Tuesday 21 April 2009

Rajagobal Jurulatih Baru Malaysia

FAM bikin kezutan lagi...
K. Rajagobal secara sah dilantik sebagai ketua jurulatih skuad kebangsaan malaysia menggantikan B. satianathan yg dipecat januari lalu ekoran kekalahan memalukan 0-5 kepada UAE.
pada pengumuman petang tadi, perlantikan rajagobal nyata tidak menepati ramalan ramai. sebelum ini, hanya 2 nama yang berkisar dalam pertimbangan FAM iaitu K. Devan dan Azrai Khor dan Azrai lebih menonjol selaku pilihan untuk kerusi panas itu. namun difahamkan, azrai enggan dilepaskan oleh KFA yang masih memerlukan khidmatnya dan di pihak Azrai sendiri, beliau mahukan kebebasan 100% jurulatih dalam memilih pemain sekiranya dilantik sebagai jurulatih kebangsaan.
persoalan?
apakah kehendak azrai enggan dipenuhi FAM yang masih takut untuk memberi kebebasan penuh kepada jurulatih dan masih percaya kepada ketelusan panel pemilihan pemain kebangsaan?
dan, benarkah kegagalan mendapatkan khidmat azrai membuatkan FAM terpaksa beralih arah kepada Rajagobal yang dibuat secara last minip? last minip decision...hmm, macam la x pernah berlaku dalam FAM sebelum ni.
umum mengetahui bahawa rajagobal baru sahaja beberapa hari dinaikkan pangkat daripada tugas lamanya iaitu jurulatih bawah 20 kepada jurulatih bawah 23. dan selepas beberapa hari memegang tanggungjawab untuk membimbing skuad bawah 23, rajagobal kini terpaksa menggalas tugas yang lebih berat membentuk skuad kebangsaan.
pelik sungguh keputusan yang FAM buat ni. bukan berniat untuk memperkecilkan kewibawaan rajagobal, tapi hati ini memang berniat untuk memperkecilkan keputusan yang dibuat secara mengejut ni.
selepas pemecatan satianathan, FAM berkata mereka akan lebih berhati2 dalam memilih jurlatih kebangsaan dan memperhalusi setiap calon dan mereka yang benar2 layak dan berpengalaman sahaja wajar dilantik untuk mengemudi skuad kebangsaan.
sekarang apakah...? biarlaaa.

*kesian rajagobal, mungkin akan jadi mangsa seterusnya kegagalan struktur bolasepak malaysia. tp sebagai peminat bolasepak tempatan, sangkunang berharap, skuad malaysia akan lebih maju dibawah bimbingan beliau.

No comments: