Wednesday 16 September 2009

1Malaysia F1 Team

Malaysia bakal mengaum di pentas perlumbaan termewah dunia, Formula 1 dengan tertubuhnya pasukan 1Malaysia F1 racing team yg diumumkan Perdana Menteri semalam. Dengan kerjasama kerajaan malaysia, didokong dan disokong syarikat2 seperti Proton, Lotus, NAZA, Air Asia, pasukan ini bakal memulakan perjalanan litar bermula 2010.
FIA semalam mengumumkan kemenangan bidaan Lotus sebagai pasukan ke13 yg mengesahkan penyertaan kancah F1 2010.

Sebenarnye, Malaysia sudah sekian lama terlibat dalam perlumbaan berteknologi tinggi, bermula dengan penyertaan Petronas bersama pasukan Sauber pada tahun 1995, kemudian pelancaran Litar F1 pertama di Asia iaitu SIC pada tahun 1999, kemasukan Alex Yoong bersama pasukan Minardi pada tahun 2001, kemudian prestasi cemerlang pasukan A1 Malaysia dalam kancah A1 Grand Prix kini.

Penubuhan pasukan F1 ini melengkapkan penyertaan penuh negara kita dalam sukan permotoran itu sekaligus merealisasikan harapan dan impian arkitek F1 Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad yg mahu Malaysia mempunyai pasukan sendiri ketika melancarkan projek SIC satu ketika dulu.

Gua, sebenarnya teruja dan gembira. memanglaa projek ini boleh dikatakan projek mega dan berisiko tinggi apatah lagi disaat pasukan-pasukan besar F1 seperti Honda pun menarik diri kerana masalah kewangan. tetapi kita jangan lupa, projek ini adalah projek usahasama untuk membawa jenama bersama2, baik di pihak kerajaan malaysia, proton, lotus, airasia mahupun naza. dan lebih dari itu, malaysia sebenarnya sudah bersedia dan sudah berkecimpung dalam arena F1 lebih dari satu dekad ! maknanya kita sudah bersedia segala2nya baik dari segi matlamat, risiko dan selok belok industri ini. Projek F1 malaysia ini juga sebenarnya mampu merintis Dasar Industri Sukan yg digagaskan oleh kementerian belia dan sukan baru2 ini.

Apa-apapun, gua x sabar menanti pengumuman siapa 2 orang yang akan diberi tanggungjawab mengemudi jentera pasukan ini nanti. bagi gua, Fairuz Fauzy sudah bersedia dan matang untuk memacu jentera F1. sorang lagi tu, ambik laa pemandu berpengalaman luar. Michael Schumacher ke.. hehe, dia tgh single tu...

fairuz sedia kibar cabaran

No comments: