Monday, 17 December 2012

Saturday, 3 November 2012

Friday, 31 August 2012

SALAM MERDEKA

SYUKUR...
55 Tahun sudah, rakyat di tanah bertuah mengecapi nikmat kebebasan, melayari bahtera perjuangan bernama MERDEKA.

Sungguhpun tidak sempurna pada mata kita, tapi terbaik di sanubari kita.
Kita adalah kita.
Kita bukan mereka.

MALAYSIA adalah MALAYSIA.
Wargananya bukan boneka.

SALAM KEMERDEKAAN buat semua yang cintakan negara.

Ini benderaku:
Jika bendera kamu lain dari bendera kesayangku ini, bermakna kamu bukan berkongsi negara denganku....

Ini pula lambang kedaulatan negaraku. Lambang turun temurun berpaksi payung raja berpelembagaan. Panji keramat milik rakyat berdaulat


dan.......


ini,

Ini pula FAM.. FAM memang patut dirombak, diubah, diselerak dan ditransformasikan. Kalian nak berjuang mengubah yang ini, berjuanglah. Aku sokong !!! Demi kedaulatan negara...

SALAM KEMERDEKAAN KE-55


Friday, 3 August 2012

BEC TERO Pancing Rozaimi - [DITOLAK]




Kelab Thailand yang juga bekas Naib Juara Liga Juara-Juara Asia, BEC TERO Sasana FC menawarkan kontrak 2 Tahun kepada 'Neymar Malaysia', Rozaimi Abdul Rahman.

Penawaran kontrak terus tanpa ujian pemilihan keatas pemain berusia 19 tahun tahun Sabah ini disertai dengan gaji lumayan berserta bayaran yuran perpindahan kepada majikan iaitu Sabah FA (SAFA).

Difahamkan, Rozaimi sememangnya berminat untuk menerima tawaran tersebut sekaligus mengembangkan karier bolasepak profesional ke luar negara. Namun, hasrat dan impian Rozaimi mungkin terkubur selepas pihak SAFA diberitaka
n menolak tawaran tersebut kerana mereka telah menandatangani perjanjian dengan Selangor, -melepaskan Rozaimi secara pinjaman untuk kempen Piala Malaysia.

offfffff****************

SAFA pentingkan diri.
SAFA takut.
SAFA sekat masa depan Rozaimi.
SAFA takut FAS....

Info.

Selepas berakhirnya kempen Kelayakan Piala Asia bawah 22 tahun bulan lepas, BEC Tero Sasana menghantar surat tawaran kepada SAFA untuk membawa Rozaimi menjalani ujian bersama kelab tersebut.
Pada masa yang sama, Sabah baru sahaja menamatkan aksi LIga Super 2012 dan gagal melayakkan diri bermain dalam Piala Malaysia 2012.
Pada masa yang sama juga, Selangor menawarkan tempat untuk Rozaimi beraksi bersama Red Giant dalam Piala Malaysia 2012.

Hati Rozaimi berada di Bangkok, sedangkan dirinya dipegang oleh SAFA selaku majikan. Pihak SAFA enggan melepaskan Rozaimi kepada BEC Tero sebaliknya SAFA bersetuju membenarkan ROzaimi menyertai Selangor. Lantas memaksa tangan Rozaimi menurunkan tandatangan bernilai beliau kepada Selangor. Berapa sen sangatlah jika nak dibandingkan dengan tawaran lumayan BEC Tero..Alangkah rugi dan kesiannya Rozaimi Abdul Rahman.

Mungkin Sabah FA terlalu takutkan dia nih


*PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN

PIALA MALAYSIA 2012

kumpulan maut?? Dop ccagho eh kito...

be part of the winning team

Wednesday, 1 August 2012

Raja dan Piala AFF Suzuki



Tamat sudah siri perlawanan sarkis EPL ke Malaya. Tewas tipis
2-1 kepada Arsenal, dan 3-1 kepada Juara Liga Perdana Inggeris, Manchester City sudah cukup memberi kepuasan kepada K Rajagobal bahawa pasukannya sudah bersedia mempertahankan Piala AFF Suzuki.

Di pihak Raja dan FAM, tentunya perasaan klimaks memuncak dalam diri apatah lagi anak buah berjaya membolosi gawang kelab gergasi dunia. Satu melalui Azmi Muslim, satu melalui Azamuddin Akil. Kedua-duanya dari Liga Perdana yakni Liga Divisyen 2 bolasepak Malaya.

Walaubagaimanapun, jika dilihat secara menyeluruh, terlalu banyak kepincangan dalam barisan Rajagobal kali ini terutamanya dari posisi serangan. Gandingan kepercayaan Raja iaitu Safee Sali - Norshahrul Idlan Talaha sebenarnya bukan lagi pasangan kepercayaan penyokong Malaysia. Deretan peluang dan hantaran ternyata banyak disia-siakan begitu sahaja seolah-olah Safee Sali bukanlah seorang pemain termahal Malaysia dan Norshahrul bukanlah pemenang Anugerah SuperMokh...

Sentuhan magis yang pernah dijelmakan kedua-dua mereka pada Piala Suzuki edisi lepas sehingga membawa Malaysia menjulang piala ternyata sudah hilang
dari kaki mereka. Seorang dah terjebak dengan bolasepak Indon, seorang lagi masih terkial-kial kembali dari derita kecederaan. Peluang beraksi yang diberikan oleh jurulatih ternyata masih gagal dibalas sehingga ni mereka semakin dihukum penyokong. Tapi Raja masih sayangkan pasangan ini.

Jika pasangan ini gagal, Malaysia sebenarnya masih banyak pilihan. Cuma Rajagobal yang harus berani menentukan....

Memang Raja kenal pemain dia (i know my players-Raja), tapi Raja masih belum kenal dia nih



MOHON ROZAIMI DIBERI PELUANG MAIN KESEBELASAN UTAMA SEBAGAI PENYERANG
& MOHON PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN.

Monday, 9 July 2012

Kalau Dah Pawer...

Presiden dihentam dari atas, dihukum gantung tak bertali, disisih golongan pembesar, dihina kaum kerabat kapitalis.. But we keep calm and be the champ!


Gu lawe main huduh, style judi bookie rasuoh jak jamey ritu sapa ko loni. Gu lawe paka pemain negaro, kawe dop caro.. Gu lawe hmeney huduh atur perlawane awal & lebih pade oghe.
Bo lawe staro demo, we keep calm and be the champ !!!

Singa??? ppuuiiiiii !

Kalau dah pawer, buat lah apa pun tetap jugak juara...

Alhamdulillah, syukur Tuhan.
Tahniah kepada seluruh warga pengurusan KAFA dari Tan Sri Presiden, Bapa Pembangunan Bolasepak Kelantan, staf kejurulatihan, tukang urut psioterapi, tukang basuh jersi, tukang gantung nombor scoreboard SSMIV, barisan pemain, serta seluruh penonton, penyokong dan pendukung setia THE RED WARRIORS diatas kejayaan menobatkan diri sebagai

JUARA LIGA SUPER 2012 !!!


Saturday, 7 July 2012

SELAMANYA FAM...............



Selamanya FAM bingai, bebal, malah mungkin bangsat juga.

Sejujur-jujurnya, gua dah berikrar taknak lagi menulis pasal FAM kerana terlalu bencikan persatuan bolasepak paling hebat di dunia ni. Tapi nak jugak komen, sebab? Sebab FAM selamanya bangsat mungkin.

Kontroversi terbaharu semua orang sedia maklum. Belia Malaysia bawah pimpinan Ong Kim Swee gagal layak ke Piala Asia Bwh 22. Ditewaskan tiga kali oleh tuan rumah Myanmar.

Kali pertama tewas 2-1 diatas padang 90 minit permainan.

Kali kedua melalui percaturan tahap najis pengurusan Myanmar, meletakkan pemain lebih umur.
Sememangnya rakyat Myanmar mempunyai kebolehan luar biasa berbeza dengan manusia-manusia lain di dunia ini. Manusia lain umur akan meningkat saban hari saban tahun. Tapi manusia Myanmar tarikh dan tahun lahir mereka yang akan meningkat, dengan kata lain, semakin hari umur mereka semakin muda. Awwww, banyak makan anjing dan kucing gitu la jadinya kan...

Info Pemain di Laman Web Yangon United sebelum kejohanan.

Info pemain di laman web Yangon United selepas kecoh Myanmar guna pemain tua

Kali ketiga menerusi kebebalan pemerintah bola yang enggan melakukan bantahan rasmi dengan alasan tiada bukti. Mek mung xdok bukti !!!

Bukti ada di mana-mana wahai FAM ku sayang. Dunia maya era globalisasi ini tiada apa yang dapat ditipu. Hanya kaum dan masyarakat bodoh saja yang senang-senang ditipu. FAM mungkin tergolong dalam golongan kaum atau masyarakat yang bodoh serta bangang abadi bertubi-tubi.

Lagi alasan tiada bukti. PPuiiiiii...bukan nya suruh cari bukti woih.. Buat repot beserta surat bantahan. Cukup lah. Cari bukti bukan kerja kau FAM. Itu kerja Jawatankuasa Penyiasat dari AFC...
Bangang. Moto lu kene curi. Pastu lu wat repot kat balai polis. Ada ke polis tu suruh lu gi cari bukti, wat siasatan sendiri dan tangkap pencuri tu??? Bangang abadi jua...

Sekadar info, Peter James Butler (Terengganu) yang pernah bertugas di Myanmar turut mengesahkan bahawa pemain itu memang lebih umur.

Isu penggunaan pemain lebih umur oleh Myanmar bukan sahaja mencetus kemarahan rakyat marhaen Malaysia. Malah turut juga menarik perhatian penggemar bola dari negara-negara serantau. Paling menarik perhatian ialah dari Indonesia dan Singapura. Myanmar tu memang la, dah melibatkan negara dia. 1Myanmar la bersatu mempertahankan penipuan mereka.

Gua melayari beberapa forum bola jiran-jiran tetangga. Ada yang menghentam Myanmar, dan tidak kurang juga yang menghentam Malaysia kerana menjadikan isu lebih umur sebagai alasan kegagalan.

Oit, bapak-bapak sekalian. Kalau dah namanya kejohanan bawah 22 tahun, ikut lah peraturan. Guna pemain bawah 22 tahun. Kalau peraturan senang-senang dilanggar, maka tidak perlulah Malaysia bersusah payah guna pemain-pemain baru nak up. Boleh lah kan guna Khairul Fahmi, guna Norshahrol Idlan. Kan, kan, kan.....

Menanti kejutan pembatalan kemenangan Myanmar. Itu tidak mungkin berlaku kerana FAM merelakan kenazian Myanmar.

Di pihak rakyat Malaysia,
seanjing-anjing Myanmar, anjing lagi FAM.
seanjing FA Myanmar, mereka sudah menggembirakan rakyat mereka walau dengan cara anjing.
tapi seanjing FAM, memang itu hakikat kerana tiada sebarang usaha untuk menggembirakan rakyat marhaen pencinta bola Malaya....


"sudah, sudah cukup sudah Azzudin...


SELAMANYA, MOHON BUBAR !!!

Tuesday, 12 June 2012

Re-Post| Malaysia-Singapura 2-0

Request oghe kuat 12th Warriors.... Afendy Latif
Kenyataan oghe kuat GEMPITA....Muhammad Hafiz dari fb beliau...

Man Of The Match anda siapa dan mengapa? Saya: Amirizwan Taj Tajuddin. Sebab 1st Half cover Alex Duric dengan jayanya. 2nd Half bermati-matian penuh kesungguhan sampai Last Minute baru dikeluarkan walaupun beberapa cap negara baharu. Tahniah kepada Amir(anak kelate, hehe).
Komen gua???

PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN.





Masihkah Kau iNgAT

Masihkah demo ingat, tahun 2009, remaja ini dilanda kegelapan.Gelap masa depan, segelap mata memandang, akibat kelongsong peluru pemedih mata liar ketika insiden hitam di Stadium Sultan Mohd IV...

selak

Kini hidup beliau sudah kembali bercahaya.


TAHNIAH HUZAIFAH. SEMOGA BERBAHAGIA KE ANAK CUCU...

Thursday, 24 May 2012


mood angkuh.. kehkeh....
Alhamdulillah mene lagi...
WHY?
Why Always us yang mene,
buke sajo mene,
Why Always us yang keno diskriminasi,
Why Always us yang FAM dop puah ati,
Why always us yg jadi mangsa sep gong tu,

WHY, WHY, WHY???

PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN

Monday, 21 May 2012

Nazmi kini sah bersama Beira-Mar Portugal

Sumber dari FB Kelab SC Beira-Mar. Nazmi Faiz Mansor kini menandatangani kontrak kelab.
Ikatan kontrak 3 tahun bermula 16 Ogos 2012-15 Ogos 2015..

ALHAMDULILLAH, TAHNIAH TAHNIAH TAHNIAH...

Percaya atau tidak, percayalah yang anak Malaysia juga mampu.

cuma
PRESIDEN FAM SILA dan PERLU LETAK JAWATAN

Thursday, 17 May 2012

Nazmi Dapat Liputan Di Portugal


Tanpa kabel, tanpa politik, tanpa pengaruh kepentingan perniagaan, siapa sangka anak muda Malaysia juga mampu memijak rumput Eropah secara merit. Pemergian Nazmi Faiz ke POrtugal untuk menjalani ujian pemilihan kelab SC Beira-Mar mencuri tumpuan apabila boleh dikatakan beliau merupakan satu-satunya anak Malaysia yang diintai pencari bakat Eropah dengan kelebihan peribadi yang ada padanya. Berlainan dengan pemain-pemain Malaysia sebelum yang yang banyak mencuba nasib di luar negara atas ehsan politik. Atas kabel ahli perniagaan Malaysia, dan juga atas tiket pemilikan kelab. Ada juga yang melalui bayaran..

Belumpun bermula sesi ujian, Nazmi sudahpun mendapat perhatian media sana. Di suatu sudut, liputan media Portugal terhadap beliau merupakan satu kebanggan bagi kita dan Nazmi sendiri. Namun di suatu sudut yang lain, itu merupakan ujian awal untuk Nazmi sendiri. Ujian berhadapan dengan dunia glamor. Diharap Nazmi tidak hanyut dengan ujian awal ini, dan terus membuktikan yang beliau sememangnya layak mendapat liputan media bak bintang.

Semoga Sukses !
Semoga Presiden FAM Letak Jawatan......


Tuesday, 15 May 2012

Wednesday, 9 May 2012

Nazmi ke Portugal


Sumber sahih lagi rasmi dari Ong Kim Swee mengesahkan bahawa bintang muda negara Nazmi Faiz Mansor bakal berangkat ke Portugal untuk menjalani sesi ujian bersama kelab liga utama Portugal, S.C. Beira-Mar. Sesi ujian akan dijalankan bermula 14-21 Mei 2012. Ujian yang dikendalikan kelab ini adalah sebagai prasyarat untuk menandatangani kontrak profesional. Jika ia menjadi kenyataan, kontrak profesional akan ditawarkan pada 16 Ogos 2012 kerana ketika itu umur Nazmi mencapai angka 18 yang membolehkan seseorang pemain mengikat kontrak profesional.

Selepas sesi trial bersama Beira-Mar, Nazmi dikhabarkan akan menjalani ujian bersama Cardiff City. Kepada Nazmi, abaikan Cardiff. Fokus kepada liga Portugal kerana Liga Perdana Inggeris hanya penyedap telinga berunsur ambik hati berbaur politik semata-mata. Mustahil untuk kau mendapatkan kontrak profesional di sana.

Apa-apapun, syabas dan selamat maju jaya untuk Nazmi. Dapat kontrak nanti, jangan gatal mulut nak balik kampung rindu nasik lemak pulak. Jaga diri, jaga iman, jangan layan cikaro walaupun muka kau persis Kaka...

*Sementara itu, di Kelana Jaya, PRESIDEN FAM MASIH WAJIB MELETAK JAWATAN !!!

Saturday, 5 May 2012

Salam 3-0



Bedilan Pa'an, kuasa Chanturbo....
Good Night Singapore !



Thursday, 19 April 2012

Skeleng Untukmu FAM


Kempen 10 sen untuk FAM yang dilancarkan minggu lepas berjaya mengumpul duit skeleng 10sen bernilai RM 2124.00 untuk diserahkan kepada FAM. Kutipan skeleng ini dilancarkan oleh gabungan kelab penyokong sebagai membantu Tan Sri Annuar Musa yang dikenakan bayaran penghakiman penggantungan 4 April lalu.

Bukan sekadar niat mahu membantu Tan Sri. Angka RM2124 itu sangat kecil bagi beliau. Malah, lebih dari itupun beliau mampu membayarnya. Tapi ia lebih kepada menganyim atau sindiran kepada FAM yang sangat kemaruk duit.


Penyerahan skeleng 2K oleh wakil penyokong

Ironinya, pitih skeleng selalunya diberikan kepada pengemis. Dan FAM memang layak jadi pengemis.

Pakak kiro laa sep mu


sumber gamba: Kelab Penyokong Kelate


Friday, 13 April 2012

Ranking Tak Penting


Gelak guling-guling sampai ke Wisma FAM bila terbaca laporan akhbar yang menyebut, "RANKING TAK PENTING" oleh Setiausaha Sangat Agung FAM, Datuk Azuddin.. kehkehkeh..Katanya ranking hanya perkara teknikal.. Malah beliau yakin Harimau Malaya mampu mempertahankan kejuaraan Piala Suzuki ujung tahun ini... Tak penting eh.. Abis tu apa yang penting?


Sementara itu, di sebuah sekolah rendah berdekatan dengan Kelana Jaya, seorang murid bernama Udin baru sahaja menerima buku rekod peperiksaan dari guru kelas beliau.

Mata Pelajaran / Pencapaian
BM = GAGAL
BI = GAGAL
MATH = GAGAL
SAINS = GAGAL

KEDUDUKAN/RANKING = 45/45

Dengan hati yang girang tanpa perasaan bersalah, beliau membawa pulang buku rekod tersebut seraya menunjukkan kepada emak tersayang.

Emak Udin : Udiiiiiinnnnnn !!!!! apa nak jadi ni. 45/45. terok !
Udin : Alaa, rilek laa mak. Udin bace suratkhabar hari ni cakap ranking tu tak penting mak.
Emak Udin : !@#(&Y!#^&#*!#


Kembali ke Wisma FAM. Orang besar FAM cakap ranking tak penting. Kalau ranking tak penting, kenapa FIFA wat sistem ranking ye..... BoDo# FIFA..

Saturday, 7 April 2012

Bola Shebbie: Murahnya Jawatan Tinggi Dalam FAM

dari Harian Metro

WOW! Begitulah reaksi saya apabila membaca laporan akhbar Tan Sri Annuar Musa digantung dua setengah tahun kerana meluahkan pendapat mengenai pasukan kebangsaan. Sekali lagi kontroversi tercetus membabitkan arena sukan bola sepak negara kita.

Kontroversi timbul apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak mempertahankan atau melindungi salah seorang ahli Majlis Tertinggi mereka sendiri. Tiada perlindungan untuk Timbalan Presiden. Tiada perlindungan bagi Pengerusi MSL Sdn Bhd. Tiada perlindungan buat Timbalan Presiden Jawatankuasa Pasukan Kebangsaan serta Pengerusi Pembangunan bola sepak wanita.

Apa yang berlaku bukan membabitkan persoalan apa yang diperkatakan tapi betapa murahnya jawatan itu dalam pentadbiran bola sepak di negara kita.Presiden Fifa, Sepp Blatter mendabik dada dengan laungan ‘Football Family’ tapi di Malaysia, seorang ahli Majlis Tertinggi dianak tiri. Jelas tiada semangat kekeluargaan dalam FAM. Sukan bola sepak sebenarnya membabitkan emosi, ekspresi dan pendapat.Kritikan penting untuk mencapai tahap serta taraf yang lebih tinggi.

Kritikan juga penting sebagai batu loncatan ke arah kejayaan. Pendapat pula menunjukkan minda yang aktif. Ada pendapat baik dan ada pula pendapat buruk tapi apa yang lebih teruk tiada pendapat langsung. Sekiranya keputusan seri dengan Filipina dianggap keputusan baik, maka kasihan bagi mereka yang berpendapat sebegitu. Kita sudah menunjukkan satu peningkatan dalam bola sepak antarabangsa tapi itu hanya satu permulaan dan kasihan juga kepada mereka yang berpendapat prestasi tinggi boleh dicapai dengan sekadar memetik suis.

Selepas menjuarai Piala AFF pada 2010, adakah kita menunjukkan prestasi sebagai juara? Adakah wujud kesinambungan di kalangan pemilihan skuad? Salah satu permintaan seorang jurulatih bola sepak adalah ‘menepati jangkaan’ (manage expectations) dan ini yang menjadi masalah. Penonton serta peminat mengharapkan kemajuan, tidak kira betapa kecil. Penonton dan peminat boleh terima sekiranya pasukan melalui perubahan tapi apabila prestasi sebuah pasukan turun naik maka pendapat akan disuarakan.

Kembali kepada penggantungan Tan Sri Annuar Musa, kini timbul persoalan adakah kejayaan Kelantan di bawah naungan beliau mengganggu pemikiran mereka yang berada dalam FAM? Adakah Tan Sri Annuar Musa dianggap ‘lebih besar daripada bola sepak’ (bigger than football) di negara kita? Seterusnya, kini wujud kekosongan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) di MSL Sdn Bhd berikutan ketiadaan Stuart Ramalingam tapi perlu ingat, hanya mereka yang tidak mempunyai pendapat saja dibenarkan memohon.

Tanpa Tan Sri Annuar Musa, ada kekosongan sebagai Pengerusi MSL tapi jawatan ini juga memerlukan mereka yang tidak ada pendapat, untuk memohon.

.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dengan maksud lain, ayat Shebbie merujuk seseorang yang mahu jawatan tinggi dalam FAM haruslah seorang yang BISU !!!

Thursday, 5 April 2012

404... Detik Suram Bolasepak Malaysia



#PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN#

BOLA FED UP.... Udin & Idin

Udin & Idin

bersama
#PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN #

Monday, 2 April 2012

Hari-Hari Akhir Anuar Musa di FAM


Kurang beberapa hari lagi, kelibat Tan Sri Annuar Musa di Wisma FAM mungkin tidak akan kelihatan lagi. Masa semakin suntuk untuk Bapa Pembangunan Bolasepak Kelantan ini untuk meneruskan sumbangan beliau dalam arena bolasepak Malaysia. Tuduhan liar dari pembesar-pembesar FAM terhadap beliau semakin dahsyat sehinggakan seorang wartawan penjilat bontot berkelas nyamuk tanpa segan silu membuat kenyataan 'Apa jasa TSAM kepada bolasepak Malaysia??'

Entah apa liputan yang wartawan tu buat sehingga tak nampak apa jasa TSAM kat FAM selama setahun lebih TSAM berada di sana. Mungkin wartawan tu terlalu sibuk mengampu orang-orang tertentu sahaja yang terang-terang TIDAK PERNAH berjasa apa-apa kepada bolasepak Malaysia malah lebih dari itu turut menjadi menyumbang kepada kemerosotan prestasi skuad kebangsaan sejak akhir-akhir ini.

Kau mungkin wartawan yang tak nampak apa jasa TSAM atau buat-buat tak nampak. Tapi kami peminat nampak semua siapa yang berjasa dan siapa yang tak berjasa. Baiklah, ini serba sedikit sumbangan yang TSAM telah curahkan sepanjang 18 bulan berada di Wisma FAM Kelana Jaya:

Jasa TERBESAR... PELABURAN ASTRO
- Membawa masuk penajaan bernilai RM 120 juta dari Astro untuk poket FAM. Penyertaan Astro ke dalam organisasi induk bolasepak Malaysia setahun dua ini adalah hasil usaha dan rundingan TSAM dengan beberapa pihak korporat/swasta. Penat meyakinkan syarikat itu, syarikat ini, akhirnya Astro yang bersetuju turut serta dalam pembaharuan bolasepak Malaysia setelah berminat dengan idea, visi, misi, wawasan dan kepimpinan yang ada pada TSAM. Perlu diingat, Astro bersama FAM adalah langsung tidak dipengaruhi oleh mana-mana pegawai FAM lain termasuklah Azzudin mahupun Hamidin.

TRANSFORMASI PAKEJ TAJAAN LIGA.
- Umum mengetahui bahawa sejak zaman berzaman, pakej penajaan liga bolasepak Malaysia hanya dikuasai oleh sesebuah syarikat sahaja. Sejak zaman Allahyarham Mokhtar Dahari aktif merembat jaring, sehinggalah zaman kepimpinan Perdana Menteri bertukar tangan dua tiga kali, pakej penajaan tetap sama iaitu penaja utama liga MESTI meletakkan logo besar mereka pada setiap jersi pasukan yang bertanding. Maksudnya semua pasukan akan kelihatan sama menunjukkan disitu adanya situasi tidak sihat atau dengan kata lainnya ia adalah satu pakej penajaan bersifat monopoli dengan satu syarikat dengan jumlah suntikan dana yang kecil tetapi mendapat publisiti yang maha luas di merata-rata tempat.

Namun sejak TSAM memenangi jawatan Timbalan Presiden dan diberi tanggungjawab sebagai Pengerusi MSL, TSAM bertindak pantas. Dengan mengadakan perbincangan dengan tokoh-tokoh bolasepak serta mengambil inisiatif mendengar cadangan daripada peminat, TSAM lantas mengumumkan satu pakej dan terma penajaan baru untuk liga Malaysia demi menarik lebih banyak penyertaan korporat ke dalam bolasepak Malaysia. Hasilnya, dapat kita lihat pada hari ini iaitu setiap pasukan yang bertanding tidak wajib memaparkan logo penaja utama liga. Sebaliknya pasukan boleh memaparkan logo penaja masing-masing sekaligus melibatkan lebih banyak sumbangan sektor korporat dengan jumlah tajaan berbeza-beza. Jersi pun makin cantik bukan? sebab setiap pasukan ada identiti sendiri. Kelantan-Happy, Terengganu-Top IT, Kedah-PKNK, Selangor-MBI, Sarawak-NAIM, Johor FC-Kulim, Lions-StarHub, Pahang-The ZON.

MEMPERKENALKAN SISTEM GANJARAN LIGA IKUT RANKING.
Sama ada orang-orang kat Wisma FAM sedar atau tidak, TSAM adalah orang yang paling lantang mengutarakan cadangan supaya Liga Malaysia khasnya Liga Super menyediakan ganjaran hadiah kemenangan mengikut ranking liga fasa pertama dan fasa kedua. Tidak seperti sistem terdahulu yang hanya memberi ganjaran kepada juara, naib juara dan ketiga sahaja. Sistem baharu yang diperkenalkan TSAM lebih menghargai penglibatan semua pasukan yang bertanding, menjadikan kesemua pasukan akan memperoleh ganjaran berdasarkan kedudukan akhir liga. Hal ini akan menjadikan saingan lebih rancak dengan semu pasukan pastinya akan memburu kedudukan terbaik walaupun sedar hasrat untuk muncul juara, naib juara mahupun tempat ketiga sudahpun tertutup.

..........

Apa yang penulis senaraikan ini adalah sedikit JASA BESAR Tan Sri Annuar Musa dalam merancakkan kembali saingan liga tempatan yang kini dapat dilihat semakin menampakkan hasilnya. Ada orang bertanya, kenapa liga je yang beliau tumpukan? Jawapannya, itu adalah kapasiti porfolio yang dipertanggungjawabkan kepada beliau. Sehabis baik, beliau tumpukan portfolio beliau. Andainya beliau diberi portfolio yang lebih besar contohnya pasukan kebangsaan, insyaAllah hasilnya adalah pasukan kebangsaan.

Apa yang penulis senaraikan ini juga adalah yang kita semua peminat tahu. Mungkin lebih banyak lagi idea dan cadangan beliau yang tersangkut yang kita tak tahu. Siapa tahu? Azzudin mungkin tahu.. Mungkin juga Hamidin sebab beliau adalah Timbalan Presiden sebenar disebalik jawatan Naib Presiden beliau....

Banyak jasa TSAM... Azzudin adaaa??

#PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN#

Saturday, 31 March 2012

Godam Dendam


Hmmmm.. bak kata sorang kawan...

"nak jaga satu website pun susah, inikan pula nak jaga bolasepak seluruh Malaysia..."

Itulah dia kesah godam menggodam.

Masuk kali ni, dah tak terkira dah berapa banyak laman rasmi bolasepak malaya ni digodam. Lawan Indon kene godam ngan indon. Ada isu panas kene godam dengan rakyat sendiri. Kehkehkeh... Lawak tol laa. Tak ade ciri keselamatan langsung. Dah la website cam gampang. Tak hapdet info. Berita tahun lepas pun dikire berita terkini lagi.. kahkahkah..

Yang terbaru ni siap ada kartun segala bagai. Pastu yang takleh blah siap ada pool, undian untuk menyindir pemerintah bola kat Wisma FAM tu.. kehkehkeh....

Yang paaaaling takleh blah bila media gi tanya soalan kat Setiausaha AGUNG yang hebat serta macho, Kapten (B) Azzudin tentang isu godam website ni.

Jawapan baginda, opss beliau: "Tak jadi masalah. Kami tak ambik kisah. Banyak lagi benda lain yang harus difikirkan selain isu godam tu." Laaagi takleh blahhh! apa pun tak boleh !

#PRESIDEN FAM SILA LETAK JAWATAN#

Wednesday, 29 February 2012

HARIMAUKINI


Sekojap tadi, Harimau Malaya hampir dimalukan oleh Pinoy Warriors...

Sebelum itu, fuhhhhhh. Laman ini sudah berhabuk. Berkulat mungkin...

Bismillahirrahmanirrahim..

Sudah lama nikmat menjulang Piala AFF berlalu. Lama sudah. Namun rembesan cecair dari celahan kelopak pancaindera pandang ini masih terasa hangatnya. Mungkin masih baru tapi ianya jelas nyata sudah lama.

Selepas episod gemilang dicipta barisan K Rajagobal di bumi Bung Karno, warga Malaya disuntik satu nafas baharu. Nyawa baru. Rejuvenate kata Peter Butler dalam bahasa ibunda beliau. Ibarat cahaya dihujung terowong Karak, sinar masih ada walau hampir gelita. Mungkin juga cahaya di atas tar ciptaan Ahmad Idham. Segala-galanya baharu tika itu. Zaman gelap sudah tamat. Alhamdulillah, kabus dah hilang, ribut dah tamat. Seluruh umat Malaya boleh tersenyum lebar. Tiada lagi luka duka, tiada lagi porak peranda di singgahsana sana.

Ceh. Tak ada kaitan langsung.

Aku nak cerita pasal bolasepak Malaysia semenjak dua menjak ni. Tadi je, Malaysia hampir ditewaskan Filipina. Hampir tewas. Hari tu belasah Kelantan, pastu menang tipis ngan Sabah. Sebelum-sebelum tu Malaysia berehat panjang. Honeymoon belum tamat. Yang ada pun masa game lawan India. Satu seri satu kalah. Good. Jumpa Australia, kalah besar tapi dapat pengalaman berguna kata Mr Raja.

Selain jumpa Filipina, Australia dan India, TIADA langsung perlawanan persahabatan kelas A sepertimana yang dijanjikan FAM sebaik saja kita menang Piala AFF Suzuki tak lama dulu. Yang ada hanya lawan kelab dalam Liga M. Menang 47-0 pun situ jugak kita.

Aku gemar mengungkit... Tengok ni BERITA

Berita banyak kemain. Arab Saudi mahu uji Harimau Malaya. Korea berminat uji Malaysia. Afghanistan jemput Harimau ke Kabul. Vicente Del Bosque mahu cabar Rajagobal.. Ceh, puii.. Banyak gosip !

Bila aku tengok aksi lawan budak-budak Pinoy sebentar tadi, nampak sangat taraf mereka dah meningkat dalam masa setahun kebelakangan ni. Kita? bukan kata kita merudum. Tapi kita ada masalah tidak konsisten dan tidak meningkat langsung. Takuk lama. Takuk mana, entahlah.

AFF 2012 dah tak lama. FAM masih gaya lama. Steady boss !

Friday, 13 January 2012

BOLASEPAK ITU RODA


http://www.hmetro.com.my/articles/PSSImahuikutjejakFAM/Article



Diberitakan bahawa organisasi caca merba sepak bola negara

jiran mahu mengikut jejak langkah PersaTUAN Bolasepak Malaysia dalam menyediakan skuad utama dan skuad pelapis masa depan dalam konteks kejayaan Harimau Muda di peringkat Asia Tenggara.

Wahh. Glemer FAM menerima pujian sebegitu rupa. Secara jujurnya, aku tumpang gembira jika mereka gembira dengan pujian dari seberang. Dan aku sebenarnya lebih gembira jika FAM tidak terus gembira dengan pujian. Seharusnya sekarang masa
merencana idea baru, visi baru, misi baru. Bukan takat mengungguli saingan Asia Tenggara, tapi sekarang adalah masa merencana masa depan bolasepak Malaysia untuk menerobos benteng Asia yang agak sukar untuk ditembusi seterusnya muncul sebagai kuasa utama Asia untuk menapak di pentas Piala Dunia satu hari nanti.

Ok, ini cuma angan-angan dari seorang rakyat marhaen. BUkan sang kapitalis di Kelana Jaya sana.

HIDUP IBARAT RODA


Ya, hidup ini ibarat putaran roda. Sekejap di atas, sekejap dibawah. Bolasepak Asia Tenggara juga sebenarnya sama kaedahnya macam roda. HAri ini dia diatas, esok belum tentu dia masih disana. Sejarah dan rekod sudah membuktikan perihal roda dan bolasepak Asia Tenggara.
Suatu ketika dahulu, Thailand gah memegang penguasaan empayar Asia bahagian Tenggara ni. BErtahan memegang piala AFF (dahulu Tiger Cup) untuk beberapa edisi dan kalungan pingat emas Sukan Sea tak lepas dari tengkuk pahlawan Siam. Beberapa ketika penguasaan bertukar, Indonesia muncul sebagai pencabar utama untuk membuktikan Thai tidak berkeseorangan di rantau ini.

Kiatusuk Senamuang. Lagenda Gajah Putih

Disusuli pula oleh Singapura yang pernah muncul Juara AFF seiring dengan kemunculan makhluk pelik-pelik yang bermain bersama satu pasukan yang sebelumnya dilihat berkulit cerah bertubuh sederhana berpangkal nama Mohd, Noor, Shah misalnya. Umpama Barat-Afrika di rantau Asia, mereka sememangnya sukar digugat ketika itu.

Kemudian timbul pula gaya baru permainan Asia Tenggara yang dipamerkan oleh pahlawan komunis dari Vietcong. Cekal, pantas, dan ligat. Mencipta sejarah memecah penguasaan gergasi, mereka menempatkan diri mencatat nama sebagai antara pasukan yang pernah menjulang Piala AFF.

Setelah mereka mengukir sejarah, kini tiba giliran kita. Muncul gergasi baru Asia Tenggara. Sejarah tak perlu dinyatakan sebab kanak-kanak tadika di Kampung Tok Che Dol pun tahu yang Malaysia menang Piala AFF dan menang Emas Sukan Sea.

Persoalan 1: Di mana kedudukan pasukan-pasukan juara tersebut di peringkat ASIA/DUNIA.

Persoalan 2: Asia Tenggara memang roda. Thailand yang gah memimpin Asia Tenggara dahulu kala kini terjerumus ke zaman kegelapan. Tanyalah FAM, bagaimana azabnya berada dalam zaman kegelapan. Singapura juga sudah tergelincir. Awang import semakin lanjut usia. Perlukan rekrut baru.

Perihal PSSI ikut jejak langkah FAM> Selepas 3 tahun dan berjaya menang sukan sea, sila hantar Garuda Muda ke Liga Singapura. Atau main Piala Emas RAja-Raja di Malaysia.

Sunday, 1 January 2012

Salam Tahun Baru & Jersi Baru

Jersi Baruuu....


Bukan...........

Ini jersi baru Kelantan 2012.

Jersi baru, barisan baru, stadium juga yang tak baru.
Semoga Super Warriors menggegar di tahun baru 2012.

SEP KITO JANGE PECOH !