Wednesday 10 December 2008

Piala Suzuki : Helmi Malang Malaysia Tenggelam


oleh; sapix sangkunang 10 disember 08

Malaysia berdepan prospek pulang awal dari kejohanan setelah tewas 2-3 kepada Vietnam pada perlawanan kedua Piala Suzuki semalam.
dan orang yang dipersalahkan atas kekalahan ini ialah penjaga gol terbaik negara, Helmi Eliza Elias yang melakukan kesilapan besar dengan melepskan gol yang tidak sepatutnya dilakukan sebagai pemain profesional seperti beliau.
namun, seprofesional manapun, sehebat manapun seseorang keeper, mesti suatu hari akan hadir hari malang buat mereka yang seringkali melakukan kesilapan 'bodoh' yang mengundang kedukaan kepada pasukan. saya disini bukanlah hendak mengkritik tp hendak menjentik sedikit.
sebenarnya dalam karier helmi dalam skuad kebangsaan, perlawanan menentang Vietnam semalam adalah 'hari' helmi sepertimana 'hari-hari' yang melanda penjaga gol sebelum ini. helmi yang diangkat dan diagung2kan sebagai penyelesai masalah gawang malaysia yang sering bermasalah akhirnya dimaki hamun juga setelah azizon kadir dimaki hamun berkilo-kilo banyaknya selepas aksi mengecewakan piala asia 2007.
sorot kembali hari-hari malang gol keeper walaupon bertaraf piala dunia;
pada tahun 2002, penjaga gol berbisa england, david seamen terkulai layu bersama2 pasukannya gara-gara kesilapannya gagal menangkap bola sepakan percuma ronaldinho dalam perlawanan menentang brazil yang seterusnya menghukum england keluar dari kejohanan.
di malaysia, masih ingatkah kita pada Kamaruzzaman Hassan?
penjaga gol skuad sukan sea malaysia pada tahun 2001. malaysia ketika itu yang diterajui allan harris dengan barisan pemain hebat seperti akmal rizal, indra putra, hairuddin, gagal di perlawanan akhir bolasepak sukan sea di KL, ditewaskan thailand 1-0 gara2 kesilapan mudah yang dilakukan kamaruzzaman, tertampan bola ke gawang sendiri walaupun tidak diasak oleh pemain thailand yang seterusnya membawa episod malang kepada malaysia dan dirinya sendiri yg dikritik dan terus menyepi dari aksi antarabangsa sehingga kini..
dalam piala malaysia pun situasi ini berlaku. final piala malaysia 2004, megat amir faisal tersilap langkah gagal menyelamatkan lontaran kedalam adrian jurad chamrong yang membawa kemenangan perlis menjuarai piala malaysia menewaskan kedah 1-0.
dan semalam adalah hari untuk helmi eliza elias. tak tahulah apa sebenarnya yang ingin dilakukan helmi ketika itu, namun apa yang pasti ia mengundang kemarahan besar B Satianathan yang mana kegagalan helmi bakal membawa kepada kegagalan satianathan seterusnya bakal menyaksikan jodoh malaysia dan satia bakal ditamatkan jika malaysia pulang awal kali ini.
walau apapun, harapan masih ada walaupun senipis manapun, ia tetap dipanggil harapan.
malaysia bakal berdepan tuan rumah thailand hari ini, mengharapkan satu kemenangan disamping mengharap belas ihsan loas untuk mencipta keajaiban untuk menundukkan vietnam. satu perkara yang agak mustahil berlaku diatas kertas namun tidaklah begitu mustahil berlaku diatas padang.
semoga berjaya anak-anak buah Satianathan.

"LAHIRKU SEORANG MALAYSIA"

3 comments:

Unknown said...

kalo 2002,aku rse keeper mse tuh david seamans kan?

SangKunang said...

hak aa am...

aku tersilap.
naik tulih seamen teringat david james pulak...

huhuhu

Anonymous said...

ni laa pemain malaysia.
bile peminat bagi sokongan, depa bajet star..
ambik star... buat kesilapan bodo.