Tuesday, 3 March 2009

Buku Memang Bertemu Ruas !

Menarik ! Hangat ! Panas ! this is futbol !!!
itulah ungkapan kata-kata sebagai mengulas suasana di stadium shah alam ketika perlawanan liga super antara selangor melayan kunjungan kelantan malam kelmarin.
menarik kerana perlawanan ini menerima kunjungan hampir 50 000 penyokong. lebih menarik kerana penyokong kelantan berjaya memenuhi 1/4 tempat yg diperuntukkan untuk kapasiti kelantan dan berjaya mengimbangi jumlah penyokong tuan rumah. lebih lebih menarik adalah kerana ribuan penyokong kelantan sanggup datang dari kelantan untuk menyertai ribuan penyokong kelantan yg bermastautin di lembah kelang. perlawanan ini ibarat perlawanan separuh akhir piala malaysia walhal ia hanyalah perlawanan liga yang masih jauh perjalanannya.
Hangat... ya memang hangat. walaupun kelantan kecundang 3-0 kepada selangor, tapi perlawanan ini menyajikan aksi yang sama hebat baik di dalam padang dan di luar padang. aksi seimbang antara kedua-dua pasukan, lawan sorak antara kedua2 pihak penyokong, dan aksi perang mulut antara jurulatih, K Devan dan Peter Butler memberi liga malaysia imbasan aksi jurulatih EPL yg tidak sah kalau tidak berkecoh di tepi padang.
dari hangat bertukar panas. sesi provokasi antara penyokong berlangsung dengan aman bertukar menjadi ganas. dari aksi ejek-mengejek berpindah ke aksi balingan botol. tidak cukup dengan botol, kerusi stadium dicabut sebagai acara selingan iaitu pertunjukan kerusi terbang. tidak habis dengan objek terbang, suhu stadium shah alam pantas bertukar. aksi kejar mengejar, pukul memukul mengambil tempat sehingga aksi di dalam padang terpaksa dilupakan buat sementara untuk memberi tumpuan kepada aksi ong-bak di bahagian penyokong sehinggalah dileraikan oleh polis yang boleh dikatakan terlalu sedikit untuk mengimbangi jumlah hadirin. ingatkan sudah abis, hakikatnya aksi kejar mengejar disambung kembali diluar stadium setelah 90 minit masa permainan berakhir.
huh...
inilah akibatnya bila emosi tak terkawal dek latahan provakasi lawan, baik kelantan mahupun selangor.
apa-apa pun tahniah buat penyokong kelantan.
bukan kerana aksi panas,
tapi tahniah kerana berjaya menunjukkan semangat cintakan bolasepak yang begitu tinggi terutama yang sanggup datang dari jauh semata-mata utk perlawanan ini sehingga berjaya menukar shah alam menjadi mini kota bharu.
dan tahniah juga buat selangor yang berjaya membuktikan mereka unggul dan tidak rela dicalarkan dihalaman sendiri.

* puas hati bayar soploh hengget masuk stadium. memang berbaloi krn mcm2 yg boleh disaksikan. xpercaya tanya penyokong yg hadir baik kelantan dan juga selangor.

3 comments:

Johorean anti kelantan said...

Kelantan sial!dtg tempat orang tak tau law!time rammai2 berani,time sorang2 pengecut!cuba la buat mcm tu kat johor!memang mampus korang!haram!

kudabesi said...

aiya..sentimen kenegerian ada kat mane2 bro

sabo2

tak kira kelantan..pahang..johor atau sebagainya mmg kena jaga perangai jgn fanatik sgt

eloknye tangkap je org merusuh ni

baru dia tau langit tinggi rendah.. ingat msk jail, pesatuan anak negeri nak jamin agaknye

kelantan is babi said...

kelantan mmg sial. org kelantan jahat2 belaka. puak2. ingt korg bagus. pengotor sial pnye celaka org kelantan. kelantan sial. lahanat