Monday 26 January 2009

Selamatkan Bolasepak Malaysia

dalam saat ini, tika waktu ini mood aktivis2 dan pencinta2 bolasepak malaysia berada dalam keadaan yg amat kronik. marah, sedih, kecewa, hampa, putus asa berkolaborasi bersama-sama kecalaran bertimpa-timpa menempek ke wajah bolasepak malaysia.
marah kerana kalah kepada UAE, sedih kerana dimalukan dihalaman sendiri, hampa kerana 5 gol dibolosi, putus asa mengenangkan sejak bergelar bayi hingga berstatus bapak kita masih di takuk lama. entah berapa lama lagi harus ditunggu untuk menjelmakan wajah harimau malaya.5 tahun lagi, 10 tahun lagi, sasaran piala dunia 2018, mampukah atau sasaran ke piala dunia terlalu jauh utk kita sejauh 3 4 generasi mendatang?
sesuatu yg drastik perlu dilakukan agar kita tidak terus tenggelam hanyut lemah dibawa arus perubahan masa dan zaman. jika zaman sudah jauh berubah, kenapa 'orang' kita masih sama? (paham2 laaa)...
disebalik pendedahan lantang B Satianathan mengenai "M-League is not football", jika diteliti banyak kebenarannya dan realitinya itulah liga kita sekarang.
puncanya:

1. Tadbir urus Liga Malaysia
- jika diperhalusi dan diteliti, perlaksanaan Liga Super sepatutnya dibawah bidang kuasa Malaysian Super League Bhd (MSL) yg bertanggungjawab dalam perjalanan liga dan sbg sebuah syarikat, MSL perlu bertanggungjawab dalam mempromosi liga sepertimana yg dilakukan oleh kebanyakkan liga2 utama luar negara. tp apa yg diperhatikan MSL Bhd tidak berperanan langsung dalam menentukan hala tuju liga malaysia dan apabila liga tidak popular, peminat dipersalahkan & didakwa tidak patriotik.

2. FA sbg institusi penyumbang bakat telah gagal
- dalam menentukan kejayaan sesebuah pasukan kebangsaan, pasukan negeri/kelab memainkan peranan sebagai pusat penghasilan bakat atau feedar kepada pasukan kebangsaan. secara kasarnya, memang sistem ini wujud tapi secara halusnya adakah ini sahaja pemain berbakat yang kita ada? atau memang sistem pencarian bakat yang ada pada hari ini disasarkan hanya kepada sekolah sukan bukit jalil???
namun apa yg nyata, pembangunan akar umbi kita sebenarnya sudah nazak, dan memerlukan nafas dan idea baru.

3. Campur tangan politik
- sistem FA untuk pasukan liga malaysia yg ada pada hari ini sudah tidak releven dan sudah sampai masanya kita mereform sepenuhnya kepada sistem FC yg mana pasukan negeri/kelab tidak lagi terikat dengan politik semata-mata.
di beberapa buah FA negeri, perubahan suasana politik malaysia baru2 ini turut mengubah iklim bolasepak negeri2 tersebut. pertukaran kerajaan membawa bersama pertukaran pemimpin pasukan. perubahan tampuk pimpinan juga membawa kepada tarik tali antara pihak2 bercanggah mengenai nasib pasukan termasuklah kerajaan lama menarik kemudahan2 yg disediakan oleh kerajaan lama..what da...????
ini lah sedikit kecacatan perlembagaan di beberapa FA yg mensyaratkan presiden mestilah dari kalangan menteri besar.. xtau bola pun x pa laa asalkan menteri besar...

bercerita mengenai masalah bolasepak malaysia, terlalu banyak sebenarnya jika mahu dikupas. tp buat letih je kupas kalau x koyak2.
cuma buat masa ini eloklah kiranya FAM menumpukan pembangunan akar umbi sahaja. yang dah lapuk tu biarkanlah, tumpukan masa depan. satu cadangan dalam memperkasa bakat dari usia muda;
- FAM perlu jalankan kerjasama lebih erat dengan kementerian pelajaran malaysia. tempatkan bekas2 pemain kebangsaan bersama2 unit kokurikulum pejabat pendidikan daerah (PPD). pegawai ini bertanggungjawab merangka program pembangunan bakat di kawasan ppd tersebut sekali gus bertindak sbg ejen utk diserapkan ke akademi negeri.

sekian

1 comment:

rimau said...

takyah cakap banyak dah..

selepas zaman tan sri abu samah,
FAM memang dah lama MATI !