Friday 3 April 2009

Mimbar Jumaat


lokasi : masjid TNB Bangsar

khutbah jumaat hari ini membicarakan tentang proses peralihan kuasa di malaysia. khatib mengajak sidang jumaat bersama-sama merenungi konsep pemerintahan di dunia ini bukanlah satu kekuasaan sebaliknya merupakan satu amanah dan tanggungjawab berat daripada Allah SWT. khatib turut memetik kata-kata Saidina Abu Bakar as-Siddiq ketika menyampaikan ucapan perdana menggantikan Rasulullah s.a.w. sebagai khalifah menyeru umat Islam ketika itu yang maksudnya:

"Wahai manusia meskipun saya telah dilantik untuk memimpin kamu, tidak bererti bahawa aku yang terbaik di kalangan kamu semua. Jika kamu melihat aku berada dalam kebenaran, maka tolonglah aku. Seterusnya beliau berkata jika kamu melihat aku berada dalam kebatilan maka luruskanlah aku, taatilah aku selama aku taat mematuhi perintah Allah. Jika aku menderhaka kepada perintah Allah, kamu semua tidak perlu lagi mematuhi perintah aku".

rakan2 bloggers sekalian termasuk diri saya,
beramanah lah kita semua dalam menjalankan tanggungjawab sebagai pemimpin, tidak kira pemimpin peringkat tinggi mahupun sekecil-kecil pemimpin dalam sesuatu persatuan hatta dalam keluarga sekalipun....

2 comments:

kudabesi said...

transformational leadership...

hehe mimbar jumaat tmpat menuntut ilmu sbnarnya..dunia dan disana

jd jgn tidur...

Anonymous said...

Salam,
Blog lama dan tak di guna, sila ke karyabator.wordpress.com