Sunday 24 July 2011

Kubu Longlai

5-3.
Itulah jawapan dari Jalan Besar seberang Tambak Johor. Sama seperti beberapa perlawanan terdahulu, barisan tengah dan serangan negara menampilkan aksi mantap dan bertenaga. Tapi corak menarik ini di 'spoil'kan oleh kelonglaian barisan pertahanan skuad negara yang melepaskan gol-gol mudah.

Nada kekecewaan ini bukan sahaja dari kita penyokong, tapi turut disuarakan oleh Timb Presiden FAM, TS Annuar Musa
Frustrating melihat OUR DEFENDERS malam ni...and more frustrating to continously losing to a city state like spore..
Tulisan ini bukan mahu mengkritik barisan Rajagobal, jauh sekali mahu menghentam wira-wira negara di padang sana. Juga tidak sesekali mahu jadi tuan penasihat untuk suruh Raja pilih orang tu, ambik orang ni...Tapi hanya mahu mengaitkan corak permainan skuad kebangsaan tika ini dengan punca-punca relevan.

Bolos 4 gol menentang Taiwan, 4 gol berdepan Arsenal, 6 gol dari Liverpool dan terkini 5 gol 'hadiah' untuk Sang Singapura-pura.. Keseluruhannya 19 gol untuk 5 perlawanan.

Kenapa barisan pertahanan kita lemah disaat serangan kita menampilkan aksi cantik ala Eropah?Gua nak kaitkan situasi ini dengan faktor aksi dalam Liga Super.

Ramai orang kata, pengharaman pemain import 3 tahun kebelakangan ini berjaya melahirkan pemain-pemain serangan yang berkualiti kerana aksi mereka tidak dibayangi aksi, kemahiran dan fizikal pemain-pemain import yang lebih baik. Ketiadaan pemain seperti Marlon Alex James, Mahmadou Moustapa dan beberapa nama lagi membuka ruang luas buat orang kita. Kerana itulah timbulnya nama-nama sepert Abdul Hadi Yahya, Ismail Faruqhi, Baddrol Bahtiar dan ramai lagi. Dari itu kita juga telah memiliki 'pool of fowards' yang sangat besar untuk menyarung jersi kebangsaan.

Namun disebalik peningkatan kualiti barisan serangan pemain-pemain barisan atas, timbul pula masalah di barisan bawah. Pemain pertahanan di Liga Super Malaysia tiada kualiti. Kenapa? Kerana pemain-pemain pertahanan di Malaysia tidak biasa berhadapan dengan aksi-aksi luar biasa pemain-pemain asing. Kerana asakan yang diterima oleh pemain pertahanan dalam Liga Malaysia hanya berkisar kepada pemain sama, yang boleh dikatakan sama tempo permainan dan sama kemahiran membawa bola ke pintu gol. Berbanding jika kita memiliki pemain import dalam liga, pemain pertahanan kita akan lebih bersedia dengan gerakan-gerakan yang dihasilkan oleh penyerang-penyerang import berkualiti. Itulah yang jadinya hari ini. Muslim dan rakan-rakan seakan-akan mengambil mudah setiap gerakan penyerang lawan.

Kenapa Piala Suzuki 2010 pertahanan kita sangat mantap???
Oh ye. Piala Suzuki 2010 menampilkan aksi mantap dari barisan pertahanan kita. Dan barisan pertahanan sama masih lagi bersama pasukan kebangsaan -Muslim, Fadhli, Mahali, Asra. Kenapa waktu tu mantap ye?
Iye, masa tu pertahanan kita sangat mantap kerana pada waktu itu, daripada '4 backs' ini, hanya Asra seorang sahaja produk Liga Super Malaysia. 3 lagi bukanlah produk Liga Super. Muslim, Fadhli, dan Mahali adalah produk pelaburan FAM di Slovakia. Disana mereka dibiasakan dengan aksi pantas dan tangkas pemain-pemain Eropah. Di sana juga mereka sudah terbiasa dengan keadaan fizikal orang sana yang tegap dan kasar. Sekembalinya mereka dari Slovakia, mereka meneyertai pasukan kebangsaan, dan pengalaman di sana memberikan sesuatu yang lebih bertenaga untuk Harimau Malaya.

Kenapa sekarang mereka longlai?
Jawapan sudah dijawab. Aksi mereka sedikit menurun kerana Liga Super Malaysia atau bahasa orangputihnya MSL. Selepas menjulang Piala AFF, 3 serangkai ini kembali ke pangkuan Harimau Muda dan beraksi dalam Liga Super Malaysia. Nampak bukan? 6 bulan berada dalam kepompong liga ini, kualiti yang ada pada mereka sudah mulai menurun. Bukan salah mereka. Tapi salah persekitaran pemain-pemain penyerang dalam liga kita yang tidak mampu memberi 'peluh lebih' kepada anak-anak muda ini.

Dan perancangan seterusnya membawa skuad emas ini ke Liga Singapura juga dilihat tidak memberikan lebih pendedahan kepada mereka. Jalan terbaik, kembali ke Liga Slovakia. Duit FAM kan banyak, Astro ada, TM ada, tiket stadium pun RM30 skrg ni. Tebal dompet. Apa salahnya guna sikit kan...

Apa pun, keputusan 5-3 bukanlah kekalahan kepada kita kerana itu baru separuh masa pertama. Masih ada separuh masa kedua yang perlu digunakan sebaik mungkin oleh Harimau kita di gelanggang bolasepak 'sebenar' khamis nanti.

Masuk kandang singa, menyinga,
Masuk kandang harimau, kita bunuh saja itu singa...

4 comments:

Mansor Adabi said...

harap2 FAM dan Rajagopal baca entry nih,,,ataupun hantar artikel ni kepada pihak2 berkenaan,,,

SangKunang said...

pasa liga singapore tu xleh nok wak gapo doh.. agreement sign doh.. HM tetap ke singapura..

huhuhu...

Putra Merah said...

kemah demo..
kawe stuju ulasan demo kato pertahanan kito jadi gitu sebab liga super.
sep2 defender supo x belaja dari kesilape lalu. nok wak guano ni boh?

2nd leg ni xleh wat pendaftaran player baru ko?

SangKunang said...

xleh doh.. registration baru keno tunggu next stage la andai layak.. tp aidil, rizal x pyh regista doh.. ado dale team..