Wednesday, 29 February 2012

HARIMAUKINI


Sekojap tadi, Harimau Malaya hampir dimalukan oleh Pinoy Warriors...

Sebelum itu, fuhhhhhh. Laman ini sudah berhabuk. Berkulat mungkin...

Bismillahirrahmanirrahim..

Sudah lama nikmat menjulang Piala AFF berlalu. Lama sudah. Namun rembesan cecair dari celahan kelopak pancaindera pandang ini masih terasa hangatnya. Mungkin masih baru tapi ianya jelas nyata sudah lama.

Selepas episod gemilang dicipta barisan K Rajagobal di bumi Bung Karno, warga Malaya disuntik satu nafas baharu. Nyawa baru. Rejuvenate kata Peter Butler dalam bahasa ibunda beliau. Ibarat cahaya dihujung terowong Karak, sinar masih ada walau hampir gelita. Mungkin juga cahaya di atas tar ciptaan Ahmad Idham. Segala-galanya baharu tika itu. Zaman gelap sudah tamat. Alhamdulillah, kabus dah hilang, ribut dah tamat. Seluruh umat Malaya boleh tersenyum lebar. Tiada lagi luka duka, tiada lagi porak peranda di singgahsana sana.

Ceh. Tak ada kaitan langsung.

Aku nak cerita pasal bolasepak Malaysia semenjak dua menjak ni. Tadi je, Malaysia hampir ditewaskan Filipina. Hampir tewas. Hari tu belasah Kelantan, pastu menang tipis ngan Sabah. Sebelum-sebelum tu Malaysia berehat panjang. Honeymoon belum tamat. Yang ada pun masa game lawan India. Satu seri satu kalah. Good. Jumpa Australia, kalah besar tapi dapat pengalaman berguna kata Mr Raja.

Selain jumpa Filipina, Australia dan India, TIADA langsung perlawanan persahabatan kelas A sepertimana yang dijanjikan FAM sebaik saja kita menang Piala AFF Suzuki tak lama dulu. Yang ada hanya lawan kelab dalam Liga M. Menang 47-0 pun situ jugak kita.

Aku gemar mengungkit... Tengok ni BERITA

Berita banyak kemain. Arab Saudi mahu uji Harimau Malaya. Korea berminat uji Malaysia. Afghanistan jemput Harimau ke Kabul. Vicente Del Bosque mahu cabar Rajagobal.. Ceh, puii.. Banyak gosip !

Bila aku tengok aksi lawan budak-budak Pinoy sebentar tadi, nampak sangat taraf mereka dah meningkat dalam masa setahun kebelakangan ni. Kita? bukan kata kita merudum. Tapi kita ada masalah tidak konsisten dan tidak meningkat langsung. Takuk lama. Takuk mana, entahlah.

AFF 2012 dah tak lama. FAM masih gaya lama. Steady boss !

2 comments:

✿ Ishaz Zafsh ✿ said...

fuhh~bnyak sarang labah2..dasat!!AFF 2012 dah tak lama. FAM masih gaya lama. Lekk arr der !

SangKunang said...

ilang dah sawang ni.. dah cuci bersih2 dah... =)