Friday, 9 December 2011

Malaysia Negara Plagiat

Kisahnya dua negara berjiran. Tak pernah sunyi dari isu panas. Sentiasa tegang. Dari isu tenaga pekerja, menular ke isu sempadan. Dari lapangan politik menyusup masuk ke arena sukan. Pendek kata, Malaysia dan Indonesia memang tidak boleh bertemu. Pantas saja api kemarahan menyusup masuk mempengaruhi emosi. Mujurlah satu pihak lebih rasional berbanding satu pihak yang ternyata bangang secara serius !

Dari aku kecik sampai ke usia senja ni, satu je isu yang sering dimainkan oleh puak sana tentang keburukan Malaysia. Isunya ialah plagiat atau rompakan budaya atau di pihak sana dikenali sebaga MALING sehingga nama negara kita pun turut diubah sesuka hati.

Isu MALING selalunya berkaitan dengan budaya, contohnya isu tarian pendet yang dikatakan dicuri dari Indonesia. Tidak terkecuali juga isu bendera parti pemerintah Malaysia UMNO yang dikatakan ditiru atau dimaling dari Indonesia.

Dalam banyak-banyak isu plagiat yang diwar-warkan oleh media Indon, isu hari ini adalah isu plagiat yang paling bangang... MEmang lawak hari Jumaat...



khairul fahmi ( Penjaga Gawang Malaysia )

Plagiat
VJ Daniel

Badrool Bakhtiar ( Captain Malaysia U23 )
PLAGIAT
Eross Candra SHEILA ON 7
Safee Sali
Plagiat
Hamka Hamzah
Coba Deh Perhatin


Muka pemain bolasepak Malaysia pun dikatakan plagiat. Memang sah bangang !

* Jangan tunjukkan kebodohan secara melampau... hihi

5 comments:

Airil Azmei(Sky EagLe) said...

haha...kalau nk ckp plagiat..diorng la yg plagiat sbb diorng tu yg xhebat..slalunye bnde plagiat ni xsebagus barang original..wkakaka

SangKunang said...

like, like....

haha, tul tu airil.. bende2 niru ni kan biasanye yang bodo tiru yang pandai.. takde nye yg pandai tiru yg bodo.. hahahaha...

kudabesi said...

kepala bana dia..

dia plagiat pemain amerika selatan tu

Anonymous said...

aku hanya mampu trsenyum je bila ada orng indon ckap malaysia suka pakai bomoh.xdenya bmoh blh bg mnang,klau bleh da lama malaysia ni jd juara piala dunia 10x brtrut2.ingatlah,xde orng bdoh mngaku dia bdoh.org yg ckp xkai otak 2 pandai ke wahai INDONESIA?

Zarra said...

bodonye media indon. kahkahkah