Wednesday 31 December 2008

DIMENSI BARU BOLASEPAK ASEAN


oleh : sapix sangkunang

Vietnam melakar kejuaraan pertama Piala AFF/Suzuki setelah mencipta kemenangan agregat 3-2 menewaskan jaguh asia tenggara, thailand di stadium hanoi hasil hasil jaringan minit-minit akhir oleh wira mereka lee cong vinh. kejayaan ini amat manis kerana hadir di hadapan penyokong mereka sendiri dan lebih manis lagi kerana mereka sebenarnya tidak diberi harapan pada awal saingan piala suzuki yg mana calon juara lebih tertumpu kepada thai dan singapore.apa yang menarik untuk diperkatakan disini ialah kuasa bolasepak asia tenggara hari ini sudahpun berkembang dan jaguhan asean tidaklah berpusat kepada thailand, singapore malah indonesia semata-mata. vietnam yang mara ke suku akhir piala asia 2007 sepatutnya sudah diberi perhatian awal2 lagi.
kembali ke malaysia, situasi ini secara tak langsung sebenarnya memberi cabaran yg lebih besar kepada malaysia yang belum pernah menjamah piala aff. saingan malaysia selepas ini sudah tentunya makin getir. jika edisi-edisi sebelom ini, malaysia adalah pasukan yg sering mengkonfemkan diri ke kelompok 4 terakhir atau semi final, namun tidak lagi ketika ini. segalanya sudah terbukti apabila malaysia tersingkir awal pada edisi kali ini sekaligus gagal mengulangi kejayaan semi final 2 tahun lalu.
apakah malaysia sudah merosot? jawapannya tidak! malaysia tidak merosot, permainan malaysia masih berkembang maju, tapi perkembangan malaysia tidak sepantas vietnam dan satu lagi pasukan yg dalam pembikinan menuju gemilang, myanmar. dengan kata lainnya, permainan malaysia makin ketinggalan dalam kalangan pasukan asean.
melihatkan keadaan semasa dengan kebangkitan vietnam, mahupun myanmar, malaysia harus sedar kita sekarang sudah terkeluar dari kelompok favourite asean... thai, singapore, vietnam, indon, myanmar, malaysia???
sesuatu perlu dilakukan segera untuk mengembalikan kejaguhan kita setidak-tidaknya menerajui asia tenggara...
jangan sampai satu hari nanti untuk ke piala aff pun kita terpaksa bersaing dalam kelayakan bersama loas, filipines, timor leste...
jangaaaaaaaaanlah !!!!!

4 comments:

aisamuddinMH said...

hidup matiku MALAYSIA!!

ChuckNorris said...

aisamuddinMH puyol..hahaha..kalau malaysia menang lawan vietnam aritu,konfem malaysia dah menang sume skali..ni sebab pert la yang malas nk sokong..dah kalah..

Freddie said...

hidup mati seorang Malaysia

SangKunang said...

kita bantu kemenangan vietnam...
tapi andai kata kita yg menang masa game lawan vietnam, entah2 kita dah jadi champion

HIDUP MATI SEORANG MALAYSIA