Sunday 5 July 2009

Fernandes Bos The Magpies ?


Tidak lama selepas mengumumkan penajaan ke atas kelab bolasepak Liga Utama Amerika Syarikat (MLS), Oakland Raiders, syarikat penerbangan tambang murah Malaysia ingin melangkah lagi. Berita dari Harian Metro -Datuk Tony Fernandes mengesahkan bahawa mereka kini dalam proses rundingan untuk menjadi pemegang saham terbesar kelab bolasepakyang dikenali dengan nama The Magpies itu sekaligus memberi makna kelab itu bakal menjadi milik rakyat Malaysia jika ia menjadi kenyataan kelak.

Jika berita ini menjadi kenyataan, sangkunang tidak mahu tengok pasal bisnes plan diorang, tapi sangkunang terus pikir pasal pembangunan bolasepak negara yang pasti akan sedikit luas jalannya. Jalinan kerjasama Fernandes melalui AirAsia dengan Newcastle pastinya mampu memberi pulangan lumayan kepada perkembangan bolasepak negara kita.

Jika kita mengimbas pemilikan kelab-kelab inggeris oleh jutawan asing, program penghantaran pemain dari negara pemilik kelab pastinya akan diselitkan bersama dalam pakej perjanjian antara mereka. contoh yang paling dekat ialah ketika bekas PM Thai, Taksin Sinawatra yg mengambil alih Manchester City beberapa tahun dulu yg turut disertai dengan penghantaran 3 orang pemain kebangsaan thailand.

Andai kata rundingan Fernandes dan The Magpies menjadi kenyataan, maka besarlah harapan kita untuk melihat sumbangan besar dari tokoh korporat ini iaitu dengan membantu memperkasakan bolasepak Malaysia dengan kuasa yang ada pada beliau.
kita tidak mahu program kerjasama yg tak memberi manfaat kpd bolasepak malaysia seperti yang berlaku ketika syarikat otomobil proton menaja norwich city satu ketika dulu. tapi tak apa lah, yg proton buat tu cuma penajaan saja, berlainan dengan apa yg ingin fernandes lakukan ketika ini iaitu pemilikan.

Kita berharap usaha ini akan menjadi kenyataan demi kemajuan bolasepak malaysia. biarlah moto AirAsia bertukar lepas ni -
"NOW MALAYSIAN FOOTBALLERS CAN FLY !"

2 comments:

asyraf said...

pergh~!!
lepas nie ak tgk pert la main utk magpies..
sebaris ngan owen...hahaha

SangKunang said...

aku xnak main sana acap.
aku nak jadi tukang gunting rambut pemain pun cukup laa.
boleh pegang kepala diorang.
hahaha