Thursday, 30 December 2010

Tuesday, 28 December 2010

CERITA DARI SEBERANG | Sudahlah

Menjelang Final kedua Piala Suzuki, bahang pertembungan makin terasa. Kedatangan pasukan kebangsaan Malaysia mendatangkan gelisah seluruh rakyat Indonesia. Sesi latihan pasukan Harimau Malaya terpaksa dilencongkan ke tempat lain gara-gara 40 ribu rakyat Jakarta berhimpun di tempat latihan Malaysia. Femes juga Malaysia ni ye. Pasukan Garuda datang sini takde pun orang nak kisah.

Sementara itu media-media picisan, nyamuk dan juga arus perdana Indonesia semakin galak mengapi-apikan amarah rakyat Indon kepada Malaysia. Antara cerita pelik yang didengar ialah kononnya Malaysia menggunakan bomoh!. Malaysia juga didakwa bermain kotor dengan menabur serbuk gatal di tempat latihan pasukan Indonesia. Dan cerita laser-melezer juga semakin hangat dengan pelbagai foto superimpose yg tak masuk akal disiarkan demi menunjukkan kejahatan Malaysia.

Lebih memburukkan keadaan apabila Presiden Persatuan Sepakbola Indonesia, encik Nurdin ape tah, mengeluarkan kenyataan bahawa layanan buruk dari penyokong Malaysia diterima oleh barisan Indonesia sejak di penginapan, jalanan hingga ke lapangan.. bodo betul kenyataan macam tu dikeluarkan oleh pemimpin bola diorang semata-mata nak tutup kelemahan sendiri.

Blogger-blogger gampang yg tak sekolah kat sana pun sibuk jugak nak memanaskan lagi suhu pertembungan, dengan mengajak rakyat Indonesia beramai-ramai 'menyiksa' penyokong Malaysia, atas balasan jahat yang dilakukan penyokong Malaysia terhadap penyokong mereka di Kuala Lumpur.. Jahatkah penyokong Malaysia???


Kalian sebenarnya bertuah. Di Kuala Lumpur, penyokong kalian boleh bebas bergerak, bebas berkongsi kenderaan awam, boleh makan kat kafe yang sama, dan dengan aman juga supporter kalian dibenarkan menyanyi dan bersorak menguasai tangga stadium bukit jalil. Tiada pun penyokong Malaysia yang mengganggu laluan kalian. Malah kami di Malaysia lebih memilih untuk memberikan senyuman berbanding cercaan sebab kami tau kita saudara dan tidak ada gunanya bermusuhan hanya kerana sebijik bola. Malah, lebih dari itu, kalian penyokong Indonesia diberi layanan karpet merah oleh pemimpin bola disini. Pihak FAM menyediakan sejumlah tiket yang banyak dan 40% ruang dalam stadium untuk kalian duduk dengan selesa sehinggakan rakyat kami terpaksa bersesak-sesak dan ramai yang datang ke stadium tanpa dapat menyaksikan aksi di padang gara-gara terlalu sesak.

Lain pula situasinya di Jakarta, tak mungkin rakyat Malaysia diberi layanan sebegitu rupa. Tak mungkin supporter Malaysia bebas berjalan dalam kumpulan kecil. Tak mungkin juga ada yang berani mengibar bendera di tengah jalanan kerana kami tau, aksi itu pada kaca mata kalian bersifat provokasi dan harus dihapuskan dan pandangan kalian.

Merayau-rayau di alam siber, rasa sedih melihat kata-kata orang seberang yang mati-matian mahu memusuhi Malaysia. "sediakan parang, buluh runcing untuk malingsia", antara provokasi bodoh yang tak cerdik. Di laman facebook juga, mereka tergamak meletakkan gambar orang dipenggal kepala dan 'caption'nya tertulis, "Ini menanti supporter Malaysia"..

Bermacam-macam gambar superimpose menghina Malaysia disiarkan, antaranya ini,
dan banyak lagi termasuklah penghinaan terhadap Yang Dipertuan Agong dan lambang-lambang negara yang tak sanggup disiarkan..

Belek-membelek, sehinggalah sampai ke gambar yang paling tragis-

dengan caption yang dahsyat -
"Ya Allah, kau hantarkanbencana keatas negeri Malaysia...."
"gambaran yang ditonggu-tonggu oleh seluruh rakyat asia..."...

ASTAGHFIRULLAH.......

Sebagai seorang Islam, aku mendoakan....

"YA ALLAH, KAU PELIHARAKANLAH INDONESIA DARI SEBARANG BALA BENCANA DAN TEGUHKANLAH PERPADUAN SESAMA MUSLIM DIANTARA KAMI RAKYAT MALAYSIA & INDONESIA "

...................................

MADE IN MALAYSIA

Tak perlu lagi memandang ke luar sana, tak perlu lagi berbicara tentang kehebatan Red Star Belgrade, Beksiktas, Aremania dan sebagainya.
Bumi MALAYA sudah punyai produk tersendiri....






Cerita Dari Seberang | Bung Karno Tak Selamat

Persekutuan Bolasepak Asia Tenggara kini sedang menimbang kemungkinan perlawanan Akhir II esok dilangsungkan di luar Jakarta berikutan insiden rusuhan penyokong di Stadium Gelora Bung Karno akibat tak berpuas hati dengan urusan penjualan tiket.

Keputusan itu dibuat memandangkan keadaan padang stadium rosak teruk akibat dipijak oleh warga mereka sendiri, selain peningkatan ancaman terhadap keselamatan pemain Malaysia. Jika pagar mereka boleh roboh kerana amuk terhadap persatuan sendiri, bayangkan apa yang akan jadi jika amuk mereka ditujukan khas kepada pemain Malaysia....

Di pihak FAM, they are ready untuk jadi host sekali lagi, tapi tak mungkin game ni kembali ke Kuala Lumpur. Alternatif lain, perlawanan diadakan di stadium palembang misalnya...

Cerita Dari Seberang


Jakarta
- Indonesia merupakan unggulan untuk menjuarai Piala AFF. Namun setelah laga final leg pertama, status itu memudar. Hal ini dinilai karena banyak yang sudah bersikap takabur padahal tim belum juara.

Perjuangan Indonesia untuk menjuarai Piala AFF 2010 semakin berat, menyusul kekalahan telak 0-3 dari Malaysia dalam laga final leg I di Stadion Bukit Jalil, Minggu (26/12/2010) malam WIB.

Padahal, sebelum laga ini digelar, anak buah Alfred Riedl menyandang status unggulan.

Melalui akun twitter-nya, gelandang Ahmad Bustomi berpendapat bahwa kekalahan ini merupakan sebuah teguran dari Yang Maha Kuasa.

"Sebuah tamparan dr Alloh untuk kta semua bahwa kta blm juara blm apa2 tp sdah byk yg takaburrr.......!!!" tulis gelandang Arema Indonesia itu dalam akun twitter @bustomi_19.

Apa yang dikatakan Bustomi bisa diterima. Untuk urusan final di Piala AFF sebenarnya bukan hal yang istimewa bagi tim Merah Putih. Pasalnya ini adalah kali keempat bagi Indonesia menjadi finalis.

Final keempat ini dicapai Indonesia dengan catatan impresif mulai dari babak grup hingga semifinal. Sejak itu, atensi kepada timnas mulai meningkat.

Sayang, dari sejumlah atensi dan perhatian itu, beberapa di antaranya tidak relevan dengan sepakbola. Beberapa di antaranya dinilai mulai dipolitisir.

Selain itu, Irfan Bachdim cs juga mulai dihadapkan pada "gangguan-gangguan" lain seperti acara di luar lapangan yang tidak ada hubungannya dengan persiapan mereka, serta liputan media yang mulai berlebihan.

Kekalahan ini memang menjadikan kans tim Garuda untuk merengkuh gelar juara Piala AFF 2010 semakin berat. Meski begitu kesempatan itu tetap ada.
( nar / a2s )

Sunday, 26 December 2010

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU


INILAH BARISAN KITA,
YANG IKHLAS BERJUANG,
SIAP SEDIA BERKORBAN,
UNTUK IBU PERTIWI,

SEBELUM KITA BERJAYA,
JANGAN HARAP KAMI PULANG,
INILAH SUMPAH PENDEKAR KITA,
MENUJU MEDAN BAKTI,

ANDAIKATA KAMI GUGUR SEMUA,
TABURLAH BUNGA DI ATAS PUSARA,
KAMI MOHON DOA,
MALAYSIA BERJAYA,

SEMBOYAN TELAH BERBUNYI,
MENUJU MEDAN BAKTI.

MALAYSIA,
Tanah TumpahNya Darahku

Saturday, 25 December 2010

TIKET TERLEPAS TANGAN...

Diberitakan tiket yg diperuntukkan utuk penyokong Malaysia sudah banyak terlepas ke tangan INdon.. Orang yang bertanggungjawab menjual tiket kepada penyokong Indon memang tak bertamadun. PETUALAN BANGSA !

SANGGUP MENGGADAIKA MARUAH NEGARA KERANA KEUNTUNGAN PERIBADI !

Saturday, 18 December 2010

Sedia Lakar Sejarah, Elak Tragedi Silam

Malam ini barisan muda negara turun mengerah keringat hingga ke titisan yang terakhir. Misi mempertahankan bekalan 2 gol harus dilunaskan disamping melancarkan serangan berterusan untuk mencari gol sebagai bonus.

Disaat getir sebegini, motivasi dan jurulatih dan pimpinan jeneral dalam padang memainkan peranan memastikan mental pemain tidak terjejas. Dan mereka harus fokus untuk menghadapi baki 90 minit.

Lupakan seketika kemeriahan di Bukit Jalil rabu lalu. Kerana jika terlalu diraikan, bimbang kelalaian menguasai diri. Sejarah silam membuktikan bahawa bekalan awal tidak menjamin kemenangan di hujung masa.

Piala AFF/Tiger edisi 2004, separuh akhir pertama Malaysia menentang Indonesia di Jakarta. Kejutan berlaku, 2 jaringan Liew Kit Kong membawa kemenangan 2-1 ke atas Indonesia.
Selang seminggu kemudian, perlawanan timbal balik dilangsungkan di Shah Alam. Separuh masa pertama, Khalid Jamlus bijak mengelirukan penjaga gol Indonesia dan menjaringkan gol sulung untuk menambah agregat menjadi 3-1. Namun, di kala masa hanya tinggal 45 minit untuk membawa Malaysia ke Final, kesebelasan pemain Indonesia bagaikan dirasuk. Memperkotak katikkan barisan Malaysia dan berjaya menyumbat 4 gol seterusnya membawa kemenangan agregat 5-3.


Walau apa pun, barisan yang turun malam ini bukanlah barisan Liew Kit Kong, bukan juga Syamsuri Mustafa.. Ini zaman Khairul Fahmi, ini zaman Shahrul Talaha.

Good Luck Harimau.

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU

AL-JABBAR Group sertai Keghairahan Bolasepak Kelate

Syarikat berasaskan produk kesihatan dari Kelantan, Al-Jabbar Group tampil bersama-sama KAFA untuk menjadi rakan penaja bersama-sama memeriahkan penglibatan korporat dalam bolasepak Kelantan untuk musim 2011.

Terkenal dengan produk DR. JISM, Al-Jabbar menjanjikan sesuatu buat Kelantan dan yang pastinya penyertaan Al-Jabbar ini dilihat sebagai usaha berterusan Tan Sri Annuar Musa yang sangat komited merealisasikan impian mengkorporatkan Liga Malaysia.

Selain Al-Jabbar, rakan penaja yang lama seperti Al-Hamra, Air Asia, Yusmira Trading, dan Sinar Harian masih lagi teguh bersama KAFA untuk sama-sama memainkan peranan kearah kemajuan bolasepak Kelantan khasnya, bolasepak Malaysia amnya.

Terima kasih bos Al-Jabbar, Kamaruzzaman Che Hussein....

........................................................................

*pasukan lain bila lagi???? bergerak cepat. Dapatkan penajaan dari penerbit filem 40 juta rupiah ni pun boleh... dia tengah banyak duit tu....

kahkahkahkah.......

Thursday, 16 December 2010

Lensa Ultras Malaya





foto-foto oleh : Aidil Rizal, Azri Jefril, Fadzli Deto, Safwan Fikri


15 Disember 2010 mencipta sejarah.
Sejarah menundukkan Vietnam 2-0, dan sejarah penting buat ULTRAS MALAYA, atmosfera yang dicipta malam semalam adalah yang terbaik sejak 3 tahun penubuhan.
Terima kasih kepada yang turut serta menumbang tenaga, bergabung menaikkan suasana sedemikian...
Jumpa lagi, Final mungkin.....

Safiq, Baddrol untuk Kelantan?

Oren Kecik punye keje

Cakap-cakap dari Kota Bharu bercerita mengenai 'Last Minip Transfer' mengatakan KAFA berjaya mengikat 2 bintang Malaysia, Safiq RAhim dan Baddrol Bahtiar untuk musim hadapan.

Sejauh mana kesahihannya, kita tunggu pengumuman rasmi dari Tan Sri Presiden..

Vietnam Tersungkur di KL

gambar oleh: Azri Ahmad Jefril


Alhamdulillah...
Tahniah kepada anak buah Rajagobal kerana berjaya menundukkan Vietnam 2-0 pada aksi separuh akhir pertama Piala AFF sekaligus membuktikan bahawa layak ke separuh akhir bukan sekadar nasib semata-mata.
Aksi bertenaga pemain Malaysia turut dibantu oleh pemain ke 12 kita iaitu PENYOKONG. Kehadiran luar biasa penyokong untuk perlawanan yg melibatkan Malaysia pada malam ini adalah menakjubkan. Kehadiran luar biasa, dengan sokongan terbaik yg sudah lama tidak terbit dari penyokong Malaysia...
TERIMA KASIH PENYOKONG...

Sunday, 12 December 2010

Malaysia Tak Perlu Awang Import - Shabery Chek

Dalam berita 2 3 hari lepas, Menteri Belia dan SUkan, Datuk Ahmad Shabery Chek berkata, keghairahan pasukan dari Asia Tenggara mendapatkan khimat pemain import tak perlu dituruti oleh Malaysia. Menurut beliau, gesaan dari peminat untuk mendapatkan khimat pemain asing (merujuk kes Brendan Gan) tidak perlu dilayan kerana adalah lebih manis kita menggunakan khidmat anak tempatan.

Nampaknya, pak menteri mungkin keliru dalam kes nih. Kalau pemain IMPORT, tengok singapura. Ambik pemain yg tah dari mana, takde kene mengena, terus diberi kerakyatan untuk menyarung jersi Singapura. Itu dipanggil NATURALISASI PEMAIN. Kalau FAM nak import pemain macam tu, aku pun tak setuju.

Dalam kes Brendan Gan, ia BERBEZA.. Brendan bukan mahu diimpot tapi dipanggil balik, kerana menurut undang-undang FIFA, Brendan layak menyarung jersi Malaysia kerana ada pertalian darah dengan negara ini (bapanya dilahirkan di Negeri Sembilan).

*Ramai yg tak paham undang2 FIFA. Kalo kalian nak paham, try main game FOotball Manager. haha, master benda tu, korang tau laa selok belok pengurusan bolasepak.. 90% sama dengan dunia realiti..


Thursday, 9 December 2010

Brendan Sedia Dipanggil...


While his hopes of playing for Australia are unlikely to be realised any time soon, Gan's prospects of playing for Malaysia (through bloodlines) are being boosted by the locals who have identified him as a strong prospect for the Tigers.

''My inbox [on] Facebook is overflowing with messages from Malaysian fans who want me to come and play for them,'' he said. ''There's been no contact so far from the Malaysian FA but I'd definitely be open to it.''

Tuan punya badan dah bersuara. Pentadbir bila nak mula???
Kata-kata dari Brendan Gan tu bukan aku yg reka-reka, bukan juga utusan malaysia atau berita harian yg tulis. Tu adalah berita dari akhbar Australia...

sumber : SURAT KHABAR AUSTRALIA

Formula Satu | Kemelut Lotus-Lotus



cerita formula satu.....

Tahun pertama penampilan di litar F1, pasukan Tony Fernandes muncul sebagai pasukan baru terbaik. Musim kedua, 2011 Tony turut mengumumkan Lotus Racing akan bertukar nama kepada Team Lotus.

Hari ini, laporan akhbar menyiarkan berita Proton, salah satu penaja Lotus Racing 2010 mengumumkan Proton Holding melalui Group Lotus sudahpun menguasai Gennie Capital untuk memegang teraju utama pasukan Renault F1 untuk musim 2011 membawa nama Lotus Renault GP.

Tindakan terbaru Proton ini bakal menyaksikan 2 Lotus bakal berentap di litar luma F1. Lotus original milik Proton melalui Group Lotus. Dan Lotus milik Tony Fernandes adalah nama Lotus yang diperoleh melalui penguasaan saham Team Lotus oleh Konsortium milik Tony bersama rakan-rakan.

Pertikaian pemilik sebenar Lotus bermula sejak pertengahan musim 2010. Nak cerita pun tak paham jugak sebab kemelut Proton-Tony ni melibatkan perundangan yang menyaksikan konsortium Tony sudahpun memenangi hak menggunakan nama TeamLotus.

Apa-apalah, perundangan, ke mahkamah ke, tunggu musim 2011 bermula. Biar litar yang tentukan sape lagi hebat.

*Kalo Team Lotus dapat naik podium, NEGARAKU akan berkumandang.....

Monday, 6 December 2010

BON VOYAGE DEKMAN

foto:sukanmania

Tubuhnya sudah dibaluti warna kuning hitam, bukan lagi merah putih...
BON VOYAGE Akmal. Semoga hajatmu tercapai. Terima kasih kerana menjulang TRW ke tahap ini...

Kembalinya Hero Lama

Lupakan seketika saingan Piala Suzuki yang menyaksikan kesemputan Malaysia menguasai saingan dan kesemputan peminat menyaksikan siaran langsung..

Kembali ke Kota Bharu.
Peminat TRW sudah pun menerima perkhabaran bahawa Kelantan kini mendapat sentuhan orang lama setelah bintang-bintang sepakat meninggalkan pasukan. Untuk musim 2011, skuad bimbingan Satianathan bakal mendapat sentuhan kembali Hero lama iaitu Khalid Jamlus, Wan Rohaimi dan Danial Fadly selain nama-nama yang sudah diumumkan sebelum ini iaitu Azwan Roya, Aziz Ismail dan Solihin Kanasian (K Soley).

Berbicara tentang pengambilan Khalid Jamlus yang disifatkan peminat sebagai langkah kebelakang yang diambil KAFA. Kembalinya Khalid juga dilihat sebagai langkah terdesak KAFA yang kehilangan beberapa nama besar yang mengambil keputusan berhijrah ke pasukan lain.

Walaupun ramai yang meragui keupayaan Khalid yang sudah semusim berehat panjang dari saingan kompetitif, saya berpendapat langkah Khalid kembali ke Kota Bharu waja DIPUJI !

Disaat segelintir pemain kesayangan KAFA yg dahulunya 'nobody', tapi menempa nama bersama The Red Warriors, kini mengangkat kaki melupakan budi, Khalid mungkin jadi penyelamat. Khalid Jamlus melupakan ego diri untuk kembali menyahut cabaran walaupun suatu ketika dahulu dia pernah dibuang walaupun KHALID JAMLUS pernah menyuarakan hasrat untuk menjadikan Kota Bharu sebagai destinasi terakhir sebelum menggantung but.
Pernah disingkirkan suatu ketika, sesetengah pemain bergelar bintang mungkin akan buat2 merajuk atau jual mahal jika pasukan lama mencarinya untuk rujuk kembali, tapi tidak bagi Khalid.

Sehingga kini, sentuhan Khalid Jamlus mungkin diragui, tetapi keikhlasan dan ketulusan hatinya usah diragui...

VIVA KHALID JAMLUS !!!

Wednesday, 1 December 2010

Misi Bermula..


Malam ini, bermula satu cabaran baru, cabaran sebenar untuk anak-anak buah K Rajagobal membuktikan kejaguhan di rantau ini sesudah membuktikannya pada peringkat bawah 23 tahun di Sukan Sea yang lalu.

Skuad kita bertandang ke Jakarta dalam keadaan tempang, dan terpaksa pula mengharungi gelora Bung Karno yang memang terkenal dengan 'gelora'nya.

Ayuh Amri Yahyah...
Sepertimana pernah kamu perbudakkan Edwin Van De Sar satu ketika dulu, Markus Horisson mungkin mangsa seterusnya malam ini. Ulangi kegemilangan, pimpinlah adik2 harimau itu sebaik mungkin.
InsyaAllah kemenangan di pihak kita.

Apapun yang terjadi,
MALAYSIA TETAP DI HATI !

Monday, 29 November 2010

Brendan Gan | Masa Depan Malaysia?

Brendan Gan, pemain Liga Australia berusia 22 tahun ketika ini sedang beraksi bersama kelab professional negara itu, Sydney FC. Dilahirkan di Australia tetapi bapanya, adalah rakyat Malaysia dilahirkan di Negeri Sembilan.

Khabar dari laman sosial, Facebook menyatakan yang beliau berminat untuk mewakili pasukan kebangsaan Malaysia seandainya mendapat tawaran. Kata sumber utusan;

Selain itu, Azzuddin berkata FAM mempunyai perancangan untuk berjumpa wakil Brendan Gan, 24, yang difahamkan berminat mewakili Malaysia di pentas antarabangsa sekiranya diberikan peluang.

''FAM akan usahakan dalam masa terdekat menemui Brendan, namun ia perlu mendapat makluman Jawatankuasa Teknikal terlebih dahulu dan mendapat perkenan Presiden, Sultan Ahmad Shah.

''Banyak perkara perlu kami teliti terlebih dahulu seperti profil dan laporan prestasi Brendan sebelum kami mengemukakan tawaran bermain bersama skuad kebangsaan, '' katanya.

Profil, laporan, prestasi????
Sudah sah la dia ni bagus, kalo dia tidak bagus mestilah dia ada kat Malaysia sekarang ni. Main dengan Felda United atau Sinar Dimanja Maisarah FC.

PERATURAN

Mengikut undang-undang FIFA, seseorang pemain bolasepak profesional layak bermain untuk negaranya, negara kelahirannya, atau negara kelahiran ibu atau bapanya.

Seseorang pemain profesional juga layak bermain di sebuah negara lain melalui proses naturalisasi atau proses pengurniaan kerakyatan oleh kerajaan kepada pemain tersebut.

Pemain layak mewaliki negara baru dengan syarat, pemain tersebut masih belum mewakili sesebuah negara dalam mana-mana perlawanan antarabangsa kelas A. Sekiranya pemain tersebut mewakili negara untuk perlawanan peringkat umur (contohnya bawah 19 tahun), pemain tersebut masih layak mewakili negara baru.

Dalam kes Brendan Gan, beliau layak terus untuk beraksi dengan Malaysia selagi beliau masih belum mendapat Cap bersama skuad kebangsaan Australia.

NATURALISASI SINGAPURA
Di rantau Asia Tenggara, Singapura merupakan negara yang aktif mengimport pemain dari luar negara untuk dinaturalisasikan kedalam skuad kebangsaan mereka. Pemain-pemain yang dinaturalisasikan Persatuan Bolasepak Singapura ini sebenarnya tiada kaitan langsung dengan Singapura, sama ada ayah, ibu, atuk atau nenek. Mereka sebenarnya diberi kerakyatan oleh kerajaan Singapura untuk membolehkan mereka bermain dengan Singapura. Contohnya, Daniel Bennet dari England, Shi Jiayi dari China dan Aleksander Duric dari Yugoslavia.

YOUNGHUSBAND DI FILIPINA
Jika Malaysia berjaya mendapatkan khidmat Brendan Gan, proses kemasukan Brendan ke dalam pasukan kebangsaan Malaysia SAMA SEKALI tidak menyerupai tindakan Singapura. yang nyata menggunakan jalan pintas. Kaedah yang bakal digunapakai oleh kita mungkin akan menyamai proses yang dilakukan oleh Filipina ketika membawa masuk pemain muda Liga Inggeris ke dalam skuad kebangsaan mereka.

Philip Younghusband dan James Younghusband mulanya adalah pemain skuad Akedemi Chelsea. Kedua-dua beradik ini adalah rakyat kelahiran United Kingdom tetapi ibu mereka adalah rakyat kelahiran Filipina. Kewujudan mereka berdua dikesan oleh penggemar 'game Football Manager', lantas menghubungi Persatuan Bolesepak Filipina. Pihak Persatuan tidak menuggu lama, dan kini Younghusband bersaudara adalah pemain skuad kebangsaan Filipina.

PEMAIN ASING DALAM SKUAD GARUDA
Persatuan SepakBola Indonesia khabarnya kini sedang mengesan 46 orang pemain berdarah Indonesia yang kini sedang beraksi di Liga Belanda. Hasil pencarian, 3 orang pemain kini sudah sah menjadi milik Indonesia, Sergio van Dijk, John van Breukeling dan Irfan Bachdim.
2 daripadanya dikhabarkan bakal memperkuatkan cabaran Indonesia untuk Piala AFF /Suzuki Diember nanti.

MASA DEPAN MALAYSIA
Andai benar kesudian Brendan pulang ke Malaysia, FAM seharusnya bertindak cepat. Jangan berulang kembali kes Shaun Maloney, pemain kelahiran Sarawak yang layak bermain untuk Malaysia. Tapi kini sudah menjadi milik Scotland sesudah pemain itu mendapat aksi kelas A bersama skuad kebangsaan Scotland.

Kepada FAM, bawa pulang Brendan secepat mungkin dan teruskan berusaha menghubungi darah-darah Malaysia yang lain yang khabarnya kini 2 orang berada di Liga Jepun, dan beberapa nama lagi di Liga Championship Inggeris...

Sunday, 28 November 2010

Medan Maruah atau Pengalaman?

Beberapa hari lagi, Skuad Harimau Malaya akan memulakan misi getir untuk menjinakkan Sang Garuda di Stadium Bung Karno.

Bertandang ke bumi Indonesia, Jurulatih K. Rajagobal tika ini tentunya pening kepala berhadapan krisis kecederaan dalam kalangan pemain utama Malaysia. Hakikat ini diakui sendiri oleh beliau dalam temubual oleh Harian Metro...

“Sekarang, saya terpaksa gunakan apa saja yang ada. Ini juga peluang terbaik buat pemain Harimau Muda membuktikan kemampuan dan saya berharap pemain muda yang diturunkan nanti dapat menggunakan aksi Piala Suzuki sebagai medan untuk menimba pengalaman,” katanya. (K. RAJAGOBAL) -metro
Medan menimba pengalaman???
Sukar sebenarnya menerima kenyataan sebegini walau kita semua tahu dan sedia maklum keadaan yang melanda pasukan kebangsaan sekarang.
Sudah banyak edisi sebelum ini yang kita gunakan sebagai medan menimba pengalaman. Kali ini, bukan lagi tempatnya. Kali ini adalah medan menjulang maruah negara. Status sebagai Juara Sukan Sea merupakan satu kelebihan buat kita. Disitulah sebenarnya pengalaman kita.

Ayuh Harimau. Bangkitlah segera...
Aku yakin dan pasti, tahun ni kita mampu.
Mampu melakar sesuatu.
Mampu mengukir gemilang.
bukan sekadar pengalaman untuk pelajaran.......

Monday, 22 November 2010

Terima Kasih...

Terima kasih, terima kasih, terima kasih....

HAIRUDDIN OMAR,
AKMAL RIZAL AHMAD RAKHLI,
SYED ADNEY SYED HUSSEIN

dan beberapa nama lagi yang bakal meninggalkan The Red Warriors.
Hai-O sudah sah menjadi milik Negeri Sembilan, Akmal sah mencari angin baru di Ipoh, sementara Adney sah memilih Kota Kinabalu sebagai destinasi berikutnya...

Sementara beberapa nama lagi yang dikhabarkan meninggalkan pasukan masih belum dapat dipastikan kesasahihannya..

Apapun, terima kasih atas jasa kalian membawa TRW ke tahap ini. Selamat Maju Jaya di tempat baru...

TRW AKAN MERINDUI KALIAN, DAN KALIAN PASTI AKAN MERINDUI KELIBAT LASKAR KE 12 MERAH PUTIH DI SEGENAP PENJURU GELANGGANG....

Masihkah Kau Ingat?

LIGA M DISWASTAKAN 2011

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) mungkin menswastakan Liga Malaysia (Liga M) bagi musim 2011 jika pelbagai masalah masih lagi membelenggu perjalanan liga tahun depan.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, antara masalah terbabit adalah kewangan seperti pembayaran gaji pemain dan pegawai, kemerosotan kualiti permainan dan kekurangan sambutan daripada penonton.

"Saingan Liga M musim depan akan menjadi medan terakhir FAM mencari jalan keluar daripada permasalahan itu dan kerana itu juga terdapat beberapa syarat tambahan kepada pasukan yang bertanding," katanya baru-baru ini.

Antara syarat yang perlu dipenuhi semua pasukan adalah membayar deposit penyertaan kepada FAM dan mempunyai bukti kedudukan kewangan yang kukuh sepanjang musim bagi mengharungi saingan Liga M musim depan.

Pasukan yang bersaing dalam Liga Super juga perlu membayar deposit penyertaan sebanyak RM150,000 manakala RM100,000 kepada pasukan yang bertanding dalam Liga Perdana.

Pasukan Liga Super pula perlu mempunyai bukti kedudukan kewangan berjumlah RM2.5 juta manakala Liga Perdana adalah RM1.5 juta.

"Jika semua syarat-syarat itu dapat dipenuhi dan dipandang serius oleh anggota-anggota gabungan, ia merupakan satu petanda yang baik untuk bola sepak negara ini," katanya.

Ketika ditanya kenapa FAM perlu menunggu sehingga 2011 sedangkan telah terbukti liga-liga luar negara yang diswastakan telah pun berjaya, Azzuddin berkata, ia berhubung rapat dengan budaya rakyat Malaysia.

"Cara kita sebagai rakyat Malaysia adalah dengan berdialog terlebih dulu, serta memberi ruang yang secukupnya sehingga sampai satu tahap apabila semuanya telah diberi barulah tindakan diambil," katanya.

Azzuddin berkata, anggota-anggota gabungan perlu menggunakan masa yang ada untuk berubah terutamanya bagi mencari dana serta mengambil insiatif sendiri untuk membuat hala tuju persatuan.

"Ini kerana dalam beberapa aspek seperti mencari sumber kewangan serta pengurusan dan pentabdiran anggota-anggota gabungan FAM tidak boleh campur tangan kerana ia tidak dibenarkan oleh perlembagaan persatuan," katanya.

Liga M kini diuruskan sepenuhnya oleh FAM di mana terdapat jawatankuasa-jawatankuasa tertentu dibentuk bagi mengendalikan perjalanannya. - Bernama

Monday, September 28, 2009

Masihkah kau ingat?
September 2009 S/U FAM, Azzudin dengan bangganya mengumumkan yg liga kebanggaan negara bakal diurus tadbir oleh badan swasta untuk saingan liga 2011.
Aku pun dengan bangganya rasa perubahan akan berlaku.
Hari ini, beberapa minggu sebelum menjelang tahun 2011. Adakah pelan penswastaan itu masih berjalan???

Sunday, 14 November 2010

Ben William -Ref Gred Double D


Satu Malaya sudah tonton tibi, menyaksikan gelagat Ben William di tengah padang. Sesuai dengan namanya pengadil, beliau sepatutnya bersikap adil bukan?

Takpelah, kalau itu yang dimahukan tuan rumah China. Sangat terdesak untuk menang kerana menyedari skuad Malaysia bukan calang-calang pasukan. Barisan yang bukan senang untuk diperbudak-budakkan.
3 layangan kad merah, dan hampir semua pemain menerima layangan kad kuning. 3 bola mati hadiah dari Ben William memberi 3 gol ihsan kepada China.

Untuk pengetahuan semua, malam ini bukanlah malam pertama Ben William menaikkan darah rakyat Malaysia. Tanggal 21 Januari 2009, Ben telah menaikkan darah hampir 10000 rakyat malaysia di stadium Cheras, Kuala Lumpur dalam aksi kelayakan Piala Dunia menentang UAE. Malaysia tewas akibat percaturan pengadil. Tindakan tak masuk akal, ketika memberikan penalti untuk gol pertama UAE. Tindakan berat sebelah pengadil dari Australia ini menyaksikan padang stadium Cheras dhujani botol minuman, selipar jepun dan juga bungkusan nasik yg masih belum dijamah.

Malam ni, Ben mengganas lagi. Pengadilan yang sangat teruk mutunya. Namun begitu, sekalung tahniah buat barisan Malaysia yg mampu mengimbangi rentak lawan walaupun beraksi dengan 8 orang pemain berbanding China yang bermain 13 orang (11 pemain, 1 pengadil & penyokong).

Andai padang sama rata, kekuatan sama seimbang, aku yakin perlawanan tadi mampu dimenangi oleh Malaysia.

Syabas juga buat pemain dan barisan kejurulatihan yang menunjukkan kematangan dan sikap profesional yang tinggi walaupun tertekan dengan tindakan pengadil...

Apapun, kita layak ke pusingan kedua, 15/11/10 menentang Iran.

Monday, 8 November 2010

SUKAN ASIA GUANGZHOU | Malaysia Beroleh Kemenangan Pertama


Bolasepak Sukan Asia ke-16 Guangzhou, China.

Keputusan Perlawanan Pertama;

MALAYSIA 2 - 1 KYRGYZSTAN

Gol Malaysia dijaringkan oleh Nurshahrul Idlan Talaha & S. Chanturu.

Perlawanan seterusnya, menentang Jepun, Rabu (10 Nov 2010).

Monday, 1 November 2010

Piala Keagungan Sudah Sampai di bumi Kelantan


Akhirnyo, pialo idamey kito sapa doh di tanoh kito petey takdih. Konvoi motosikal menyambut piala bersama skuad TRW di sempadey Pehey-Klate. Tahniah lako sep kito...
Jange lupo bowok pialo tu gi Jeli etek. Oghe kapong kawe pon nok kelih jugok. Oghe kapong kawe pon gi jugok bukik jalil barunih..

Wallpaper | Indra Putra Lagenda 23


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Sunday, 31 October 2010

JOGHO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Justify Full
Satu Malaya tau doh.. Kelate meney...tokleh nok kato gapo doh. malah nok ngulah, mugo sghemo oghe kelih blako.duk stadium duk depe tibi. sghemo kelih dan sghemo mengakui yg KELATE JUARA !

ALHAMDULILLAH.
Penantian panjang ditamatkan sudah. Dendam lama dilangsai sudah.

Akhirnya air mata kegembiraan mengalir di Stadium Bukit Jalil....
CINTAKU TERTINGGAL DI STADIUM

Saturday, 30 October 2010

BERSEDIA !!!

8 Jam sebelum sepak mula penamat musim bolasepak 2010.
Aku sudah bersedia. Bersedia menjadi sebahagian daripada sejarah.
Sejarah baru bolasepak Malaya. Piala keagungan berusia 84 tahun menjadi idaman.
Barisan Indra Putra.... In U We Trust...

ayuh perwira, seputih jersimu, sucikan perjuanganmu

Kepada pemain ke-12 laskar merah. Ayuh kita bersatu tenaga berpadu suara. Berikan sokongan 100%. Mereka memerlukan kita. Namun jangan sampai kita melanggar batas-batas etika kita sebagai orang beradab, orang terhormat. Jangan ulangi kesilapan lama. Beraksi ganas terhadap penyokong lawan sedikitpun tidak membantu pasukan kita untuk menang.

no, no, noo.. we dont want this action again

Friday, 29 October 2010

Azam Si Kapitan : GO ALL OUT !

“Our supporters are no ordinary football fans ... they are passionate about the game. To let them down in the final was very sad. I knew there was a lot at stake when I took the first kick and when the ball hit the post, it broke their hearts and mine too.’’
Selaku jeneral padang, Indra Putra Mahayuddin menggesa rakan sepasukan agar berjuang mati-matian demi memastikan Piala Malaysia dapat dibawa pulang ke Kota Bharu buat kali pertama dalam sejarah sebagai hadiah paling bermakna buat peminat setia The Red Warriors yang sudah banyak berkorban jiwa dan raga dalam mengiringi perjuangan Kelantan.

Ayuh pahlawan-pahlawanku, jadilah pahlawan sebenar. Esok penentu segalanya. Tamatkan penantian panjang ini !

WALLPAPER | FINAL PIALA MALAYSIA 2010


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Thursday, 28 October 2010

KONSPIRASI TIKET

foto: Shalaby Ibrahim

Kerancakan dan keghairahan menjelang final Piala Malaysia tahun ini tampak suram. Persiapan pasukan dan perang psikologi antara satu sama lain kurang meriah berbanding edisi lepas. Apa yang meriah kali ini ialah isu tiket, baik di pihak Kelantan mahupun Negeri Sembilan. Kedua-dua mengalami masalah sama berkaitan tiket.

FAM selaku penganjur perlawanan akhir telahpun mencetak 80 000 tiket. 30 000 diberikan kepada KAFA untuk dijual di Kota Bharu manakala 30 000 lagi dimiliki oleh PBNS untuk diedarkan di Seremban. Manakala baki 20 000 akan dijual di stadium Bukit Jalil pada hari perlawanan. Sekadar informasi, Stadium Nasional Bukit Jalil adalah berkapasiti 120 000 namun hanya 80 000 kapasiti dibenarkan untuk perlawanan ini atas faktor keselamatan.

Masalah yang berlaku. Di Kota Bharu khabarnya, hanya separuh daripada tiket yg diperuntukkan itu dijual kepada peminat. Separuh lagi menghilang. Sama juga keadaannya di Seremban. 30 000 habis walaupun pembelinya tidak sampai pun daripada jumlah itu. Timbul persoalan disini kemana menghilang tiket???

Aku rasa wujud konspirasi bisnes disini. Pihak persatuan menjual tiket secara borong kepada ulat dengan harga tinggi. dan ulat-ulat tiket akan menjual tiket final dengan harga mencecah RM60. Keghairahan peminat kedua-dua pasukan diambil kesempatan oleh pihak-pihak yg tak betanggungjawab untuk mengaut keuntungan mudah.

Senario ini pernah berlaku tahun lepas dimana sehari sebelum perlawanan berlangsung harga tiket khabarnya mencecah Rm80 di pasaran gelap. Tapi itu kes terpencil tidak seperti tahun ini yang nyata bersuluh bahawa tiket-tiket sudahpun lesap !

Di Kuala Lumpur, tiket2 di stadium Bukit Jalil akan dijual pada hari perlawanan bermula jam 10 pagi. Aku sangat bimbang dengan keputusan ini. Bimbang pada hari sabtu nanti, peminat-peminat yang masih tak bertiket akan berhimpun di perkarangan stadium seawal subuh. Jumlah peminat tak bertiket mencecah puluhan ribu, tapi peruntukan tiket yang ada hanyalah 4-5 ribu sahaja. Apa yang akan jadi nanti? Apa yang akan dilakukan oleh insan-insan kecewa ini? Bagaimana mereka hendak meluahkan kemarahan mereka??? doakan tiada apa2 yg akan berlaku.

dan jika tak mahu apa-apa berlaku, tiket untuk Kuala Lumpur seharusnya dijual 2 hari lebih awal. Bukannya PADA HARI PERLAWANAN !

Wednesday, 27 October 2010

Wallpaper | We'll Stand This Ground Till The End


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Tuesday, 26 October 2010

KL PLUS TARIK DIRI LIGA M 2011?


Info dari FB pengulas sukan RTM, Hafizal Hamad menyebut "KL PLUS FC SAH TARIK DIRI LIGA M 2011".
Macam dah jadi satu fenomena. Setiap tahun ada pasukan kelab baru muncul dan setiap tahun juga ada pasukan kelab yang mengibarkan bendera putih dari saingan liga bolasepak negara.
Sebelum sepak mula Liga M 2010 sahaja, 3 pasukan telah terkubur. MyTeam FC, PROTON FC dan NAZA FC.
Sebelum tu tak payah cakap la. MPPJ FC, MK LAND FC, MP SELAYANG FC, NS CHEMPAKA FC, KL MALAY MAIL FC, PUBLIC BANK FC....

Kenapa?
Sebab tak mampu nak hidup. Penyokong tak ade. Lantas syarikat yg memegang pengurusan kelab-kelab sebegini berasakan takde pulangan dalam pelaburan mereka melalui bolasepak.
Kenapa takde fans?
Sebab nama kelab pun takde nilai langsung untuk mewakili komuniti/masyarakat sebagai penyokong.

SENSE OF BELONGING !

Dan sekarang Johor FC masih unggul bersaing dalam liga. Kenapa JFC masih hidup?
sebab
SENSE OF BELONGING !

dan Johor FC akan terus hidup JIKA tiada campur tangan politik bersifat hasad dengki yang bakal menguburkan mereka nanti.

Jika sah KL PLUS FC tutup buku, kita hanya menunggu siapa lagi selepas ini....

FELDA FC?
SIME DARBY FC?

Monday, 25 October 2010

Paritbuntarmali said....

Paritbuntarmali said...

Sathia mungkin terlupa bahawa jika memberi kenyataan akhbar harus berhati-hati. Bukan sebab Sathia ni jurulatih Kelantan semata-mata tetapi sebab Sathia ni bukan ada kena mengena dengan pasukan Selangor. Percayalah jika Sathia ni jurulatih Selangor tiada tindakan, hanya amaran sahaja dikenakan dan selepas rayuan dibuat semua boleh setel begitu aje.

Itulah senario bolasepak Malaysia atau lebih tepat lagi politik dari Wisma FAM. Raja Ahmad dan arwah Datuk Ahmad Basri pernah merasai bahana digantung FAM akibat dari teguran yang dibuat di akhbar. Banyak kes apabila melibatkan Selangor akan dibicarakan dengan lambat kerana pesalah berkenaan tidak dapat hadir dan lain-lain lagi alasan. Apabila keputusan diberi seperti hendak memberi hukuman seringan-ringannya.

TS Anuar Musa hanyalah seorang Timbalan Presiden di FAM yang ikhlas memperjuangkan bolasepak di Malaysia. Kejayaan Kelantan adalah bukti kemampuan beliau untuk membangunkan bolasepak jika tiada campurtangan pihak ketiga.

Untuk kemajuan bolasepak Kelantan jangka masa panjang, diharap tiada pihak ketiga yang akan masuk campur. Pasukan Kelantan adalah satu-satunya pasukan tanpa bantuan kewangan dari Kerajaan Negeri yang berjaya setakat ini. Biasanya bila sudah berjaya akan ada le pihak yang cuba untuk mendapat kredit kejayaan usaha orang lain.

Semoga Kelantan akan berjaya dalam final Piala Malaysia 2010 sebagai pasukan diuruskan secara peribadi oleh TS Anuar Musa. Kejayaan TS Anuar Musa ini juga boleh menjadi contoh terbaik kepada individu lain untuk menguruskan pasukan bolasepak di Malaysia.

Peminat bolasepak Malysia.


*Paritbuntarmali adalah pengunjung blog sangkunang yg selalu memberi komen2 bernas berkaitan apa2 isu yg diketengahkan.. Thanks bro....

Sunday, 24 October 2010

FINAL LAGI | 2nd TIME IN A ROW


ALHAMDULILLAH.....

Walau dihina, walau dianiaya, barisan The Red Warriors dengan sokongan padu pemain ke-12 berjaya melangkah ke Final untuk tahun kedua berturut-turut. Misi kali ini lebih getir. Untuk melunaskan dendam lama terhadap barisan sang rusa.

Ayuh pahlawanku. Biar tanpa Satianathan. Kita buktikan !
Inilah masanya, penderitaan panjang harus ditamatkan segera.
Jumpa 30 Oktober nanti !

* barisan pemerintah bola Malaya boleh mula bermesyuarat dari sekarang. Apa lagi tindakan tak munasabah yg nak dikenakan terhadap Kelantan. Mungkin FAM boleh melarang Kelantan menggunakan khidmat penjaga gol utama final nanti..

Saturday, 23 October 2010

SATHIA DIGANTUNG !


Dalam kerancakan persiapan menghadapi Kedah dalam aksi Separuh Akhir kedua di Kota Bharu malam ini, kem Kelantan dikejutkan dengan berita penggantungan Jurulatih, B. Satianathan selama 6 bulan oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM)....

WTF.....
Sebab penggantungan hanya adalah kerana mengeluarkan kenyataan berkaitan kesediaan stadium dalam perlawanan liga super antara Terengganu dan Perlis.
" sekiranya stadium tuan rumah tidak boleh digunakan maka stadium luar harus dijadikan stadium berkecuali untuk menjadi gelanggang pertarungan"

Kenyataan Satia adalah bersifat cadangan dan bukan kritikan. DAN kenyataan beliau adalah jelas, merujuk kepada aspek kesediaan stadium yg pernah terjadi kepada pasukan kelantan tahun lepas..

FAM MEMANG SUDAH GILO...
Kes 'Zidane' Malaysia yg menghantuk kepala pemain T-Team, Harris Safuan Kamal bila nak selesaikan???? atau dilupakan saja....

Dan nampaknya suara Annuar Musa sebagai Timbalan Presiden FAM sudah tidak didengari lagi di Wisma Kelana Jaya. Suara kem lain lebih kuat....

Thursday, 21 October 2010

Wallpaper | KAFA The Red Warriors 2


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Tuesday, 19 October 2010

Wallpaper | KAFA The Red Warriors


__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Wallpaper | Separuh Akhir Kedah-Kelantan

__________________________________________
Anda akan jadi lebih berintegriti jika meninggalkan komen
terutamanya selepas memuaturun sesuatu dari blog ini....
terima kasih

Sunday, 17 October 2010

Anugerah Bolasepak Kebangsaan FAM / 100 Plus 2010


SENARAI PENCALONAN

Calon Penjaga Gol Terbaik
1. Mohd Sharbinee Allawee (Terengganu)
2. Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan)
3. Sani Anuar Kamsani (N. Sembilan)
4. Hamsani Ahmad (Selangor)
5. Syamsuri Mustaffa (T-Team)

Calon Pertahanan Terbaik
1. Nasriq Baharom (Selangor)
2. Md Aidil Zafuan Abdul Razak (N. Sembilan)
3. Azizi Mat Rose (Kelantan)
4. Marzuki Yusof (Terengganu)
5. Reithaudeen Emran (Sabah)

Calon Tengah Terbaik
1. Safiq Rahim (Selangor)
2. Amri Yahyah (Selangor)
3. Amirulhadi Zainal (Selangor)
4. S. Kunalan (N. Sembilan)
5. Baddrol Bakhtiar (Kedah)

Calon Penyerang Terbaik
1. Norsharul Idlan Talaha (Kelantan)
2. Ashaari Shamsuddin (Terengganu)
3. Mohd Safee Sali (Selangor)
4. Azlan Ismail (Kedah)
5. Mohd Zamri Hassan (PKNS)

Calon Pemain Muda Terbaik
1. Mohd Faizal Abu Bakar (Kedah striker - 20 tahun)
2. Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan goalkeeper - 21 tahun)

Calon Jurulatih Terbaik
1. K. Devan (Selangor)
2. B. Sathianathan (Kelantan)
3. Gary Phillip (Sabah)
4. E. Elavarsan (Felda United)
5. Ahmad Yusof (Kedah).

Saturday, 16 October 2010

Jalan Keluar Untuk 'King of Malaya'.


Alhamdulillah..
hanya itu yg mampu terucap tatkala melihat pasukan kesayangan berjaya menundukkan ego Selangor dan berjaya menunjukkan pintu keluar untuk 'King of Malaya', Lagenda 32 kali Piala Malaysia.

Tiupan penamat dari pengadil di gelanggan keramat, Stadium Sultan Mohamad ke-IV, mengesahkan kemenangan 3-0 Kelantan dan membuka laluan ke separuh akhir, menanti pemenang perlawanan Kedah-Terengganu.

Berakhir perlawanan, keriangan usah dikata. Sebak di dada, hampir berair di mata..

Terharu kerana kejayaan ini sedikit sebanyak dapat mengembalikan maruah rakyat kelantan yg tercalar teruk ekoran diskriminasi media2 dan pihak2 yang galak melabelkan segala bentuk keburukan terhadap The Red Warriors.

Sebak juga, kerana ini adalah hadiah paling bermakna buat mereka yg telah GUGUR & tak sempat melihat kejayaan ini.

Dalam kita bergembira meraikan ini, jangan lupa perjalanan masih panjang. masih ada 180+ minit sebelum menjejak Bukit Jalil sekali lagi.. dan

Jangan juga sesekali kita melupakan rakan kita yg telah gugur semasa berjuang;
  1. Wira Merah yg terkorban dlm kemalangan motosikal semasa dalam perjalanan menyaksikan perlawanan KL Plus - Kelate di stadium MBPJ minggu lepas.
  2. Wira Merah yg terkorban sesak nafas dalam perlawanan Suku Akhir 1 di Shah Alam.
  3. Wira Merah yg khabarnya gugur dibelasah samseng2 bolasepak selepas aksi di Shah Alam.

AL- FATIHAH untuk mereka yang telah pergi.................


Friday, 15 October 2010

MALAM PENENTUAN

Malam ini, Kota Bharu menanti, 2 barisan bertembung lagi, mencari barisan unggul digeruni, namun yang pasti, hanya satu yang akan terus mendaki. Sementara yang satu lagi, akan menangis dan ditangisi....

Ayuh perwira-perwira merahku. Masanya sudah tiba, tunjukkan keunggulanmu. Berjuanglah sepenuh hati hingga ke titisan keringat terakhirmu.

Penat lelah pengorbanan wang ringgit, keringat dan darah para pendokongmu pasti terubat andaipun tidak terbayar. Masanya sudah tiba. Jangan dikau biarkan pejuang-pejuang di belakangmu menangis lagi. Cukuplah jerih payah penderitaan yang mereka harungi selama ini demimu PERWIRA MERAH.

"andaikata kami gugur semua, taburlah bunga diatas pusara"...

KINI MEREKA TELAH GUGUR,
MENJADI TANGGUNGJAWABMU WAHAI PERWIRA SEKALIAN UNTUK MENABUR BUNGA DI ATAS PUSARA MEREKA.