Tuesday 30 June 2009

Pandang ke belakang?

Adakah Liga Bolasepak profesional Malaysia semakin menuju zaman penghabisan? cakap-cakap dari pihak fam khabarnya mahu liga malaysia kembali ke liga semi-pro berikutan masalah kewangan pasukan yang semakin meruncing dan yang terbaru melibatkan pasukan MyTeam FC yang berkira-kira untuk menarik diri dari saingan musim hadapan sebagai langkah penyelesaian untuk skuad dari realiti tv itu.

Jika direnung sedalam-dalamnya, adakah liga profesional menjadi punca masalah kewangan pasukan? apa yang salah dengan liga? pada hemat sangkunang, liga tidak salah tapi orang yang menguruskan liga itu yang salah. salah mengurus, salah mentadbir, salah merangka, dan salah melaksana. kenapa kita gagal?

Entahlah, sangkunang tidaklah pakar mana dalam hal ehwal pengurusan bolasepak, tapi apa yang sangkunang nampak kebergantungan berterusan pasukan kelab/negeri kepada FAM dalam hal ehwal kewangan menyebabkan pasukan negeri/kelab terus 'manja' untuk menagih dana dan geran tahunan dari FAM semata-mata.
kebanyakkan pasukan negeri/kelab dalam liga malaysia tidak merangka pelan strategik untuk menjana kewangan seperti menjalinkan kerjasama dengan syarikat korporat dan mencari seberapa banyak rakan penaja dalam usaha mengkorporatkan pasukan agar masalah-masalah lama seperti isu gaji dan kebajikan pemain tidak tergendala.

kembali ke liga semi-pro, atau kekalkan status pro sedia ada (walaupun sangkunang rasa tidaklah pro mana pun)......

... x pasti mana lebih bagus

4 comments:

Krai Utara said...

tulun tukar link banner kraiutara hok baru, tq

SangKunang said...

orait bro... tengkiu

baduk said...

FAM gong jok mulo lagi..tegur x leh terima..

SangKunang said...

hahaha.. gitu laa fam abe baduk weh. x cekak rombok format liga.. 2 tahun skali rombok. tp x dok gapo pom