Tuesday, 28 December 2010

CERITA DARI SEBERANG | Sudahlah

Menjelang Final kedua Piala Suzuki, bahang pertembungan makin terasa. Kedatangan pasukan kebangsaan Malaysia mendatangkan gelisah seluruh rakyat Indonesia. Sesi latihan pasukan Harimau Malaya terpaksa dilencongkan ke tempat lain gara-gara 40 ribu rakyat Jakarta berhimpun di tempat latihan Malaysia. Femes juga Malaysia ni ye. Pasukan Garuda datang sini takde pun orang nak kisah.

Sementara itu media-media picisan, nyamuk dan juga arus perdana Indonesia semakin galak mengapi-apikan amarah rakyat Indon kepada Malaysia. Antara cerita pelik yang didengar ialah kononnya Malaysia menggunakan bomoh!. Malaysia juga didakwa bermain kotor dengan menabur serbuk gatal di tempat latihan pasukan Indonesia. Dan cerita laser-melezer juga semakin hangat dengan pelbagai foto superimpose yg tak masuk akal disiarkan demi menunjukkan kejahatan Malaysia.

Lebih memburukkan keadaan apabila Presiden Persatuan Sepakbola Indonesia, encik Nurdin ape tah, mengeluarkan kenyataan bahawa layanan buruk dari penyokong Malaysia diterima oleh barisan Indonesia sejak di penginapan, jalanan hingga ke lapangan.. bodo betul kenyataan macam tu dikeluarkan oleh pemimpin bola diorang semata-mata nak tutup kelemahan sendiri.

Blogger-blogger gampang yg tak sekolah kat sana pun sibuk jugak nak memanaskan lagi suhu pertembungan, dengan mengajak rakyat Indonesia beramai-ramai 'menyiksa' penyokong Malaysia, atas balasan jahat yang dilakukan penyokong Malaysia terhadap penyokong mereka di Kuala Lumpur.. Jahatkah penyokong Malaysia???


Kalian sebenarnya bertuah. Di Kuala Lumpur, penyokong kalian boleh bebas bergerak, bebas berkongsi kenderaan awam, boleh makan kat kafe yang sama, dan dengan aman juga supporter kalian dibenarkan menyanyi dan bersorak menguasai tangga stadium bukit jalil. Tiada pun penyokong Malaysia yang mengganggu laluan kalian. Malah kami di Malaysia lebih memilih untuk memberikan senyuman berbanding cercaan sebab kami tau kita saudara dan tidak ada gunanya bermusuhan hanya kerana sebijik bola. Malah, lebih dari itu, kalian penyokong Indonesia diberi layanan karpet merah oleh pemimpin bola disini. Pihak FAM menyediakan sejumlah tiket yang banyak dan 40% ruang dalam stadium untuk kalian duduk dengan selesa sehinggakan rakyat kami terpaksa bersesak-sesak dan ramai yang datang ke stadium tanpa dapat menyaksikan aksi di padang gara-gara terlalu sesak.

Lain pula situasinya di Jakarta, tak mungkin rakyat Malaysia diberi layanan sebegitu rupa. Tak mungkin supporter Malaysia bebas berjalan dalam kumpulan kecil. Tak mungkin juga ada yang berani mengibar bendera di tengah jalanan kerana kami tau, aksi itu pada kaca mata kalian bersifat provokasi dan harus dihapuskan dan pandangan kalian.

Merayau-rayau di alam siber, rasa sedih melihat kata-kata orang seberang yang mati-matian mahu memusuhi Malaysia. "sediakan parang, buluh runcing untuk malingsia", antara provokasi bodoh yang tak cerdik. Di laman facebook juga, mereka tergamak meletakkan gambar orang dipenggal kepala dan 'caption'nya tertulis, "Ini menanti supporter Malaysia"..

Bermacam-macam gambar superimpose menghina Malaysia disiarkan, antaranya ini,
dan banyak lagi termasuklah penghinaan terhadap Yang Dipertuan Agong dan lambang-lambang negara yang tak sanggup disiarkan..

Belek-membelek, sehinggalah sampai ke gambar yang paling tragis-

dengan caption yang dahsyat -
"Ya Allah, kau hantarkanbencana keatas negeri Malaysia...."
"gambaran yang ditonggu-tonggu oleh seluruh rakyat asia..."...

ASTAGHFIRULLAH.......

Sebagai seorang Islam, aku mendoakan....

"YA ALLAH, KAU PELIHARAKANLAH INDONESIA DARI SEBARANG BALA BENCANA DAN TEGUHKANLAH PERPADUAN SESAMA MUSLIM DIANTARA KAMI RAKYAT MALAYSIA & INDONESIA "

...................................

8 comments:

Anonymous said...

AMIN..

cikgu juga ^_^ said...

1 Nusantara.... tapi sebab BOLA...alahai...kolotnya pemikiran...jangan kita cepat melatah....AYUH HARIMAU MALAYA....:)

thoyyibah said...

salam shafiq..
aku share ko punya entri ni k..
tq.. :)

dinie muhaimin said...

parok doh baso indon ni...
lapar mapuh doh bokali...

Mia said...

salam,saya nak share jugak yer..

Anonymous said...

x payah nak bersimpati ngan orang yang bertamadun macam indon tu. buang karan jer...
memang patut pun Allah turun BALA kat diorang. aku lebih bersimpati ngan rakyat malaysia yang hidup dalam kemiskinan dan kesusahan.

shaa bonitaa said...

bagus abg syafiq nih..heee

Anonymous said...

sesama negeri satu rumpun kita sebaiknya saling menghargai satu sama lain