Wednesday, 23 November 2011

BOLASEPAK ITU EMOSI RAKYAT


Dalam kita meraikan kejayaan skuad Emas Ong Kim Swee, aku tetibe rasa sedih dan sebak. Bukan sedih untuk Fakri, bukan juga sebab team Rajagoba yang kalah ngan India dan dilupakan oleh rakyat jelata akibat kejayaan anak-anak rimau. Nasib baik ko bro Raja.. Kehkeh, Melayu kan mudah lupa.. mudah..

Sebenarnya kan aku tumpang bersedih untuk seluruh rakyat marhaen Indonesia dan seluruh wilayah kepulauan Papua termasuk Ambon dan juga Timor Timur. Apa agaknya emosi diorang tika ini. Mesti ketewasan agung di lapangan sendiri tempoh hari masih sukar untuk dilupakan. Menangis lah, kerna itu sememangnya harus ditangisi.


Muka kecewa "kenapa ya nenek moyang gue nggak pindah ke Malasia??"


Sesape yang masih ingat tahun 2001. 2001 bukan 2011 ok.
Tahun 2001, Malaysia merupakan tuan rumah Sukan Sea ke-21. Tahun 2001 adalah tahun fasa-fasa akhir pemerintahan Great Leader Tun Dr Mahathir Mohamad. Dibawah pemerintahan Tun M, Malaysia memang cukup gah dalam arena penganjuran sukan-sukan besar. Tun M yang membawa Sukan Komanwel ke KL. Terbinanya Stadium Gelora Bukit Jalil (salah) juga adalah inisiatif Tun yang berhasrat menjadikan KL sebagai salah satu pusat sukan Asia. Kenapa Tun berbelanja besar untuk sukan? Tanya Tun, satu je jawapannya,
SUKAN MENYATUKAN RAKYAT.

Memang terbukti. Sukan menyatukan rakyat. Tahun 2001 adalah tahun sukan negara kesinambungan daripada kejayaan pengajuran SUKOM 98 yang sehingga kini aku masih rasa kehebatannya. Mana-mana rakyat Malaysia yang sudah mencapai umur matang pada tahun tersebut sudah tentunya berasa bangga yang amat hidup
di Malaysia. Kebanggaan terhadap negara melalui sukan tidak boleh dicapai melalui bidang-bidang lain. Nyata !

Berbalik kepada cerita lampau Sukan Sea 2001.
Sepertimana tuan-tuan rumah sebelum dan selepasnya, Sukan Sea adalah medan menggungguli saingan apatah lagi dengan status tuan, segala mak nenek acara sudah semesti menjadi kelebihan kepada kita. Ya, 111 pingat emas digondol menjadikan kita juara keseluruhan Sukan Sea ke21. Tetapi, Juara keseluruhan tidak memberikan apa-apa kegembiraan kepada rakyat jelata. Yang bergembira mungkin hanya puak-puak yang dapat pingat emas dan kaum kerabat sukan mereka saja. Ini semua gara-gara BOLASEPAK !

Tahun 2001 adalah tahun dimana PersaTUAN Bolasepak Malaysia memiliki skuad yang sangat hebat. Mungkin terhebat sepanjang FAM dibawah pemerintahan sultan. Kita punya barisan serangan yang sangat berbisa. Lagi bisa dari Tamil Arasu dan rakan-rakan.

Tahun tersebut Malaysia dikurniakan bakat luar biasa dari Jitra-Kedah. Ianya tak lain dan tak bukan ialah AKMAL RIZAL AHMAD RAKHLI. Manakan tidak, sebelum Sukan Sea bermula, Akmal Rizal sudahpun dinobatkan selaku penjaring terbanyak kelab bolasepak Divisyen 2 Perancis, FC Hegganau yang merupakan kelab angkat kepada Racing Strassbourgh.

Akmal & Hai-O masih berambut

Aksi hebat Akmal di Perancis terlalu cepat menular ke bumi Malaysia dan seantero Asia Tenggara walaupun ketika itu kita masih belum memiliki jalur lebar 4G, U dan sebagainya. Lantas, kekuatan beliau ditagih dan beliau dibawa pulang untuk memastikan ibu segala pingat berada dalam dakapan tuan rumah.

Kepulangan Akmal disambut oleh jurulatih negara, Allan Harris yang mengharapkan Akmal membawa bersama sentuhan Eropah. Di kaca mata media-media negara jiran, Akmal merupakan senjata rahsia Malaysia dan mereka tentunya bimbang status penggempur utama bintang negara mereka akan tercalar dek kerana hadirnya Akmal. Indonesia dengan Bambang Pamungkasnya, Thailand ketika itu dengan Teeratep Winothai yang baru pulang dari latihan dengan kelab Everton FC.

Sukan Sea 21 bermula di Kuala Lumpur. Abaikan sukan lain. Tumpukan perhatian kepada Bolasepak. Skuad terbaik Allan Harris dilihat mempunyai ramuan terbaik untuk menjadi kuasa baru bolasepak Asia TEnggara. Memiliki rangkaian penyerang berkualiti dibarisi Akmal, Hairuddin Omar (kapten), Nizzaruddin Yusof yang ternyata lebih hebat dari gandingan Izzaq Farris-Fakri Sarani, situasi yang seharusnya menggerunkan barisan pertahanan mana-mana negara bertanding. Di bahagian tengah, Malaysia memiliki Juzaili Sameon, K Rajan, Hairun Haled Masrom dan Indra Putra Mahayuddin selaku perancang utama. Seperti gandingan Muslim Ahmad-Fadhli Shas, barisan pertahanan Malaysia ketika itu dikemudi rapi oleh Norhafiz Zamani-Khaironnisam Sahabuddin dan diapit rapat oleh Rosdi Talib dan Subree Sulong. Sememangnya mantap.

Peringkat kumpulan memang tak ada masalah buat anak-anak harimau (belum lagi keluar nama Harimau Muda). Menewaskan Indonesia melalui gerakan cantik Akmal Rizal dan rembatan kencang K Rajan membuatkan kerabat pemerintah bola mula bermimpi awal bahawa pingat emas tahun ini milik Kuala Lumpur. Mara ke perlawanan akhir dengan bergaya membuatkan seluruh warga Asia Tenggara mula mengangkat tabik hormat kepada Akmal Rizal yang disifatkan mereka aksinya sudah jauh meninggalkan striker-striker lain di rantau ini.

Mara ke perlawanan akhir menentang Jagoan Asean. Sape lagi kalau bukan Skuad Gajah Putih- Thailand. Diatas kerta Malaysia memiliki segalanya. Diatas padang pun sama, Malaysia sememangnya menguasai perlawanan akhir yang disaksikan puluhan ribu rakyat di Bukit Jalil. Namun sayang, menguasai perlawanan tapi gagal menghasilkan jaringan membuatkan perlawanan terikat 0-0 sehingga hampir wisel penamat ditiupkan.

Ketika Indra Putra dan rakan-rakan mula mencongak aksi di masa tambahan, ketika pengadil sudah mula melihat jam dan mengepit rapat wisel di bibir, ketika itulah Teeratep Winothai melalukan larian kencang dari sebelah kanan setelah menerima hantaran jauh dari pertahanan. Teeratep ketika itu melakukan larian solo, dan melakukan cross ke arah pintu gol Malaysia yang dikemudi Kamaruzaman Hassan (bukan sharbinee). Sebenarnya ketika itu, situasi bola lintang itu sedikitpun tidak mendatangkan sebarang bahaya buat Kamaruzaman kerana tiada langsung pemain Thai lain yang berlegar di pintu gol. Tetapi Kamaruzzaman sendiri yang menjadikan bola itu bahaya, dengan menghulurkan kaki kanan untuk menyambut bola dalam ketika bola sebenarnya boleh ditangkap dengan tangan. Bila kaki dihulur, berlakulah biasan atau dalam bahasa inggerisnya dipanggil deflection, lantas bola tanpa segan silu menuju ke jaring pada masa di score board dicatatkan minit ke 90 !!!!! 1-0.

Di Berita Harian dan Utusan Malaysia keesokkan harinya, terpampang sebesar-besarnya muka Kamaruzzaman Hassan berlinangan air mata dengan tajuk utama 'MAAFKAN SAYA'..
Inilah Kamaruzaman (ihsan Rizal Hashim)

Satu minggu satu Malaysia berduka nestapa walaupun kita juara keseluruhan Sukan Sea21.

Sebab itulah aku memahami kedukaan yang dialami satu Indonesia ketika ini..

Sekian.....

****************************************
PEMBETULAN: FINAL SUKAN SEA 21 2001 BERTEMPAT DI STADIUM SHAH ALAM. Entah, x pasti...

7 comments:

Anonymous said...

pembetulan...perlawanan akhir tersebut berlangsung di stadium shah alam.

JiWo said...

yeahh..
kawe pun baru teringat,
final di shah alam.

anyway,
kupasan yg menarik. tentang emosi.
sememangya malaysia berkabung waktu tu. gara-gara kamaruzaman hasan

✿ Ishaz Zafsh ✿ said...

we tend to forget about history but the moment happened last time will never fade away..

~reminiscence of Malaysian football

thumbs up!

Pak Man laksam said...

Tahniah! kupasan yang penuh dengan fakta.
Pak Man suka. Tak melalut-lalut macam setengah-setengah blog.

frank said...

Hi, I came across your site and wasn’t able to get an email address to contact you. Would you please consider adding a link to my website on your page. We are happy to offer you a 10% discount to our Online Store if you do so. Please email me back and I would be happy to give you our link.

Thanks!

Frank
frank641w@gmail.com

SangKunang said...

Anonymous & JiWo :
shah alam ek? bukan BJ?? gua pun x pasti. sumber sahih tiada dalam rekod FAM.. kihkih..

IshazZafsh:
Sejarah itu Story ~

PAkMan:
Tenkiu, tenkiu.. jenguk2 lagi laa ye =)

Anonymous said...

confirm shah alam...bkn SBJ...