Friday 23 January 2009

Taufan Melanda Lagi

Semalam, skuad bolasepak malaysia membuka tirai perlawanan antarabangsa 2009 dengan seribu satu kecalaran memukau mengoyakkan lagi harapan yg sememangnya kini senipis kulit bawang. malaysia mengulangi sejarah 2007, tewas 5-0 di tanah air sendiri, di hadapan penyokong sendiri. kali ini, giliran UAE berpesta untuk memalukan malaysia.
berang dengan keputusan yg teruk itu, penyokong2 malaysia berkumpul di pintu masuk utama selepas perlawanan untuk meluahkan perasaan atau nama rasminya berdemonstrasi meminta pengunduran jurulatih dan juga pegawai2 utama bolasepak negara.
dari bibir mulut jurulatih, B satianathan, lantas menyalahkan struktur bolasepak malaysia sebagai punca kemeruduman prestasi kita. menurut beliau, LIga Malaysia yg ada sekarang adalah bukan liga bolasepak.. tidak dapat dipastikan apa siratannya. tp jika diteliti, penghamburan mulut satianathan itu ada kebenarannya. struktur dan sistem kita sudah rosak teruk yang tidak mungkin dapat diperbaiki oleh pomen2 sedia ada dan akan mengambil masa yg lama jika dihantar ke workshop2 part time spt yg ada hari ini.
mengkaji punca kekalahan besar malaysia semalam, secara peribadi saya berpendapat, adakah ini kesan awal akibat pengharaman khidmat pemain import untuk liga 2009???
sedangkan rasional awal pengharaman ini adalah untuk memberi ruang bernafas yg lebih besar kepada pemain2 tempatan terutama posisi penyerang yg sering dibayangi kehebatan mamat2 impot? adakah berkesan? jika berkesan kenapa penyerang kita masih lagi malu2 di depan gol?
sesuatu yg harus dikaji semula oleh FAM.
tolak ketepi seketika kelemahan pasukan malaysia. memandang ke sudut lain, penonton yg datang ke stadium semalam tidak menolak faktor kegagalan pengadil berlaku adil sesuai dengan nama kerjanya sebagai pengadil sebagai punca awal penurunan mood atau down dalam kalangan pemain berdasarkan beberapa keputusan yg tidak sepatutnya dilakukan oleh pengadil seperti menghadiahkan penalti kepada lawan dan menghentikan perlawanan separuh masa pertama secara tiba2 disaat malaysia dihadiahkan sepakan percuma dihadapan kotak penalti. implikasi keputusan yg agak bangang itu, padang stadium bolsepak cheras dihiasi dengan botol2 terbang daripada tangan2 penonton yg mentarget pengadil.
keputusan2 pengadil perlawanan amat mengecewakan. ada mulut2 yg membisikkan kata2 semuanya sudah diatur. kerana kita tahu UAE adalah sebuah negara kaya ditambah lagi dengan kekuatan power presiden AFC mohamad hammam yg berwarganegara UAE. dan sejak akhir2 ini pun, negara2 bolasepak yg bukan dari rantau arab banyak mempersoal kepimpinan Hammam yg dikatakan banyak berpihak kepada negara arab sehingga ada yg menggelarkan AFC sebagai Arabian Football Federation, bukannya Asian Football Federation.

.....off

1 comment:

Anonymous said...

bubar saja fam tu.
x payah ada pasukan bolasepak kebangsaan lagi bagus.
biarkan dalam masa 5 tahun.
tumpukan pembangunan di peringkat sekolah saja.
bila dah rindu yang teramat, boleh laa bentuk balik pasukan kebangsaan

-ultras malaya-