Wednesday 10 December 2008

Lelaki di IPTA/IPTS

by sapix sangkunang.

10 disember 08

Baru-baru ni, isu kekurangan billangan penuntut lelaki di IPTA ditimbulkan kembali. Kali ini di dewan mulia parlimen. Isu dibangkitkan oleh ahli parlimen Rembau, Yang Berhormat Encik Khairy Jamaluddin ketika bertanya soalan kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron.

Timbalan menteri itu menjawab walaupon kaum lelaki kurang di IPTA, namun kaum lelaki masih menguasai bidang pengajian peringkat doktor falsafah.

Untuk YB Khairy, sangkunang tolong jawabkan persoalan itu;

Sebenarnya, isu kekurangan lelaki di IPTA pada hari ini tidaklah perlu YB gusarkan mahupun ditakuti. Sebelum bertanya kenapa kurang, YB perlu menyelidiki faktor2 yang menyebabkan lelaki kurang di IPTA.

Pada pendapat sangkunang, lelaki kurang di IPTA bukan kerana lelaki kurang pandai semata-mata. Tapi perlu dilihat dalam sudut serta faktor yang luas lagi.

Pertama, IPTA dikuasai kaum perempuan kerana pemilihan untuk mendapat tempat dalam institusi itu lebih memihak kepada perempuan kerana sistem pendidikan kita yang masih ‘exam oriented’.

Sistem peperiksaan di peringkat sekolah adalah lebih kepada penilaian dalam dewan peperiksaan yang mana ia lebih menitikberatkan penguasaan memori calon berbanding kefahaman dan penguasaan amali. Oleh sebab itulah sistem ini lebih memihak kepada kaum perempuan yang kebanyakkannya berupaya untuk menghafal satu buku teks berbanding pelajar lelaki yang hakikatnya boleh melakukan perkara yang sama tetapi kurang sifat kerajinan berbanding kaum perempuan.

Jom selidik lagi kenapa lelaki kurang di IPTA.....

Institusi pengajian selepas SPM/STPM di negara ini adalah terlalu banyak merangkumi bidang kedoktoran, sektor awam mahupun yang yang terlibat dengan lapangan kemahiran, tidaklah tertakluk kepada universiti sahaja. Jadi kebanyakkan lelaki yang tidak diterima masuk ke IPTA ini menyertai institusi2 yang sejiwa dengan mereka seperti politeknik, kolej komuniti, pusat giat mara, institut latihan perindustrian dan banyak lagi.

Jadi, pernahkah kita terpikir, jika lelaki tidak memenuhi pusat2 sebegini, adakah kaum perempuan akan berbondong-bondong memenuhinya???

Sanggupkah kaum perempuan berkecimpung dalam lapangan yg memerlukan mereka dicemari minyak2 hitam enjin kenderaan, lori bas kontena, serta dibakar kulit dek terik panas mentari?

Satu lagi,

Walaupun kaum lelaki tidak ramai yang menyertai IPTA, tak bermakna mereka tidak berguna kepada negara. Jika tidak menyertai institusi2 kemahiran, ramai kaum lelaki akan menyertai pasukan2 keselamatan negara spt tentera, polis, maritim, bomba, kastam, imigresen dan sebagainya. Perempuan pun ada turut serta tetapi tidak ramai jumlahnya jika nak dibandingkan dengan populasi mereka diperingkat belia muda. Jadi jika kekurangan lelaki di IPTA dipersoalkan kenapa kekurangan perempuan dalam bidang2 sebegini tidak dipersoalkan walhal khidmat mereka pun diperlukan juga dalam bidang2 tersebut.

Hmmm, terfikir jugak sangkunang. Kalau terlalu ramai lelaki masuk IPTA/IPTS, sape laaa yang nak tolong kejar mat rempit malam2, sape laaa yang nak siram rumah terbakar, sape laaa yang nak tembak menembak dengan pengedar dadah, sape laaa yang nak jadi posmen hanta surat rumah ke rumah, sape laa nak jaga sempadan, sape laa, sape laaa.....

Cuba terbalikkan keadaan dan berfikir sejenak...Lelaki memenuhi IPTA/IPTS sementara pasukan2 keselamatan negara, bengkel lori bas keretapi, serta tukang-tukang besi keluli, dimonopoli kaum wanita.....

*setiap makhluk Allah punya peranan masing2 hatta seekor nyamuk sekalipun.

sekian

1 comment:

Unknown said...

aku stju nih,tp ratio tuh mmg dh xmsuk akal,sbb tuh at least kene ade gak sbilangan laki utk bkan balance kan bilangan ladies,tp gak utk bela negara kita...