Wednesday, 17 August 2011

Ramadhan | aku, dia dan cerita

ENTRI BERTARAF DIARI...

HAPPY BIRTHDAY TO ME...

ENTRI BERTARAF DIARI INI ADALAH SEBAGAI UCAPAN TERIMA KASIH KEPADA peminat nombor 1 Sangkunang, Ishaz Zafsh yang bersusah payah menggerakkan jejari runcing beliau menaip kata-kata ucapan kepada saya.. Thanks my Wirawati.

Ehem.. Lupa nak bagi salam. ASSALAMUALAIKUM dan SALAM 17 RAMADHAN.
17 Ramadhan bersamaan dengan 17 Ogos 2011. 17 Ogos 2011 - 17 Ogos 1986 [samadengan] 25.

25 TAHUN JUBLI PERAK
Wah, sambutan ulangtahun Jubli Perak tu. 25 Tahun. Bermakna sudah 24 tahun berlalu aku diberi peluang menyedut O2 dan menghembus CO2 di alam yang terbentang luas ini. Alhamdulillah... Sesungguhnya perjalanan ini sungguh panjang. Dan Engkau telah dan akan mengatur sebaiknya untukku. Kerana Engkau Maha Mengetahui segalanya.

25 TAHUN DIA
Detik 25, 2011 ini adalah saat terindah dalam hidup. Aku dihatinya dia dihatiku. Semoga Allah satukan kami dalam ikatan kekal abadi. Biar masa mencemburui aku kan terus menanti.

25 TAHUN SAHABAT
Alhamdulillah, sepanjang diberi ruang berjalan diatas bumi ini, Allah mengurniakanku ramai kawan, ramai kenalan, ramai sahabat dan ramai saudara. Berjalan, melihat dan mentafsir... Ramai orang aku kenali. Ijazah terbaik datangnya dari jalanan. Ya, sepanjang perjalanan jauh, ia banyak mendewasakan aku. Mematangkan aku dalam setiap pergaulan, dalam setiap persahabatan.

Alhamdulillah, syukur padaMu. Kerana sahabat hidup aku di tahun 2011 ini banyak dipermudahkan. Syukur pada Mu ya Allah kerana menghadirkan aku sahabat seperti mereka.
Aku di rumah yang selesa tika ini kerana sahabat. Aku memandu kenderaan besar dengan harga yang murah juga kerana sahabat. Aku mampu menambah pendapatan sampingan lain juga kerana Sahabat. Allah berkatilah hidup mereka..

25 TAHUN MAMA
Sepanjang-panjang tahun aku lalui. Tingkat demi tingkat aku lepasi, tahun 2011 adalah tahun yang paling bermakna dalam hidupku dan kedua orang tuaku. Permulaan sebuah kehidupan bermulanya di sini. Tahun 2011 menghadirkan nikmat yang tidak terhingga kepada ku. Tahun 2011, air mata Mama mengalir menyaksikan aku menggenggam segulung ijazah. Sudah lama pipi ini tak dikucup Mama, hari itu penantian itu hadir. Kata Mama, "Im proud to be ur Mama"... "thanks Mama. This is for u. My ijazah is yours, my job is yours, my salary is yours, and everything i did is yours.." (dalam bahase melayu kelate weh, aku x cakap inggeris ngan mama. Mau kene pelempang).

Lama aku menanti saat ini. Saat berkerjaya kerana inilah masanya aku membalas semua jasa orang tua 24 tahun yang lepas. Walau aku sedar duit yg aku sesen pun tidak mampu membalas berjuta jasa dan pengorbanan mama dan abah.

Sedetik sebelum berbuka, satu mesej diterima,
"Salam Abe Ngoh. Selamat Hari Lahir. Besa doh anok ma ni. Ma raso baru jah kmarin Ma dukung Abe Ngoh. Happy Birthday Ngoh. Semoga jad anak yg soleh. dan semoga peningkatan umor ni disusuli bersama kematangan. Selamat menempuh dunio yang lebih mencabar"

Saat membaca mesej, aku terkenangkan detik 24 tahun yang lalu. Mama bertarung nyawa melahirkan aku ke dunia. Betapa azabnya tidaklah kumengerti. Tanpa kelengkapan canggih, tanpa fasilitas seperti bayi-bayi hari ini, tanpa bidan yang tak sempat tiba, hanya bertemankan Abah. Tabik untuk Mama. Mama sungguh hebat.

Menghirup nafas segar buat kali pertama, Syafiq diberi nama. Bermaksud 'Yang disayangi'.. Aku ingin terus disayangi. Terima kasih Mama. Kerana asuhan Mama aku berdiri hari ini, kerana suapan Mama badanku sihat cergas, kerana didikan Mama aku berjaya hari ini, kerana rotan Mama aku tau menyembah Pencipta, kerana minat Mama, turunnya jiwa Bolasepak dalam diri ini. Maaf kerana tak dapat jadi pemain bolasepak negara. Biar Abe Long sorang je. Angah, ikut didikan Abah. Jadi pendidik bangsa...

Ya Allah Ya Tuhanku, sihatkanlah tubuh badan Mama. Sembuhkanlah penyakit yang dideritai Mama. Permudahkan setiap urusan perubatan Mama. Aku sayang MAMA.

Birthday tahun ini, aku tak nak hadiah dari Mama. Biar aku yang beri hadiah untuk Mama. Mamaku sayang. I LOVE U...
~Cintaku tertinggal di dalam hati Mama & Abah~

5 comments:

UstazWarriors said...

bakpo koho lamo koho jiwo demo ni.haha.
takpo2 jiwo ko mok takpo.
jange ile pulok prinsip n jiwo kental demo tu. salute boh.

Salam Satu Jiwa

Anonymous said...

ini malam Selangor tundukkan Kelate.

VIVA SELANGOR

B3LI3V3 33
33 kali piala malaysia. tahun ini kami yang punya

-KOMRAD MERAH KUNING-

Anonymous said...

jiwo.huhu

nate komrad merah kuning kecek agah.
kaloh doh kan smaley. doksoh kecek banyok laa mu. taun ni kelate mene lagi

Ishaz Zafsh said...

peminat no 1???ishh..perasan sgt dah 2..hahaha..tp mmg betol pwn~sy peminat awk,incik SangKunang..dulu kini dan selamanya~ :)

SangKunang said...

dulu kini dan selamanya.. like