Monday 29 November 2010

Brendan Gan | Masa Depan Malaysia?

Brendan Gan, pemain Liga Australia berusia 22 tahun ketika ini sedang beraksi bersama kelab professional negara itu, Sydney FC. Dilahirkan di Australia tetapi bapanya, adalah rakyat Malaysia dilahirkan di Negeri Sembilan.

Khabar dari laman sosial, Facebook menyatakan yang beliau berminat untuk mewakili pasukan kebangsaan Malaysia seandainya mendapat tawaran. Kata sumber utusan;

Selain itu, Azzuddin berkata FAM mempunyai perancangan untuk berjumpa wakil Brendan Gan, 24, yang difahamkan berminat mewakili Malaysia di pentas antarabangsa sekiranya diberikan peluang.

''FAM akan usahakan dalam masa terdekat menemui Brendan, namun ia perlu mendapat makluman Jawatankuasa Teknikal terlebih dahulu dan mendapat perkenan Presiden, Sultan Ahmad Shah.

''Banyak perkara perlu kami teliti terlebih dahulu seperti profil dan laporan prestasi Brendan sebelum kami mengemukakan tawaran bermain bersama skuad kebangsaan, '' katanya.

Profil, laporan, prestasi????
Sudah sah la dia ni bagus, kalo dia tidak bagus mestilah dia ada kat Malaysia sekarang ni. Main dengan Felda United atau Sinar Dimanja Maisarah FC.

PERATURAN

Mengikut undang-undang FIFA, seseorang pemain bolasepak profesional layak bermain untuk negaranya, negara kelahirannya, atau negara kelahiran ibu atau bapanya.

Seseorang pemain profesional juga layak bermain di sebuah negara lain melalui proses naturalisasi atau proses pengurniaan kerakyatan oleh kerajaan kepada pemain tersebut.

Pemain layak mewaliki negara baru dengan syarat, pemain tersebut masih belum mewakili sesebuah negara dalam mana-mana perlawanan antarabangsa kelas A. Sekiranya pemain tersebut mewakili negara untuk perlawanan peringkat umur (contohnya bawah 19 tahun), pemain tersebut masih layak mewakili negara baru.

Dalam kes Brendan Gan, beliau layak terus untuk beraksi dengan Malaysia selagi beliau masih belum mendapat Cap bersama skuad kebangsaan Australia.

NATURALISASI SINGAPURA
Di rantau Asia Tenggara, Singapura merupakan negara yang aktif mengimport pemain dari luar negara untuk dinaturalisasikan kedalam skuad kebangsaan mereka. Pemain-pemain yang dinaturalisasikan Persatuan Bolasepak Singapura ini sebenarnya tiada kaitan langsung dengan Singapura, sama ada ayah, ibu, atuk atau nenek. Mereka sebenarnya diberi kerakyatan oleh kerajaan Singapura untuk membolehkan mereka bermain dengan Singapura. Contohnya, Daniel Bennet dari England, Shi Jiayi dari China dan Aleksander Duric dari Yugoslavia.

YOUNGHUSBAND DI FILIPINA
Jika Malaysia berjaya mendapatkan khidmat Brendan Gan, proses kemasukan Brendan ke dalam pasukan kebangsaan Malaysia SAMA SEKALI tidak menyerupai tindakan Singapura. yang nyata menggunakan jalan pintas. Kaedah yang bakal digunapakai oleh kita mungkin akan menyamai proses yang dilakukan oleh Filipina ketika membawa masuk pemain muda Liga Inggeris ke dalam skuad kebangsaan mereka.

Philip Younghusband dan James Younghusband mulanya adalah pemain skuad Akedemi Chelsea. Kedua-dua beradik ini adalah rakyat kelahiran United Kingdom tetapi ibu mereka adalah rakyat kelahiran Filipina. Kewujudan mereka berdua dikesan oleh penggemar 'game Football Manager', lantas menghubungi Persatuan Bolesepak Filipina. Pihak Persatuan tidak menuggu lama, dan kini Younghusband bersaudara adalah pemain skuad kebangsaan Filipina.

PEMAIN ASING DALAM SKUAD GARUDA
Persatuan SepakBola Indonesia khabarnya kini sedang mengesan 46 orang pemain berdarah Indonesia yang kini sedang beraksi di Liga Belanda. Hasil pencarian, 3 orang pemain kini sudah sah menjadi milik Indonesia, Sergio van Dijk, John van Breukeling dan Irfan Bachdim.
2 daripadanya dikhabarkan bakal memperkuatkan cabaran Indonesia untuk Piala AFF /Suzuki Diember nanti.

MASA DEPAN MALAYSIA
Andai benar kesudian Brendan pulang ke Malaysia, FAM seharusnya bertindak cepat. Jangan berulang kembali kes Shaun Maloney, pemain kelahiran Sarawak yang layak bermain untuk Malaysia. Tapi kini sudah menjadi milik Scotland sesudah pemain itu mendapat aksi kelas A bersama skuad kebangsaan Scotland.

Kepada FAM, bawa pulang Brendan secepat mungkin dan teruskan berusaha menghubungi darah-darah Malaysia yang lain yang khabarnya kini 2 orang berada di Liga Jepun, dan beberapa nama lagi di Liga Championship Inggeris...

9 comments:

galileo said...

Pada sape2 kenal staff kat FAM TU...
tolong forward kan berita nie...
rugi kao x ambik bdk nie...
mmg berbakat+main 1st team kat australia...
kalo nk team kita hebat,kita kene kumpulkan player yg hebat...

SangKunang said...

FAM tengah lena....

ayamserama said...

FAM sebenarnya bukan saja lena tp staf2 pun makan gaji buta dan ramai yang x begitu arif dan passionate tntang bola sepak negara.

kalo la brendan gan ni boleh main untuk pasukan sydney fc, umur pun masih muda iaitu 22 tahun, sudah tentulah dia lebih dari layak untuk mewakili negara.siapa pemain tengah terbaik di malaysia sekarang? safiq rahim? amri yahyah? saya boleh cop jari bahawa mereka2 ini takkan layak untuk main di liga australia pun, apatah lg mweakili kelab sydney fc yang merupakn antara kelab2 top di liga australia. alasan belum dpt profil pemain seperti apa yang dikatakan memang alasan yg x munasabah la.kalo x pernah tgk brendan ni main pun, apa slh nya cepat2 hantr scouting team untuk tgk dia main.

jangan lah fam bersikap ego dalam hal sebegini, apa salahnya cuba mencari pemain-pemain yang mempunyai darah malaysia dan boleh mewakili malaysia.dan kalo dh jumpa cept2 la bertindak.

tgk indon pun dh sibuk cr pmain yg ade drh indon dr negara seperti belanda untuk main dgn pasukan kebangsaan indon. begitu juga dgn filipina. kalo macam singapore, iaitu proses naturalisasi, saya mmg x setuju la sebb mmg x munasabah ambik pemain yang tidak ade kn mengena dengn negara ini untuk main dgn malaysia.

nasihat saya buat FAM, tolonglah buang ego tu..dan buat kerja biar la pantas..ok

ayamserama said...

sangkunang,

sape ea pemain-pemain lain yang boleh main untuk malaysia.

2 org di liga jepun tu sape name mereka?

di liga championship inggeris pula siape?

trime kasih..

SangKunang said...

Sy sangat-sangat setuj dengan ulasan panjang lebar dari ayamserama tu.. nampaknya pembesar2 FAM takut kedatangan Brendan ni bakal menaikkan nama malaysia.. haha..

anyway,
2 orang malaysian kat jepun..

Tam Sheang Tsun. Anak tokei restoran masakan malaysia ni Jepun. Kini berada dalam skuad Yokohama FC.mak bapak lahir kat malaysia.

Tadashi Takeda. Pemain skuad Okayama Fagiano, Liga 2 Jepun. layak untuk menyertai malaysia

liga inggeris.
anak pemilik Cardiff City, nikholas Chan, anak dato Tan Chien Giee.
sorang lagi budak melayu, lupa nama, main kat Millwall FC

adam ridzuan said...

titus james apa cerita kawan2? dia mmg pure malaysia kan. xsudi main ngn malaysia?

SangKunang said...

adam rizuan...
memang betul titus james tu pure malaysia..
tp yg menjadi masalah untuk titus dipanggil menyarung jersi kebangsaan ialah situasi titus skrg yg bukan merupakan pemain bolasepak profesional.. dia di perancis khabarnya hanya bermain 'sunday league'.. kalo bahasa kita, piala majlis daerah, yg mana dia bukan bermain secara profesional

MALAYSIA 4EVER said...

Umur Brendan baru 22 tahun...

jika dia dapat menyarung jersi Malaysia, masa yg ada untuknya sangat panjang untuk memberi kita sesuatu

ariff said...

saya sebagai peminat bola sepak malaysia berharap sangat pihak FAM dapat menarik pemain yg boleh bermain untuk malaysia yg bermain di liga luar dari malaysia. kita bukan nya memberi taraf kewarganegaraan kepada mereka kerana mereka sememangnya layak beraksi untuk malaysia.

p/s: Shaun Maloney lahir di miri tetapi bermain untuk scotland. rasanya pihak FAM patut membuka mata dan memberi tumpuan agar perkara seperti ini tidak terjadi lagi.

pasal tadashi takeda, saya ada bermain beberapa game manager dan agak terkejut juga tadashi takeda bermain untuk malaysia. harap-harap fantasi dunia game itu menjadi realiti.

bukan niat saya untuk mengatakan pemain malaysia sekarang ini tidak bagus tetapi kita seharusnya mengambil peluang yg ada di depan mata.