Wednesday 31 December 2008

SELAMAT TINGGAL 2008

oleh : sapix sangkunang
31 disember 08

HAri ini merupakan penutup tirai tahun 2008 meninggalkan episod2 suka duka sepanjang tahun. dan esok, angka 2009 akan membuka tirai bakal hadir bersama dengan harapan, impian dan azam baru.
sedikit rangkuman untuk 2008

Politik
2008 menyaksikan negara Malaysia dilanda gelombang politik paling ganas dalam sejarah negara selepas tahun 1969. bermula dengen siri pilihanraya yang menyaksikan parti pemerintah barisan nasional gagal mempertahankan kemenangan 2/3 kerusi parlimen serta kehilangan 5 buah negeri kepada pakatan pembangkang.
rentetan dari itu, pelbagai suka duka ceritera dan drama menghiasi persada politik tanah air. rancangan pengambilalihan kerajaan pusat 16 september yg tak jadi kenyataan, kepulangan semula datuk seri anwar ke persada politik, skandal liwat anwar kembali membuka panggung. dan pastinya perkara yg paling menarik sebagai penutup cerita politik 08 adalah isu hukum hudud yang menggegar kembali setelah diasak KJ.. tahniah KJ.anda memang berani.

Sukan
sukan badminton menggegar. lee chong wei merangkul pingat perak sukan olimpik dan dianugerahkan datuk. menamatkan penantian sekian lama untuk merangkul pingat sukan olimpik. sukan bolasepak mestilah keutamaan. malaysia yg diharapkan untuk merangkul kejuaraan pertama piala aff/suzuki tetapi gagal untuk ke separuh akhir-gagal mengulangi kejayaan 2 tahun lepas. penantian kejuaraan malaysia akan diextend lagi..

Pendidikan
dunia pendidikan dikejutkan dengan pemergian timbalan menteri pelajaran, datuk razali ismail yang pulang ke rahmatullah. pemergian Allahyarham sememangnya dirasai oleh semua warga pendidikan kerana Allahyarham seorang yang sangat dedikasi dan komited terhadap perjuangan pendidikan malaysia sehingga mengenepikan seketika kehangatan perebutan jawatan dalam parti..

Tahun 2009 akan tiba dengan seribu satu cerita lagi. dan yang paling menarik adalh tahun 2009 adaalh tahun peralihan kuasa dimana YAB Datuk Seri Abdullah akan menyerahkan kuasa kepada timbalannya, Datuk Seri Najib..
semoga Malaysia akan terus aman makmur dan berupaya mengharungi cabaran politik globalisasi dengan lebih yakin dan mantap..

ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA

5 comments:

crescent said...

selamat tahun baru xD
wahaha tak caya aku da nak praktikal tahun nih.. ish3

Hilmi Zulfadli Shahrom said...

Happy new year..

kudabesi said...

samat taun baru...

ChuckNorris said...

Ya Allah Ya Tuhanku,
Selamatkan lah Malaysia dari tangan2 perosak agama dan bangsa.

aisamuddinMH said...

Allah, Selamatkan Malaysiaku dari tangan2 perosak agama, bangsa dan negara...

dari pakatan pemuda berjiwa kental lagi suci serta bersemangat kehadapan