Wednesday 24 March 2010

Kerisauan Butler Terhadap Bolasepak Malaysia.

Bekas jurulatih Kelantan & pemain West Ham United, Peter Butler percaya bahawa kekalahan kelab bolasepak terbaik Malaysia, Selangor menunjukkan betapa seriusnya masalah mutu bolasepak negara.

Selangor, pemenang kejuaraan liga pada 2009 dan ketika ini diantara pasukan teratas dalam senarai Liga Malaysia, dibolosi 6 gol pada perlawanan pembukaan Piala AFC oleh kelab Sriwijaya dari Indonesia pada awal minggu lalu.

"Ini sangat membimbangkan. " kata Butler, yang kini bertugas di Yangon United, Myanmar setelah meninggalkan pasukan Kelantan tahun lepas.

"Peluang melatih dalam arena bolasepak yang berpotensi cerah seperti Malaysia dan melihat kekalahan 6-1 pasukan Selangor kepada pasukan yang mempunyai beberapa pemain antarabangsa, menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. "

"Ini jelas menunjukkan jurang yang sangat berbeza diantara saingan domestik bolasepak Malaysia dan negara-negara Asia yang lain. Siapa sangka 10 tahun yang lepas kelab bolasepak dari Singapura (Singapore Armed Forces) akan bermain dalam Liga Kejuaraan Asia manakala pasukan seperti Selangor dan Kedah ditundukkan oleh lawan pada saingan yang lebih rendah seperti Piala AFC ? "

"Pada ketika ini Sriwijaya bukanlah pasukan yang terbaik dan hanya mempunyai 2 pemain import. Ini jelas menunjukkan peluang yang kurang cerah untuk Selangor pada kempen seterusnya"

"Selangor ketika ini mengungguli Liga Super Malaysia, bagaimanakah situasi ini dapat menggambarkan status mutu pasukan-pasukan lain ?"

By John Duerden
Goal.com
terjemahan: Kelab Penyokong Bolasepak Malaysia

2 comments:

Anonymous said...

http://rizalhashim.blogspot.com/2010/02/razali-and-butler.html

butler mmg xpuas hati dari haritu lagi.. tapi siapalah dia untuk mengubah jerung2 dalam bola ni.. huuu

SangKunang said...

susohhh...