mengatakan kemenangan tahun lepas adalah nasib semata2. Biarlah nasib, biarlah kebetulan, MENANG tetap MENANG !

buktikan bahawa Malaysia sentiasa boleh !!!

Senarai Pemain untuk Pestabola Merdeka 2008

Goalkeepers: Mohd Helmi Eliza, Badrulzaman Abdul Halim, Syed Adney Syed Hussein

Defenders: S. Subramaniam, Mohd Asraruddin Putra, Norhafiz Zamani Misbah, Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohd Daudsu Jamaluddin, Irwan Fadzli Idrus

Midfielders: Mohd Ashaari Shamsuddin, Muhammad Shukor Adan, Mohd Khyril Muhymeen Zambri, Mohammad Hardi Jaafar, Azi Shahril Azmi, Mohd Amirul Hadi Zainal, Faderin Kadir

Strikers: Mohd Zaquan Adha Abdul Radzak, Mohd Safee Mohd Sali, Mohd Nizaruddin Yusof, Indra Putra Mahayuddin, Hairuddin Omar


Pasukan...


KUMPULAN A (Stadium MBPJ Kelana Jaya )

MALAYSIA
SIERRA LEONE
NEPAL
AFGHANISTAN


KUMPULAN B ( Stadium Shah Alam )

MYANMAR
MOZAMBIGUE
BANGLADESH
VIETNAM

Sunday, 12 October 2008

AZAN.........


Subhanallah. ..
Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan
melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan
Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'
Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan
kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta.
Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang
dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Ke-Agungan Allah
S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.
Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia. Perbezaan masa
antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.
Belumpun laungan Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula
di-Malaysia.
Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas
Azan dilaungkan di-Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh.
Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar
dibarat India.
Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka
masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.
Belum berakhir di-Pakistan, Azan akan bermula pula di-Afghanistan dan Muscat.
Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka
masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman,
Kuwait dan Iraq.
Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur
Atlantik.
Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke
pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam.
Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini
sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu
sembahyang, tidak putus-putus.
Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Monday, 6 October 2008

setelah lama.....


lamenye x mengepost......
rindu jugak nak menaip tp masa + keadaan x mengizinkan.
banyak masalah, esaimen, pastu wayarless rosak..huhuu, dah jarang main intenet.

semenjak dua menjak ni banyak perkara dan isu-isu yg berlegar dalam kepala. rasa nak nulis... politik x yah cakap laa, terlalu banyak mende yg nak dipikirkan. tp baik x yah pikir wat sakit kepala. x nak pikir pun susah jugak sebab memang aku akan pikir.espesialy tentang masa depan negara.. kita rakyat, kita berhak menentukan hala tuju negara. auk boleh cakap sebab aku dah berhak untuk memilih,huhuu...

umno, pas, pkr, dap, hindraf, lompat parti, peralihan kuasa, rebut jawatan...banyak tul!
lain kali laaaaaa.............

lupa tang tu jap, lupakan politik jap. aku nak cakap pasal bola laa.

liga super musim 09, pestabola merdeka, piala aff suzuki 09, kembar negeri sembilan ke eropah.

satu persatu....

liga malaysia 09 bakal membuka tirai x lama lagi. huhuhu, of kos laa aku nak cakap pasal kelantan. tesengih sorang2 tengok berita tan seri nua musa dah berjaya himpunkan pemain dan coach mantap untuk musim baru ni.. coach, peter butler ke kelantan sesudah kegagalan mendapatkan tandatangannya musim lepas. khalid jamlus, ahmad azlan zainal, farhan mohamad, daudsu jamaluddin, che hishamuddin, faizol che noh, wan zaman mustafa... huhuhu, atas kertas kelantan nampaknya antara pasukan yg memiliki barisan mantap ! pasal team lain pulak, pemain2 muda malaysia makin laris ekoran syarat fam yg menutup pintu utk player import... ada pro dan kon nya (dah diceritakan dalam post yg lepas)...
menarik? akmal rizal, indra putra, shukor adan diceraikan selangor bersama bapak mereka, dollah salleh. perak, bakal menghadapi musim yg penuh mencabar ekoran masalah kewangan menyaksikan pemain utama mereka meninggalkan pasukan- khalid ke kelantan, razali umar kandasamy ke perlis, hamsani ke selangor, dan ramai lagi yg khabarnya sudah meleraikan ikatan.

pestabola merdeka...
edisi baru yang agak mencabar bagi malaysia kerana membawa status sebagai juara bertahan. kejayaan taun lepas menjadikan cabaran semakin meningkat taun ni dengan pasukan2 yg mengesahkan penyertaan pun bukannya pasukan2 kerdil rantau ni aje. taun ni ada siera leon, mozambique, selain myanmar yg sememangnya ingin merampas kembali piala pestabola merdeka daripada malaysia.. sesungguhnya misi kali ini agak mencabar kerana pestabola ini juga dijadikan persiapan terbaik malaysia untuk menempuh cabaran di piala aff suzuki (piala tiger sebelom ni) ujung taun 2008 ni. diharapkan jurulatih B Ssatianathan bijak memilih dan menentukan pemain yg bakal menggalas cabaran. bukan pemain yg bijak berpolitik semata2! berita baik juga, pemain malaysia yg berpangkalan di perancis, titus james palani memberi khabar positif yg dia akan pulang ke malaysia untuk piala suzuki nanti. sejauh mana kehebatannya, kita nantikan.

seterusnya....
kisah star kembar negri sembilan- Aidil zafuan dan adiknya zaquan adha mendapat tawaran beraksi dengan kelab bolasepak elit di negara balkan -slovakia. khabarnya kedua-dua pemain ini mendapat perhatian ejen-ejen di liga elit sana untuk dibawa beraksi di liga negara tersebut. well, liga negara tu bukan lah sehebat liga sepanyol atau england, tetapi itulah tapak terbaik sebenarnya untuk pemain malaysia maju tapak demi tapak dalam membina karier bolasepak yg gemilang. park ji sung sendiripun bukan teros ke manchester. tambahan pula, adalah sesuatu yg sukar untuk anak malaysia bermain di england walaupon katalah kita ada sorang pemain yg gila babi hebat. kerana ranking negara kita masih jauh dari tangga top70, yg mana jika terkeluar dari senarai tu, sukarlah dapat permit kerja...

dah.......

Tuesday, 16 September 2008

Mantera Beradu


Malique Feat. M Nasir

Masih belum sempurna...

Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
Pandanglah aku... aku lah dia...

Kulitku tebal... ku kebal... ingatku kebal...
Hanya berbual makan angin kembung perut mual...
Resah dan tidak senang... hidup tak pernah lenang...
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang

Pecah tembelang... peta dah hilang...
Bangau dah pulang... suara sumbang...

Lidahku kaku tak selicin kuku
Teman baikku buku
Bini ku pena... tak pernah lena
Aku suka mengintai pantang ditenung
Berakhir pertelingkahan dalaman
Pasti belum

Ikut gerak hati... pena melayang
Dilihat dua layang pandang
Tak lah sekarang
Takat meradang
Tanya... abang gedang, apa barang?
Badan macam badang
Main macam belakang parang

Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul
Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat

Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
Dari pengalaman bercakap dan bersalaman
Konflik motivasi cuba medatasi
Positif dan benci jadi inspirasi pagi

Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
Halang biar keduanya muka cantik
Soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
Lebih hina dari zina

Lu bikin dosa ku bikin prosa
Testosterone testarosa
Citacita sosa kl kl kosa nostra
Jalan berliku ku harung roller coaster
Gah sentosa tiada penyesalan
Luas pandangan jauh dah berjalan
Tak sempurna masih ada kejanggalan
Gagal merancang, merancang kegagalan

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
Turun bukit pucat dengar tiga miaww
Kucing bawa tidur rimau bawa igau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

Tolak pintu gua tiga kerat tenaga
Kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
Ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
Menang dengan otak tak mesti dengan pedang

Sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
Pura pura salah jawapan untuk naik berang
Panggil lima kawan atau biar pergi laju
Risaukan pekara remeh kita tak akan maju
Muka sama hijau hati siapa tahu
Merah dah menyala pasti mati siapa mahu
Gagap tiga kali bercakap benar saja
Bulan terang ramai yang keluar buat kerja

Panjat pokok buluh cari tukun air terjun
Naik sampai nampak dah terpegun turun
Tiga ular ikut lompat atau paut
Kalau lari mati jika jerut maut

Awan mendung yang berarak
Bawa tangis bawa resah
Rebah rindu yang terkumpul
Semua birat dan kalimah
Semua janji yang terikat
Lebur disisimu

Puisi hati mu... hati mu puisi
Palu hati ku palu hatiku

Kulit tak besalin walau saling ganti baju
Pandang sini pandang sini
Ku berbahasa baku kata kata nahu
Himpun jadi satu
Mantera beradu dengan irama dan lagu

Akhirnya sempurna...