Saturday, 20 June 2009

My team oh MyTeam ?


Sebentar tadi aku membelek sebuah majalah bolasepak lama dalam koleksiku. salah satu artikel yang menarik perhatianku ialah artikel berkenaan pasukan bolasepak yang diilhamkan dari sebuah rancangan realiti televisyen. Pasukan mana lagi kalau bukan pasukan MyTeam FC. Dalam artikel tersebut, penulis membuat liputan mengenai persiapan pasukan untuk menyertai LIga Malaysia dan juga turut menyelitkan azam, visi, dan misi pasukan yang dibimbing oleh Bojan Hodak itu untuk menjadi sebuah kelab bolasepak yang terulung di Malaysia selain menunjukkan kepada dunia bolasepak, bagaimana mahu menguruskan sebuah kelab bolasepak secara profesional.

Memang diakui, dan tidak dinafikan pasukan MyTeam ketika itu mempunyai ciri-ciri yang lengkap dalam pembikinan menjadi sebuah kelab yang hebat. Dengan pemimpin kelab yang berpengaruh dan berwawasan, penajaan yang kukuh dari syarikat2 besar dan sumber kewangan yang melimpah, MyTeam mempunyai kekuatan tersendiri mewujudkan satu fenomena baru bolasepak malaysia dengan menonjolkan imej pasukan kelab disebalik bayangan pasukan-pasukan lain yang bertunjangkan negeri.

Myteam is not MyTeam. Aku bukan penyokong MyTeam pun. Tapi sebagai peminat bolasepak Malaysia, aku suka mengikuti perkembangan pasukan ini kerana kerana banyak sebab. Ada lah sebabnya..
Setelah dua tiga tahun beradu kekuatan di liga utama malaysia, khabar angin semenjak dua ini agak tidak menyenangkan (mereka). MyTeam dikatakan mengalami masalah kewangan! biar betul. Dari khabar angin, ia bertukar menjadi khabar dalam surat khabar. Pendedahan pemain mengenai masalah gaji tertunggak disusuli dengan laporan akhbar mengenai hasrat pengurusan kelab mahu menjual pemain membuatkanku tersengih kepelikan. Takkan kelab se'gah' MyTeam boleh mengalami masalah kewangan. Kesilapan pengurusan kah? atau penaja lari kah? mana satu??

Seingat aku satu ketika dulu, pasukan ini terlalu kaya sehingga mampu berlatih di Ol Trepod. selain menggunakan MSN sebagai tempat latihan.

Jadi.....

Kata kawan-kawanku, ni semua ada kaitan dengan politik. Politik macam mana tu? Hmmm, pertukaran tampuk pemerintahan negara memberi kesan kepada MyTeam. Yeke? hmmm, entah lah.

Cuma aku berharap, pemilik pasukan ini akan berusaha bersungguh-sungguh memulihkan pasukan agar tidak menjadi pasukan kelab seterusnya yang menemui titik noktah sepertimana yang dialami oleh kelab2 di Malaysia sebelum ini.

Aku yakin dan yakin, bosnya mampu menyelamatkan MyTeam !

(cerita ini belum tamat lagi rasanye. sape tau kenapa MyTeam jadi gini???)

3 comments:

Norfa90.com said...

myTeam da tak glemer kan...hehe....dlu ske je tgok pmilihan pmain tu....las2 skung xhbt mne pun....huhu....

KhaL said...

jange sapa jadi mace sel mppj

SangKunang said...

norfa; myteam dah x glemer, sebab dia x istiqamah dengan misi dan visi dia yg dulu.

khal; aku rasa cam myteam nak turut jejak langkah mppj fc je. haha