Wednesday 28 July 2010

sedih

(SILA CARI GAMBAR MEREKA YANG MEMBELAKANGI MALAYSIA DI FACEBOOK "TM SYOKNYA BOLA") malu aku nak paparkan disini....


Sedih, malu, kecewa.....

Melihat aksi anak-anak muda berkulit sawo matang, berbibir jawa, hidung tak mancung, mata tak sepet, rambut kusut sedikit kerinting.... sah orang malaysia laa tu.

Tapi berpakaian merah, mengibarkan bendera korea selatan, terkinja-kinja riang gembira bersorak untuk pasukan harimau putih korea, disebalik ngauman harimau malaya di kandang sendiri sabtu lepas.

Mengapa masih ramai yg bersikap sedemikian? kalo pasukan kebangsaan malaysia menentang pasukan kelab, aku tak heran sangat. walaupun ia tetap salah dari segi patriotik terhadap negara sendiri. Tapi bila mengibarkan bendera asing yg sedang menentang negara sendiri, aku anggap itu satu penderhakaan terhadap tanah air. Ada yg bagi alasan, "kami disponsor tiket 10 hengget oleh kelab penyokong korea, jadi kami kene laa sokong korea"... PALA OTAK KO !


Andai kata perang meletus di negara kita. Kita diserang atas, bawah, laut, udara. Bermacam jenis musuh menusup ke dalam sistem pertahanan negara untuk melenyapkan kita. Aku rasa tak susah bagi musuh, -hulur saja 10 hengget kepada golongan macam ini, nescaya mereka akan mengangkat senjata untuk menghapuskan tentera negara kita sendiri..

Entah lah, aku tak tau kenapa teruk sangat nasionalisme dalam kalangan rakyat negara kita nih. Dalam Asia Tenggara ni Malaysia antara negara yg memiliki rakyat yg sangat rendah tahap kecintaan terhadap negaranya. MUngkin kita terlalu senang. Mungkin juga salah kerajaan yang terlalu menyuap nasi ke mulut rakyat. Siap kunyah lagi, tunggu telan saje. Mungkin juga sistem pendidikan kita yg salah. Andai pendidikan menjadi punca, sudah sampai masanya kerajaan 1malaysia Najib merombak apa yg ada sekarang untuk memastikan generasi masa depan malaysia tidak terus hanyut, tidak terus berdiri dengan sikap yang ada pada hari ini.

Itu pun kalo mahu lihat Malaysia terus berdiri di peta dunia... Sesuatu perlu dilakukan........

No comments: