Monday 31 May 2010

Mereka di Piala Dunia.

Kurang 14 hari lagi kot, perhimpunan satu dunia akan berlaku. Semuanya kerana bolasepak. Yang kuat dan macho akan berhimpun di Afrika Selatan. Yang lemah dan tak hensem akan berada di depan tiwi sahaja. Siapa yang lemah dan siapa yang kuat. Ahhh...pedulikan semua itu. Ini kisah benar, ini cerita betul. Ahhhhh, mengarut lagi..

Liga Malaysia? masih berjalan dan takkan sesekali aku lupakan. Tapi ini piala dunia. kata orang the greatest game on earth. Lugi maa lu talak tengok. NAk tengok sape? Entah...
Messi? Ronaldo? Torres? Zidane? oopss, Zidane dah pencen lor...
Entah. aku tertarik ngan piala dunia. Tapi tak tertarik pun ngan nama2 nih. Mungkin Indra Putra lagi bagus dari Ronaldo. Jika Indra Putra berada dalam satu pemerintahan bola yg berwawasan. (tiada sebarang pengkritikan ye...)

Tapi dalam 32 pasukan yang layak menendang bola di Afrika Selatan nanti, aku hanya tertarik dengan 3 pasukan. Tak lah sehebat barisan Azzuri, tapi mampu menggegar barisan pimpinan Cannavaro itu. (kapten lagikah dia? atau sudah pencen juge?)
.........................................................................

Pasukan2 pilihanku...;

KOREA UTARA / DPR KOREA

tarian komunis ke nih?

- ranking 105 dunia. satu tangga di depan thailand.. pergghhhh... masuk worldcup tu.
- kekuatan tak dapat dikenalpasti.
- yang aku tau pasukan ni pernah seri dengan Malaysia pada tahun 2000 dulu.
- walaupun pernah seri dengan Malaysia, puak komunis ini lebih maju dari Malaysia. Mereka pernah menjejaki kaki ke Piala Dunia pada tahun 1966 di England.
- jersi pasukan setakat ini aku belom jumpe dijual di kedai2 al-ihsan mahupun as-siam..

KOREA SELATAN / SOUTH KOREA

Singa Asia

- ranking 47
- Kelibat orang penting Mencester Unaited bakal mencuri perhatian di bumi Afrika nanti. Siapa lagi kalo bukan Pak Cik Sung.
- Kejayaan terbesar di Piala dunia adalah pada tahun 2002 semasa Asia menjadi tuan rumah pertama. Mara ke Separuh akhir.
- Merupakan 'Giant Killer' kepada pasukan otai seperti Italy dan Sepanyol pada tahun tersebut.
- Edisi 2006 di Jerman, mereka gagal ke pusingan kedua. Tersingkir awal akibat kecekapan penjaga garisan ketika perlawanan ketiga menentang Switzeland mengakibatkan Perancis yang masa tu sudah pun nazak, berjaya melangkah ke pusingan kedua.

JEPUN / JAPAN

samurai biru, siap sedia berkamikaze

- Ranking 45
- pencapaian terbaik adalah pusingan ke2. Juga semasa mereka menjadi tuan rumah.
- pasukan samurai biru. dikenali sebagai pasukan yang tidak pernah kenal erti menyerah dan penat. sesuai la dengan nickname nye.
- Dibawah bimbingan jurulatih tempatan, pasukan ini pastinya menaruh keringat bintang mereka kepada 'beckham Asia'-Shinsuke Nakamura, dan bintang Bundesliga, Keisuke Honda.

........................................................................

KENAPA AKU SOKONG PASUKAN-PASUKAN CIKAI NIH?

2 comments:

Anonymous said...

semua yang kau pilih dari asia..
haha

SangKunang said...

haha.. betol tu.

asia untuk asia