Monday 27 April 2009

WHAT A NIGHT !!!



tuan punya gambar

fantastik!
itu yang mampu terluah dari bibir pabila kaki melangkah masuk ke stadium nasional bukit jalil malam sabtu lepas. buat pertama kali dalam sejarah empat lima tahun final bolasepak malaysia, perlawanan akhir piala FA 2009 adalah perlawanan yang paling menarik.
menarik kerana stadium boleh dikatakan 'full house' dan sudah lama kita tisak merasai suasana sokongan yg hebat sebegini. suasana dan panorama di stadium sukar untuk digambarkan dengan kata-kata. namun gambar diatas boleh menceritakan segala-galanya bahawa bolasepak malaysia masih belum mati. semangat juang yang ditunjukkan oleh kedua-dua penyokong baik kelantan mahupun selangor membuktikan semangat cintakan pasukan masih menebal walaupun liga malaysia tahun ini tanpa kelibat awang import.
tahniah buat penyokong terutamanya penyokong kelantan yang datang jauhnya dari kelantan.
pemandangan di stadium sebenarnya lagi menarik jika pihak keselamatan tidak mengenakan sekatan di bahagian tengah stadium yang menampakkan sedikit kerongakan. namun, untuk mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini antara kedua-dua belah pihak langkah mengenakan sekatan itu wajar demi memisah dan menjauhkan jarak untuk sebarang provokasi.
alhamdulillah, perlawanan berlangsung dan berakhir dengan tenang.pujian untuk penyokong kelantan yang menunjukkan semnagat profesionalisme sukan yang tinggi walaupun pasukan kelantan tewas dalam perlawanan akhir ini. dan pujian juga untuk penyokong selangor kerana tiadanya provokasi-provokasi melampau yang boleh membakar emosi penyokong kelantan.
red giant menang, red warriors kecundang. namun hakikatnya kedua-dua pasukan adalah pemenang setelah mengenepikan saingan pasukan2 lain untuk menjengah tempat ke slot akhir. terbukti, pengalaman 7 kali bermain di final piala fa menobatkan selangor sebagai juara 2009 berbanding kelantan yang sudah 39 tahun tidak merasa debaran pentas final.
buat skuad kelantan, tidak ada apa yang harus dikesalkan. ada baiknya kelantan tewas. sekurang-kurangnya pemain2 tidak mudah leka, tidak mudah berasa gah dengan prestasi pasukan. esok masih menanti. jadikan pentas final yang sudah sebagai azimat berguna untuk mengharung cabaran liga super dan piala malaysia yang masih panjang perjalanannya. biar kita bermula dengan pendakian konsisten untuk mencapai puncak. perjalanan menuju gemilang baru bermula sebenarnya. biarpun mengambil masa tidaklah mengapa. teringat sangkunang akan sejarah pasukan mppj fc satu ketika dulu. ada seorang penganalis sukan mengulas mengenai mppj fc, "adat dunia ini, sape yang naik cepat, maka cepatlah dia turun".

buat selangor, tahniah!
buat kelantan, tahniah !
selamat berjuang di liga super.
jumpa nanti di piala malaysia.

-SAYANGI BOLASEPAK MALAYSIA-

6 comments:

Ilidina.. said...

tahniah kpd selangor..hehe..seronok gle dpt g tgk..sy tkde geng ah nk g tgk..huhu..dh lme tk tgk bola..

aFiQ said...

ak rindu atmosphere stadium yang penuh dan padat dgn org2 yg giler bersorak utk team ksayangan mereka..........jeolous ngn ko pert..

jiwaseni said...

akhirnya post ini telah di publishkan..haha...

anok tok we jusoh mok we yah said...

no problem....and thank you for the link back to my place...like the comment by zainal rahman of selangor fm..(i brought the mp3 radio to listen while watching live u know)...that the crowd would not be this many again unless kelantan met selangor again...we'll see

GombakRock said...

tahniah kepada kita penyokong selangor dan kelantan kerna telah membuatkan final piala f.a tempohari final yg paling meriah dalam sejarah bolasepak malaysia!!!
kalau jodoh kita panjang kita jumpa di final piala malaysia 2009!!

Pokjak a.k.a. Aizat said...

Tahniah Selangot dan Syabas Kelate..
I really enjoyed the game. Nasib baik bleh streaming, bleh gak la ak tgk live kelate lawe selangor.

Per2 pn ak doakn klate akan terus cemerlang n hidup bola sepak Malaysia.Jangan Jadi Harimau Tua lg..