Sunday, 13 September 2009

HARIMAU BAHAM LESOTONG

tuan punye gambo

Persediaan skuad bimbingan K Rajagopal untuk menghadapi Sukan Sea nampaknya semakin mantap. Setelah siri jelajah Asia Barat disudahi dengan sempurna, skuad Harimau Malaya kembali ke tanah air melayan kunjungan pasukan Afrika, Lesotho. Di hadapan penyokong sendiri dengan aksi pantas dan bersemangat, Malaysia semakin mudah membelasah Lesotho 5-0.

Mengulas mengenai kemenangan besar Malaysia ini, gua berasa bangga dengan peningkatan yang ditunjukkan selari dengan kematangan para pemain setelah beberapa perlawanan menentang pasukan-pasukan gergasi. Namun disebalik kemenangan besar ini, ada yang memandang sinis dengan berkata-kata- "dengan Lesotho boleh laa engko belasah, ranking pun 160"...

Hmm, memang ler ranking dunia Lesoto tu 160. Malaysia plak 152.. 160-152 berapa jawapannye??? bukan ke 8. bile perbezaannya 8 tangga je, maknanya kedua2 pasukan atas kertas nampak setaraf. Tp atas padang, kita lagi hebat ler.
Hebat laa beb, 5-0 tu. kalo dengan pasukan yang sama taraf kita boleh belasah maknanya kita kuat. sebab biasanya kalo pasukan setaraf mesti pasukan tu agak liat utk ditewaskan atau paling tidak pun seri aje. tu baru namanya setaraf.

Nak bincang pasal ranking? jom tgk siri perlawanan persahabatan terdahulu. Lawan China, kita seri dengan China 0-0. Lawan Arab Saudi kita tewas 1-2 dan lawan Jordan kita seri 0-0.
China di ranking 107 dunia, Arab Saudi di ranking 65, dan Jordan di ranking 129.
Bermakna, ketiga-tiga pasukan ini adalah jauh lebih baik dari malaysia yg berada di tangga 152 ataupun halaman ke4 dalam senarai negara2 ranking FIFA.. ish2... bukan ke jauh darjat malaysia dengan Arab Saudi? Bukan ke luas jurang dengan China? bukan ke banyak lagi tangga nak kejar jordan?

Berdasarkan kenyataan yang mereka jauh lebih baik dari Malaysia, persoalannya kenapa ketiga-tiga pasukan ini tidak mampu membelasah Malaysia seperti mana Malaysia membaham Lesotho yang hanya dibezakan 8 tangga dalam ranking????
Oh, Malaysia main tempat sendiri boleh laa..
Abis tu, masa Malaysia lawan Arab Saudi main kat mana? Kuantan? atau Alor Setar?
hmm, apa2 je laa. yg penting bagi gua, dengan prestasi Malaysia yg agak baik ketika ini, coach Raja mesti merencanakan sesuatu utk mengekalkan rentak para pemain agar tidak goyang sehingga sukan sea nanti. momentum serta semangat sebegini perlu dikekalkan agar sasaran pingat emas (walaupon FAM x target apa2) berjaya dibawa pulang ke Malaysia.

CONGRATZ RAJA n PLAYER n ULTRAS n PENYOKONG n JUGA PENGKRITIK SEUMUR HIDoP !

sangkunang : sekali lagi diingatkan untuk FAM. jangan tidor! susun jadual friendly untuk 2010 siap2 !

6 comments:

Anonymous said...

caya la beb ....tahniah msia.

azizJB

anjut said...

i saw u on tv!!!

RedsFC said...

kawe ado letakkan Berita keputusan Kelate vs Pattani di Blog lawe n thread terkini skuad Kelate www.kelate.net.. Beres boss

Nor fatimah Md don said...

besgt la post ni...secara tak lgsung org yg slame ni pndg rendh psukan msia kte(ade la dak hosmet duk sbelah sye ni yg fanatik banget dgn MU n xpndg pun org msia..hihi.) buka mte sikit yg kite mkin hebat.....:)

SangKunang said...

caya laa azizjb.

anjut: aku x nampak pun aku.. hehe
reds: beyeh red, tq.
norfa:nasihat housmet tu.. suruh dia beli jesi MU banyak2.. haha

Nor fatimah Md don said...

hehe...:)