Monday 11 October 2010

Jalan Ke Shah Alam


Kelana Jaya telah menjadi saksi. Betapa semangat dan kesatuan yang tinggi dalam kalangan rakyat Kelantan mampu menjadikan Lembah Klang sebagai 'homeground' mereka. Stadium MBPJ berkaler merah. Meroh meran !!! Alhamdulillah 4-0 tercipta, membuka laluan The Red Warriors segerombolan ke Shah Alam pula selasa ini.

Tidak akan kurisaukan mengenai kehadiran laskar ke-12 The Red Warriors, kerna ku tahu laskar-laskar merah ini akan sentiasa mendukung barisan pimpinan Abe Ya dan rakan2 Indra Putra walau dimana jua beraksi.

Aku risaukan sesuatu. Bukan FRU atau RELA. Biarkan mereka.. Tidak juga kurisaukan pendokong Red Giant. Ku yakin, mereka tidak akan mengatasi jumlah pendokong TRW walaupon Shah Alam wilayah mereka, kubu mereka. Tidakkan ku gentar !

Aku cuma risaukan Pengurusan Stadium Shah Alam. Pengalaman-pengalaman sebelum ini di Shah Alam seeloknya dijadikan panduan. Kegagalan menyediakan ruang buat penyokong Kelantan menyebabkan kesesakan di pihak laskar merah putih. Perlawanan Liga Super sebelum ini memberi bukti ketidak adilan pengurusan stadium. Dari kapasiti 70 000 yang dimilik Stadium Shah Alam, hanya suku tempat diberikan kepada penyokong Kelantan. Menyebabkan berlaku kesesakan yang teruk. Penyokong berasak-asak. Lalu berlakukah insiden penyokong melompat pagar ke tempat VIP. Salah sape?

Ruang yang terhad juga menyebabkan sekumpulan penyokong bertindak berani merentasi sempadan dan mula memasuki bahagian Selangor sehingga mencetuskan provakasi kedua-dua pihak. Salah sape?

Aku harap, untuk perlawanan esok, stadium besar luas terbentang itu dibahagikan seadilnya. Kem Selangor biarkan di tempat mereka iaitu menghadap VIP. Dan Pasukan pelawat biarkan di sebelah sini untuk separuh bahagian lagi. Jangan ada campur-campur. Nanti kalau berlaku apa2 yg tak diingini, semakin galak lah media menyiarkan cerita yang penyokong kelantan ni samseng.

3 comments:

Paritbuntarmali said...

Tahniah kepada pasukan Kelantan kerana berjaya ke peringkat suku akhir Piala Malaysia. Selain penyokong Kelantan, penyokong Kedah dan Perak juga mempunyai keupayaan untuk memenuhkan stadium di sekitar Lembah Kelang. Itu pun apabila pasukan masing-masing tengah top form. Tapi itu pun kira ok le jugak berbanding dengan sesetengah pasukan yang tengah top form pun stadium sendiri pun tak penuh.

Kelantan perlu untuk berjaya pada Piala Malaysia tahun ini untuk memahat nama di Piala Malaysia. Semua negeri sudah berjaya menjuarai Piala Malaysia kecuali Kelantan, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Selangor adalah pasukan yang hebat. Tetapi dengan perancangan yang rapi dan disiplin dalam mengikut arahan jurulatih dan konsentrasi pemain pada tahap lebih 100% pada hari perlawanan, Kelantan boleh berjaya. Harus diingat, hebat macamana sekalipun jika tiada disiplin seperti mendapat kad merah, amat sukar untuk menang apatah lagi menentang Selangor.

Walaupun pasukan sokongan saya, Perak D.R. telah terkeluar dari persaingan seperti yang telah kami boleh jangkakan, tumpuan saya pada pertandingan Piala Malaysia ini tetap diteruskan.

Kepada pasukan Kelantan, menentang pasukan sehebat Selangor jangan sesekali bermain secara bertahan walaupun apatah lagi setelah mendahului. Ini adalah kesilapan yang besar bermain secara bertahan menentang Selangor. Perlawanan akhir Piala FA 2009 adalah bukti di mana setelah mendahului Kelantan bertukar strategi dengan bertahan. Ini hanya seperti mencari jalan untuk kalah.Selangor akan mati corak permainanannya apabila berhadapan dengan sebuah pasukan yang bermain secara menyerang secara berterusan ditambah dengan kehebatan barisan penyerang Kelantan yang ada.

Penyokong Kelantan diharap dapat menjaga disiplin di stadium Shah Alam nanti. Kerenah yang timbul dari pasukan tuan rumah anggaplah sebagai perkara biasa sebagai tetamu yang tak berapa nak diundang walaupun berbayar. Bukan hanya penyokong Kelantan, penyokong yang ramai seperti Kedah dan Perak juga menghadapi masalah yang sama. Yang penting kita perlu redha dan menerima keadaan yang berlaku dengan berlapang dada.

Semoga kejayaan pada pasukan yang yang terbaik pada Piala Malaysia 2010.

Peminat bolasepak Malaysia...

SangKunang said...

setuju ngan paritbuntarmali..

strategi bertahan setelah mendahului meranapkan impian kelantan pada final piala fa edisi tahun lepas.

mengenai pembahagian tempat duduk di SSA, aku rasa apa salahnya kalo dibahagi sama adil. bukannya penuh pun. tp tindakan memberi suku tempat menyababkan kesesakan sekaligus berlakunya insiden2 menceroboh tempat lawan...

atau mungkin pihak stadium sengaja tak mahu bagi fan lawan nampak lagi ramai?

apa2, puluhan ribu yg datang, FAS jugak yg untung nanti...

Cikgu Zam said...

salam fik,
mmg die akan untung, tapi bakalih dio nk utung sajoo jahhh, peranga tok berapo molek kaliss, gtu la kebanyakkn `ore cerdik` loni...... payoh nok wat kiro klu bendo alah ko molek ramai2 gak.....