Tuesday 13 October 2009

PIALA MALAYSIA | Suku Akhir yang PELIK

Malam ini merupakan kemuncak aksi dalam persaingan TM Piala Malaysia 2009 dalam peringkat kumpulan. Malam ini juga menjadi malam penentu pasukan manakah yang akan mengisi tempat ke suku akhir yang masih berbaki 3 tempat. 5 pasukan terlebih dahulu sudah mengesahkan tempat di suku akhir. Kelantan, Selangor, Negeri Sembilan, KL Plus, dan Terengganu terdahulu sudah mengesahkan tempat ke suku akhir.

Dengan format baru yang agak pelik ini, tempat ke suku akhir akan diisi oleh 5 pasukan yang bergelar juara kumpulan, dan diiringi oleh 3 lagi pasukan yang mengumpul mata terbaik di tempat kedua.. dan lebih pelik lagi, wujudkah keadilan dalam penentuan dan perancangan tempat oleh setiap pasukan pada suku akhir nanti?
Kenapa wujud kesangsian?? tengok format suku akhir ni..
Johan A v Johan E
Johan B v Naib Johan C2/D2/A2/E2
Johan C v Naib Johan D2/A2/E2/B2
Johan D v Naib Johan A2/E2/B2/C2
Kesangsian dan ketidakadilan berlaku dalam format ini jika dilihat pada perlawan suku akhir yang menemukan Johan Kumpulan A vs Johan Kumpulan E. Sedangkan pada perlawanan lain, Johan kumpulan akan bertemu naib johan kumpulan lain yang mana ianya lebih adil.
Kumpulan A akan menabalkan sama ada Perlis atau KL Plus sebagai Johan. Manakala kumpulan E, Kelantan sudah disahkan sebagai Johan.

Maknanya di suku akhir nanti Perlis/KL Plus akan bertemu Kelantan. Kedua2 nya adalah Johan.
HUh !

No comments: